statystyki

Odprawy z porozumień zbiorowych także z limitem

autor: dr Magdalena Zwolińska30.07.2020, 08:01; Aktualizacja: 30.07.2020, 09:48
pieniądze

pieniądzeźródło: ShutterStock

Artykuł 15gd ustawy z 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz.U. z 2020 r. poz. 374) pozwala na obniżenie wysokości odpraw (i innych świadczeń), które spełniają dwa warunki. Pierwszy dotyczy faktu wypłacania odprawy w związku z rozwiązaniem umowy o pracę. Drugi odnosi się do źródła, z którego odprawa ma wynikać. To właśnie ten drugi warunek jest przyczyną pojawiających się problemów interpretacyjnych. Artykuł 15gd lakonicznie wskazuje, że obowiązek wypłaty odprawy ma wynikać z „przepisu”. 

Problem w tym, że pojęcie przepisu ma na gruncie prawa pracy swoiste znaczenie, bo określa się nim nie tylko źródła prawa powszechnie obowiązującego, lecz także tzw. zakładowe źródła prawa. Użyte w komentowanym artykule określenie „przepis” powoduje, że nie wiadomo, czy chodzi tutaj tylko o akty prawa stanowione przez uprawnione organy państwa (tj. przepisy kodeksu pracy, przepisy innych ustaw i aktów wykonawczych określających prawa i obowiązki pracowników i pracodawców) czy też o treść wewnętrznych źródeł prawa pracy, czyli postanowień układów zbiorowych pracy i np. porozumień dotyczących dobrowolnych odejść.

Zgodnie ze stanowiskiem Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej (MRPiPS) z 20 lipca 2020 r. (opublikowane w DGP nr 139 z 20 lipca 2020 r. – „Złagodzony limit wysokości odpraw i odszkodowań”) art. 15gd ma charakter przepisu szczególnego i nie może być interpretowany rozszerzająco. Zdaniem resortu z art. 9 par. 1 kodeksu pracy wynika, że jeśli w kodeksie pracy jest mowa o prawie pracy, rozumie się przez to przepisy kodeksu pracy oraz przepisy innych ustaw i aktów wykonawczych określające prawa i obowiązki pracowników i pracodawców, a także postanowienia układów zbiorowych pracy i innych opartych na ustawie porozumień zbiorowych, regulaminów i statutów określających prawa i obowiązki stron stosunku pracy.

Ministerstwo proponuje dokonanie rozróżnienia w ramach zbioru „prawo pracy” na „przepisy” i „postanowienia”. Jego zdaniem w związku z tym należy przyjąć, że jeśli ustawodawca w art. 15gd posługuje się pojęciem „przepisy”, należy przez nie rozumieć przepisy kodeksu pracy, innych ustaw i aktów wykonawczych. Pojęcie to nie odnosi się natomiast do „postanowień zakładowych układów zbiorowych pracy i innych porozumień zbiorowych”.


Pozostało 57% tekstu

Prenumerata wydania cyfrowego

Dziennika Gazety Prawnej
9,80 zł
cena za dwa dostępy
na pierwszy miesiąc,
kolejny miesiąc tylko 79 zł
Oferta autoodnawialna
KUPUJĘ

Pojedyncze wydanie cyfrowe

Dziennika Gazety Prawnej
4,92 zł
Płać:
KUPUJĘ
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Polecane