statystyki

Nie ma ulgi we wpłacie na PFRON, gdy pierwszą fakturę zapłacono za późno

autor: Michalina Topolewska14.05.2019, 08:32; Aktualizacja: 14.05.2019, 08:32
Jeśli pracodawca w terminie uregulował należność wskazaną na fakturze korygującej, ale wcześniej spóźnił się z zapłatą za pierwszą fakturę, to nie ma prawa do obniżenia we wpłacie na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON).

Jeśli pracodawca w terminie uregulował należność wskazaną na fakturze korygującej, ale wcześniej spóźnił się z zapłatą za pierwszą fakturę, to nie ma prawa do obniżenia we wpłacie na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON).źródło: ShutterStock

Jeśli pracodawca w terminie uregulował należność wskazaną na fakturze korygującej, ale wcześniej spóźnił się z zapłatą za pierwszą fakturę, to nie ma prawa do obniżenia we wpłacie na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON).

Tak wynika z odpowiedzi udzielonej na pytanie skierowane przez Ogólnopolską Bazę Pracodawców Osób Niepełnosprawnych (OBPON.org). Przedstawiona została w niej sytuacja pracodawcy, który ma prawo do udzielania ulg we wpłatach na PFRON kontrahentom nieosiągającym 6 proc. wskaźnika zatrudnienia pracowników z dysfunkcjami zdrowotnymi. Przedsiębiorca ten przekazał klientowi fakturę za luty, jednak nie została ona zapłacona w wyznaczonym terminie. W związku z tym nie mógł wystawić mu informacji INF-U, zawierającej kwotę obniżenia, bo dokonanie płatności przed upływem określonej na fakturze daty jest jednym z warunków uzyskania ulgi. Następnie w kwietniu pracodawca przesłał mu kolejną fakturę – zwiększającą kwotę należności za luty z nowym terminem płatności. Tym razem została ona uregulowana bez opóźnienia. Powstała jednak wątpliwość, czy może kontrahentowi wystawić INF-U od tej dopłaconej kwoty.

PFRON odpowiada, że w przedstawionym przypadku nie jest to możliwe. Wyjaśnia, że jednym z warunków obniżenia wpłaty na fundusz jest uregulowanie należności za zakup produktu lub usługi w terminie określonym na fakturze. Jej korekta nie jest natomiast odrębnym bytem i jej wystawienie nie oznacza, że sprzedający sporządza kolejną informację o kwocie obniżenia. Pracodawca w takiej sytuacji koryguje jedynie INF-U zawierającą kwotę ulgi, jeśli taki druk został wcześniej wydany. PFRON powołuje się przy tym na treść art. 22 ust. 5 ustawy z 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 511 ze zm.). Zgodnie z nim wysokość ulgi nie może być wyższa niż 50 proc. należności za zakup produktu lub usługi i musi uwzględniać korekty faktury.

Tym samym, jeśli pierwotna informacja o kwocie obniżenia wpłaty nie została wystawiona z uwagi na to, że zapłata została uregulowana po upływie terminu wyznaczonego na fakturze, to tego stanu w żaden sposób nie zmienia jej korekta, której przyczyną było zwiększenie kwoty do zapłaty.

– To stanowisko jednoznacznie potwierdza, że jeżeli dochodzi do zwiększenia płatności np. z 10 tys. zł do 15 tys. zł, to nawet gdy 5 tys. dopłacone zostało terminowo, nie będzie ulgi od kwoty tej nadwyżki z powodu wcześniejszego spóźnienia – mówi Edyta Sieradzka, wiceprezes OBPON.org.


Pozostało 12% tekstu

Prenumerata wydania cyfrowego

Dziennika Gazety Prawnej
7,90 zł
cena za dwa dostępy
na pierwszy miesiąc,
kolejny miesiąc tylko 79 zł
Oferta autoodnawialna
KUPUJĘ

Pojedyncze wydanie cyfrowe

Dziennika Gazety Prawnej
4,92 zł
Płać:
KUPUJĘ
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Polecane