Pracodawca kupujący produkty lub usługi od przedsiębiorstwa udzielającego obniżeń we wpłatach na PFRON będzie mógł złożyć oświadczenie, że z nich nie korzysta. W efekcie nie będzie otrzymywać po każdym zakupie druku z informacją o kwocie ulgi.



Taką zmianę w zasadach przyznawania obniżeń przewiduje obowiązujące od dziś nowe brzmienie art. 22 ustawy z 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 511 ze zm.). Zgodnie z nimi firma, która może udzielać ulg, będzie raz w roku − wraz z fakturą za zakup − przesyłać swojemu klientowi pismo zawierające informację o warunkach uzyskiwania prawa do obniżeń oraz możliwości złożenia oświadczenia o rezygnacji z zamiaru korzystania z ulg (będzie je potem można w każdym momencie odwołać). W efekcie, gdy firma otrzyma takie oświadczenie, nie będzie wysyłać kontrahentowi druku INF-U, zawierającego kwotę ulgi.
Nowelizacja wprowadza również zmiany w zakresie sankcji finansowych nakładanych za nieprawidłowości w udzielaniu ulg. Teraz jest tak, że w przypadku, gdy firma zawyżyła ulgę, pracodawca płaci karę stanowiącą trzykrotność różnicy między zawyżoną a prawidłową kwotą. Od tego miesiąca, gdy firma popełni błąd, będzie zobowiązana do wpłacenia do PFRON kwoty stanowiącej nadwyżkę między błędną a poprawną wysokością obniżenia.
Etap legislacyjny
Wchodzi w życie 1 października 2018 r.