statystyki

Tarcza antykryzysowa: Jak uzyskać dofinansowania z urzędów pracy [Pytania i odpowiedzi]

17.04.2020, 06:00; Aktualizacja: 17.04.2020, 09:19
To już drugi dodatek specjalny Tygodnika Gazety Prawnej przygotowany w formie pytań i odpowiedzi (pierwszy ukazał się 3 kwietnia). Zapewne nie rozwieje wszystkich wątpliwości związanych ze stosowaniem nowych przepisów, lecz z pewnością ułatwi ubieganie się o pomoc.

To już drugi dodatek specjalny Tygodnika Gazety Prawnej przygotowany w formie pytań i odpowiedzi (pierwszy ukazał się 3 kwietnia). Zapewne nie rozwieje wszystkich wątpliwości związanych ze stosowaniem nowych przepisów, lecz z pewnością ułatwi ubieganie się o pomoc.źródło: ShutterStock

Pakiet ustaw nazywanych tarczą antykryzysową, który obowiązuje od niecałych trzech tygodni, cały czas rodzi wiele pytań zarówno po stronie przedsiębiorców, osób zatrudnionych na umowach cywilnoprawnych, jak i pracowników. Do tego dochodzą problemy z wnioskami. Są one w wielu miejscach niezrozumiałe – przedsiębiorcy, wypełniając formularze, często się zastanawiają, jakie wynagrodzenie wpisać albo czyje dane mają podać.

To już drugi dodatek specjalny Tygodnika Gazety Prawnej przygotowany w formie pytań i odpowiedzi (pierwszy ukazał się 3 kwietnia). Zapewne nie rozwieje wszystkich wątpliwości związanych ze stosowaniem nowych przepisów, lecz z pewnością ułatwi ubieganie się o pomoc. Nasi eksperci podpowiadają, jak należy prawidłowo wypełniać wnioski, rekomendują najlepsze rozwiązania skomplikowanych problemów, a także wskazują, jakich zmian trzeba się spodziewać po wejściu w życie tarczy antykryzysowej 2.0. Poruszone tu zagadnienia będziemy też omawiać szczegółowo na łamach innych dodatków do DGP. Odpowiedzi udzielone w stanie prawnym na 15 kwietnia.

Dofinansowania z urzędów pracy

1. Czy przedsiębiorca niespełniający warunku spadku obrotów miesiąc do miesiąca, który odnotował drastyczny spadek liczby zamówień w danym miesiącu (w kwietniu), może po porozumieniu z przedstawicielami załogi wprowadzić obniżenie wymiaru czasu pracowników już od danego miesiąca (kwietnia)? O dofinansowanie od państwa będzie się starał dopiero od maja (po spełnieniu warunku spadku obrotów). W mojej firmie pracuje obecnie siedmiu pracowników, w tym dwóch zatrudnionych po 1 kwietnia 2020 r. Czy w związku ze spadkiem obrotów gospodarczych wskutek epidemii mogę ubiegać się o zwolnienie ze składek na ZUS oraz dofinansowanie do wynagrodzenia pracowników objętych przestojem ekonomicznym ze środków FGŚP, także na tych nowych pracowników?

Przesłanki obniżenia wymiaru czasu pracy określa art. 15g ust. 8 specustawy o COVID-19. Przepis zawiera odesłanie i stanowi, że „Przedsiębiorca, o którym mowa w ust. 1, może obniżyć wymiar czasu pracy”. Odesłanie do ust. 1 oznacza, że dotyczy to przedsiębiorcy „u którego wystąpił spadek obrotów gospodarczych w następstwie wystąpienia COVID-19”. Innymi słowy, z dosłownego brzmienia przepisów wynika, że wprowadzenie obniżonego wymiaru czasu pracy jest możliwe dopiero po wystąpieniu skutku w postaci spadku obrotów. Niestety to wielki mankament tej regulacji. Czyni tę instytucję bezużyteczną dla tych, którzy mają przesunięcie w czasie między produkcją/świadczeniem usług a momentem ich sprzedaży. Są bowiem przedsiębiorcy, którzy dzisiejsze ograniczenia produkcji odczują w sprzedaży dopiero za kilka miesięcy.

Dopiero po zidentyfikowaniu spadku obrotów gospodarczych, rozumianego jako spadek sprzedaży, przedsiębiorca będzie mógł się zwrócić o dofinansowanie, zakładając, że w tym okresie nadal będzie miał potrzebę korzystania z przestoju ekonomicznego lub obniżonego wymiaru czasu pracy. Należy także pamiętać, że art. 15g specustawy o COVID-19 obowiązuje przez 180 dni od wejścia w życie, tj. do 27 września 2020 r.

2. Czy pracownik, który przy pełnym etacie zarabiał wynagrodzenie minimalne, po zmniejszeniu wymiaru czasu pracy o 20 proc. może zarabiać mniej niż ustawowe minimum płacowe?

To jedna z wielu niejasnych kwestii. Przepis wskazuje, że wynagrodzenie nie może być „niższe niż minimalne wynagrodzenie, z uwzględnieniem wymiaru czasu pracy”. Formułowany jest pogląd, że dotyczy to wymiaru sprzed obniżenia. Nie zmienia to jednak faktu, że takiego zastrzeżenia przepis nie zawiera i byłoby to odstępstwem od generalnej zasady. Zgodnie z ustawą z o wynagrodzeniu minimalnym gwarantowany poziom wynagrodzenia należy odnieść do pełnego wymiaru etatu (art. 6 ust. 1 ustawy), a przy wymiarze częściowym wysokość wynagrodzenia minimalnego jest ustalana proporcjonalnie (art. 8 ust. 1 ustawy). Zasada odnosi się zatem do aktualnego wymiaru czasu pracy, a nie poprzedniego.

3. Przedsiębiorstwo prowadzi działalność produkcyjną i korzysta z usług pracowników firmy outsourcingowej. Czy rezygnacja z jej usług, a tym samym utrata pracy przez te osoby, nie wpłynie na otrzymanie dopłat z tarczy antykryzysowej do wynagrodzeń pracowników?

Należy pamiętać, że w sytuacji takiej relacji biznesowej to firma outsourcingowa jest pracodawcą dla pracowników wykonujących usługi. Zatem to ta firma, a nie produkcyjna, może się ubiegać o dofinansowanie do wynagrodzeń ww. pracowników.

Firma outsourcingowa poprzez swoich pracowników sprzedaje usługi. Zatem podmiot ten będzie mógł wykazać spadek obrotów, który jest rozumiany jako „spadek sprzedaży towarów lub usług w ujęciu ilościowym lub wartościowym”. Jeśli to mu się uda, będzie mógł wprowadzić zarówno przestój ekonomiczny lub obniżony wymiar czasu pracy, jak i pozyskać dofinansowanie.

4. Mój pracodawca planuje obniżyć pracownikom wymiar etatu i wynagrodzenie zgodnie z tarczą antykryzysową. Czy jako pracownik mam prawo nie zgodzić się na takie warunki, gdyż wolę otrzymać wypowiedzenie i odprawę niż mieć połowę pensji przy wykonywaniu faktycznie tej samej pracy (nie mam też zaufania do pracodawcy, obawiam się, że to niższe wynagrodzenie zostanie na dłużej lub na zawsze, bo przecież ta sama praca jest wykonywana formalnie na pół etatu; nadgodziny nie są wykazywane).

Nie ma takiej możliwości. Obniżenie wymiaru etatu w ramach rozwiązań przewidzianych w specustawie o COVID-19 nie wymaga wypowiedzenia zmieniającego, zatem pracodawca nie będzie go wręczał. Pracownik nie będzie mógł wówczas odmówić zmiany warunków, co skutkowałoby rozwiązaniem umowy. W takiej sytuacji nie będą miały zastosowania przepisy ustawy o szczególnych zasadach rozwiązywania stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników, na podstawie których mogłaby być wypłacona odprawa. Oczywiście pracownik zawsze może złożyć pracodawcy wypowiedzenie, jednak wówczas nie będzie mu przysługiwała odprawa.

5. Czy przedsiębiorca może uzyskać dofinansowanie do wynagrodzeń pracowników z tytułu przestoju ekonomicznego, jeżeli jedna grupa pracowników będzie miała przestój przez tydzień, a druga w tym samym czasie będzie pracowała, w kolejnym tygodniu będzie odwrotnie i tak przez następne tygodnie, łącznie przez okres sześciu miesięcy? Czyli każda grupa miałaby w tym okresie trzy miesiące przestoju ekonomicznego. Ponadto, ile musi trwać przestój ekonomiczny, aby przedsiębiorca mógł się ubiegać o dopłaty do wynagrodzeń na jeden miesiąc?

Zgodnie z art. 15g ust. 16 specustawy o COVID-19: „Świadczenia (…) oraz środki (…) przysługują przez łączny okres 3 miesięcy przypadających od daty złożenia wniosku (…)”. Nie jest jasne, czy trzy miesiące „od daty złożenia wniosku” dotyczą wniosku o dofinansowanie na konkretnego pracownika, czy pierwszego wniosku, który pracodawca złoży (bez względu na to, jakich pracowników to dotyczy). Gdyby przyjąć pierwsze stanowisko – co jest moim zdaniem słuszniejsze, gdyż dofinansowanie jest wypłacane na konkretnych pracowników – to pracodawca mógłby otrzymywać dofinansowania przed dłuższy okres. Przykładowo na część pracowników objętych przestojem przez miesiące od kwietnia do czerwca, a na następną grupę pracowników od czerwca do końca sierpnia. Drugie stanowisko oznacza, że pracodawca, który złoży wniosek od kwietnia, ma możliwość uzyskiwania dofinansowania tylko do końca czerwca. Po jego upływie dofinansowanie nie będzie przysługiwać, nawet jeżeli miałoby objąć pracowników, których wynagrodzenia wcześniej nie były dofinansowane. Drugie stanowisko może być pułapką dla pracodawców i stanowi w moim przekonaniu zaprzeczenie idei uzyskania dofinansowania na konkretnego pracownika. Kluczowe będzie tutaj stanowisko wojewódzkich urzędów pracy, które będą rozstrzygać o wnioskach.


Pozostało jeszcze 93% treści

2 dostępy do wydania cyfrowego DGP w cenie
9,80 zł Za pierwszy miesiąc.
Oferta autoodnawialna
PRENUMERATA 2020
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Komentarze (3)

  • olga(2020-04-17 20:52) Zgłoś naruszenie 00

    Tak "dobrze" wygląda nasza tarcza antykryzysowa, że już w niektórych urzędach brakło pieniędzy i co ma zrobić reszta firm ?

    Odpowiedz
  • Ja(2020-04-17 07:47) Zgłoś naruszenie 00

    Urząd Pracy w Katowicach już zapowiedział - pomocy na razie nie będzie bo nie ma pieniędzy. Dziękuje za taka pomoc!

    Odpowiedz
  • Katarzyna(2020-04-22 20:52) Zgłoś naruszenie 00

    Pracowałam u jednego pracodawcy na pół etatu i dodatkowo na podwykonastwo mając umowę do końca marca.Wwyniku koronawirus obroty spadły w połowie marca i wynagrodzenie było tylko za pół etatu .Nowy pracodawca zatrudnił nas na umowę zlecenie od 01.04.2020 czy w takiej sytuacji tarcza antykryzysowej ma jakieś zastosowanie i czy jest możliwość sprawdzenia czy były i obecny pracodawca wystąpił o dofinansowanie z tarczy antykryzysowej .Proszę pilnie o odpowiedź.

    Odpowiedz

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Polecane