statystyki

Dofinansowanie z FGŚP. Liczy się nie tylko tarcza, trzeba sięgnąć też do ustawy z 2013 r.

autor: Łukasz Kuczkowski02.07.2020, 09:04; Aktualizacja: 02.07.2020, 09:49
Zgodnie z art. 14 ust. 3 ustawy o ochronie miejsc pracy dyrektor WUP może przeprowadzać kontrolę u przedsiębiorcy w zakresie przestrzegania postanowień umowy o wypłatę świadczeń, wydatkowania przyznanych środków, właściwego dokumentowania oraz rozliczania tych środków

Zgodnie z art. 14 ust. 3 ustawy o ochronie miejsc pracy dyrektor WUP może przeprowadzać kontrolę u przedsiębiorcy w zakresie przestrzegania postanowień umowy o wypłatę świadczeń, wydatkowania przyznanych środków, właściwego dokumentowania oraz rozliczania tych środkówźródło: ShutterStock

W przypadku niektórych kwestii trzeba sięgnąć do ustawy z 2013 r. dotyczącej ochrony miejsc pracy. Stosuje się ją odpowiednio, a to oznacza, że nie zawsze jest to proste i oczywiste.

Zgodnie z ustawą z 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych do wypłaty i rozliczania świadczeń wypłacanych ze środków Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych stosuje się odpowiednio art. 7‒16 ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z ochroną miejsc pracy (dalej: ustawa o ochronie miejsc pracy), z wyjątkiem art. 8 ust. 3 pkt 8 oraz art. 13 pkt 2 tej ustawy, oraz przepisy wykonawcze do niej. W tym ostatnim przypadku w grę wchodzi rozporządzenie ministra pracy i polityki społecznej z 29 stycznia 2015 r. w sprawie przyznawania świadczeń na rzecz ochrony miejsc pracy (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 1854), ale w praktyce wojewódzkie urzędy pracy stosują nieco odmienne wzory wniosków i umów o dofinansowanie zawieranych pomiędzy dyrektorem WUP a danym przedsiębiorcą występującym o wsparcie.

Warto podkreślić, że obecnie wiele kwestii, do których odwołuje się powyższy przepis, reguluje sama specustawa o COVID-19 oraz umowa na dofinansowanie. Czasami kreuje to istotne trudności w ocenie, które regulacje mają zastosowanie. Warto przy tym pamiętać, że powyższe przepisy stosuje się odpowiednio. Ustalając zakres obowiązywania przepisów ustawy o ochronie miejsc pracy, w każdym przypadku należy zatem brać pod uwagę przepisy specustawy o COVID-19.

W jakim zatem zakresie odwołanie do ustawy o ochronie miejsc pracy wpływa na prawa i obowiązku przedsiębiorców, którzy występują o pomoc ze środków FGŚP i ją otrzymują?


Pozostało 83% tekstu

Prenumerata wydania cyfrowego

Dziennika Gazety Prawnej
9,80 zł
cena za dwa dostępy
na pierwszy miesiąc,
kolejny miesiąc tylko 79 zł
Oferta autoodnawialna
KUPUJĘ

Pojedyncze wydanie cyfrowe

Dziennika Gazety Prawnej
4,92 zł
Płać:
KUPUJĘ
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Polecane