statystyki

Tarcza antykryzysowa: Czy trzeba założyć profil na PUE ZUS? [PORADNIA UBEZPIECZENIOWA]

autor: Marcin Nagórek, Anna Kwiatkowska02.07.2020, 09:14; Aktualizacja: 02.07.2020, 11:30
W przypadku wniosków o świadczenie postojowe, które wpłynęły do ZUS z kanału PUE, ponad 80 proc. świadczeń zostało przygotowanych do automatycznej wypłaty bez potrzeby angażowania pracowników ZUS.

W przypadku wniosków o świadczenie postojowe, które wpłynęły do ZUS z kanału PUE, ponad 80 proc. świadczeń zostało przygotowanych do automatycznej wypłaty bez potrzeby angażowania pracowników ZUS.źródło: ShutterStock

  • Dlaczego chcąc skorzystać z tarczy antykryzysowej, trzeba założyć profil na PUE ZUS
  • Czy przedsiębiorca, któremu ZUS nie rozliczył jeszcze zwolnienia ze składek, może otrzymać zaświadczenie o niezaleganiu
  • Jak przystąpienie do spółki cywilnej wpłynie na prawo do zwolnienia ze składek i ulgę na start
  • Z jakiego powodu nie można dokonać cesji wierzytelności wobec ZUS

Prowadzę działalność gospodarczą, nikogo nie zatrudniam. Złożyłem wniosek o świadczenie postojowe, otrzymałem je już dwa razy. Chciałbym złożyć wniosek po raz trzeci, ale słyszałem, że zmieniła się jego forma i już nie mogę go złożyć na papierze. Czy to prawda?

Tak, od 24 czerwca nie jest możliwe składanie wniosków o świadczenie postojowe, jak również o zwolnienie ze składek, zwolnienie z obowiązku opłacania składek oraz udzielenie ulgi w opłacaniu składek bez opłaty prolongacyjnej (odroczenie terminu płatności lub rozłożenie na raty należności z tytułu składek), w formie papierowej. Zgodnie ze zmienionym art. 15zs ust. 6 specustawy o COVID-19 mogą być one składane wyłącznie w formie dokumentu elektronicznego za pomocą profilu informacyjnego utworzonego w systemie teleinformatycznym udostępnionym przez ZUS (chodzi o PUE ZUS), w formie dokumentu elektronicznego opatrzonego:

  • kwalifikowanym podpisem elektronicznym,
  • podpisem zaufanym,
  • podpisem osobistym

albo wykorzystując sposób potwierdzania pochodzenia oraz integralności danych udostępniony przez ZUS; mówiąc prościej, chodzi o podpis profilem PUE ZUS.

Choć w uzasadnieniu do nowelizacji wspomniano o „ograniczeniach w przemieszczaniu się” jako przyczynie wprowadzenia tej zmiany, to jednak głównym jej powodem była duża liczba błędów we wnioskach składanych papierowo. Jak czytamy w uzasadnieniu, w przypadku wniosków o świadczenie postojowe, które wpłynęły do ZUS z kanału PUE, ponad 80 proc. świadczeń zostało przygotowanych do automatycznej wypłaty bez potrzeby angażowania pracowników ZUS. Z kolei z wniosków złożonych w formie papierowej ponad 50 proc. wymagało obsługi ręcznej i przeprowadzenia dodatkowego postępowania z udziałem wnioskodawcy. Dlatego w celu sprawnej obsługi wniosków klientów proponuje się wprowadzenie pełnej elektronizacji składania wniosków. Jak czytamy bowiem na stronie ZUS, wnioski elektroniczne są automatycznie wypełniane danymi osoby, która je składa. System pilnuje, aby niezbędne informacje zostały tam zawarte oraz nie pozwala na przekazanie błędnego formalnie lub niekompletnego wniosku.


Pozostało 78% tekstu

Prenumerata wydania cyfrowego

Dziennika Gazety Prawnej
7,90 zł
cena za dwa dostępy
na pierwszy miesiąc,
kolejny miesiąc tylko 79 zł
Oferta autoodnawialna
KUPUJĘ

Pojedyncze wydanie cyfrowe

Dziennika Gazety Prawnej
4,92 zł
Płać:
KUPUJĘ
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Polecane