statystyki

Ochrona miejsc pracy w tarczy antykryzysowej. Uwaga na różnice w procedurze uzyskiwania świadczeń

autor: Paweł Sych, Patryk Kozieł16.07.2020, 09:13; Aktualizacja: 16.07.2020, 09:39
Obecny w przepisach antykryzysowych już od 31 marca 2020 r. art. 15g ust. 4 specustawy o COVID-19 zawiera istotną z punktu widzenia realiów polskiego rynku pracy rozszerzoną definicję pojęcia pracownika

Obecny w przepisach antykryzysowych już od 31 marca 2020 r. art. 15g ust. 4 specustawy o COVID-19 zawiera istotną z punktu widzenia realiów polskiego rynku pracy rozszerzoną definicję pojęcia pracownikaźródło: ShutterStock

Nowe dofinansowanie do wynagrodzeń pracowników jest dla obu stron stosunku pracy korzystniejsze ekonomicznie od dotychczasowego. Wyraźnie pozwala też na odwołanie się od odmowy przyznania dotacji – co jest nowością w stosunku do poprzedniego stanu prawnego

Ostatnia nowelizacja specustawy o COVID-19, która weszła w życia 24 czerwca, wprowadziła kolejne rozwiązania o charakterze pomocowym. Jedną z kluczowych – z perspektywy pracodawców – zmian było przyjęcie nowych zasad dla uzyskania subsydiów płacowych. Otóż nowo wprowadzony w art. 15gg instrument daje możliwość skorzystania z dofinansowania do wynagrodzeń pracowników, na których z różnych względów pracodawcy dotychczas nie skorzystali w ogóle lub w pełni z dofinansowania. I choć ta forma pomocy jest częściowo zbliżona do dotychczasowej (przewidzianej na pracowników objętych przestojem ekonomicznym lub obniżonym wymiarem czasu pracy – art. 15g), to jednak różnią się one pojedynczymi, a zarazem istotnymi kwestiami. Zatem pracodawcy, którzy chcieliby stosować dotychczasową praktykę przy korzystaniu z nowego dofinansowania, mogą być zaskoczeni.

Pojęcie pracownika

Obecny w przepisach antykryzysowych już od 31 marca 2020 r. art. 15g ust. 4 specustawy o COVID-19 zawiera istotną z punktu widzenia realiów polskiego rynku pracy rozszerzoną definicję pojęcia pracownika. Zgodnie z nią pracownikiem, oprócz osób pozostających w stosunku pracy, są także osoby zatrudnione na podstawie umowy o pracę nakładczą, umowy-zlecenia oraz umowy o świadczenie usług, do której zgodnie z kodeksem cywilnym stosuje się przepisy dotyczące zlecenia, a także osoby wykonujące pracę zarobkową na podstawie innej niż stosunek pracy na rzecz pracodawcy będącego rolniczą spółdzielnią produkcyjną lub inną spółdzielnią zajmującą się produkcją rolną, o ile z tego tytułu podlegają ubezpieczeniom emerytalnym i rentownym (poza pomocą domową zatrudnioną przez osobę fizyczną).


Pozostało 86% tekstu

Prenumerata wydania cyfrowego

Dziennika Gazety Prawnej
7,90 zł
cena za dwa dostępy
na pierwszy miesiąc,
kolejny miesiąc tylko 79 zł
Oferta autoodnawialna
KUPUJĘ

Pojedyncze wydanie cyfrowe

Dziennika Gazety Prawnej
4,92 zł
Płać:
KUPUJĘ
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Komentarze (2)

  • boguś(2020-08-04 10:43) Zgłoś naruszenie 10

    Dla mnie tarcza, to nic innego, jak pozytywnie zdany egzamin dla rządu względem kryzysu. Było ciężko, ale dzięki temu programowi uzyskałem niezbędne finanse. Dodatkowo w razie pytań była dostępna infolinia oraz strona PFR.

    Odpowiedz
  • Alex(2020-07-27 20:03) Zgłoś naruszenie 00

    Według mnie ten program, to przykład wzorowej pomocy w sytuacji kryzysowej, bo prosty wniosek, szybka decyzja i momentalnie subwencje trafiały na konto. Zawsze jak były pytania była też pomocna infolinia 800 800 120, więc dla mnie przeciwwskazań brak.

    Odpowiedz

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Polecane