Inspekcja kwestionuje samozatrudnienie w PLL LOT

autor: Łukasz Guza16.08.2018, 07:52; Aktualizacja: 16.08.2018, 07:56
Inspekcja podkreśliła, że personel pokładowy, czyli piloci, stewardzi i stewardessy, jest zatrudniany na różnych podstawach – umowach o pracę i cywilnoprawnych jako samozatrudnieni – choć wykonuje te same obowiązki.

Inspekcja podkreśliła, że personel pokładowy, czyli piloci, stewardzi i stewardessy, jest zatrudniany na różnych podstawach – umowach o pracę i cywilnoprawnych jako samozatrudnieni – choć wykonuje te same obowiązki.źródło: ShutterStock

PIP wnioskuje do narodowego przewoźnika o zawieranie umów o pracę zamiast cywilnoprawnych. I nakłada kary za bezprawne zwolnienie działaczki związkowej

To efekt kontroli przeprowadzonej w PLL LOT i jego spółce córce LOT Crew. Państwowa Inspekcja Pracy (PIP) sprawdzała czas pracy i podstawy zatrudnienia personelu pokładowego stosowane przez przewoźnika. Zawnioskowała do niego o niezawieranie umów cywilnoprawnych w warunkach charakterystycznych dla stosunków pracy.

Inspekcja podkreśliła, że personel pokładowy, czyli piloci, stewardzi i stewardessy, jest zatrudniany na różnych podstawach – umowach o pracę i cywilnoprawnych jako samozatrudnieni – choć wykonuje te same obowiązki. Pracujący na tych drugich kontraktach otrzymują harmonogramy pracy od zatrudniającego, muszą wcześniej zgłaszać nieobecności, przysługuje im płatny czas wolny w roku (odpowiednik urlopu). Są też podporządkowani – wszyscy członkowie personelu pokładowego w czasie wykonywania czynności służbowych podlegają dowódcy statku powietrznego. Szef pokładu lub starsza stewardessa odpowiadają przed tym ostatnim za przestrzeganie procedur obowiązujących w czasie lotu i jednocześnie nadzorują czynności podległych im członków personelu pokładowego.

PIP przypomniała, że praca wykonywana w czasie i miejscu wskazanym przez pracodawcę i pod jego kierownictwem wymusza zawieranie umów o pracę, a nie cywilnoprawnych (art. 22 kodeksu pracy). W takich warunkach – zgodnie z k.p. – nie można stosować tych drugich.

Wsparcie zatrudnionych


Pozostało jeszcze 60% treści

Czytaj wszystkie artykuły na gazetaprawna.pl oraz w e-wydaniu DGP
Zapłać 97,90 zł Kup abonamentna miesiąc
Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Komentarze (6)

  • Michał (2018-09-21 12:05) Zgłoś naruszenie 51

    Ciekwae kiedy ryanair sun za to dostanie ? jego pewnie nie rusza

    Odpowiedz
  • Marian(2018-08-20 20:48) Zgłoś naruszenie 17

    Jeżeli zaczną zatrudniać na umowy o pracę to LOT leży

    Pokaż odpowiedzi (1)Odpowiedz
  • Marian(2018-09-20 21:06) Zgłoś naruszenie 05

    Dokładnie tak ale niektórzy tego nie rozumieją

    Odpowiedz
  • King(2018-11-21 20:57) Zgłoś naruszenie 00

    A co na ten temat mówi Prawo Lotnicze? Dyrektywa 2000/79/EU stanowi, że personel latający ma być zatrudniony, Art. 160 ust. 3 Prawa Lotniczego stanowi, że działalność gospodarcza w zakresie przewozu lotniczego lub za pomocą statku powietrznego, dla którego wymagane jest świadectwo zdatności do lotu wymaga certyfikatu - czy któreś ze świadczących usługi B2B posiada jakikolwiek certyfikat? Gdzie jest ULC? Gdzie jest państwo prawa i PIS? Może kolejna komisja sejmowa w sprawie ... ?

    Odpowiedz
  • Lesław (2018-12-12 18:36) Zgłoś naruszenie 00

    Ten sam problem dotyczy osób które pracują na rzecz PKN Orlen S. A. Tak więc trzeba powiadomić służby PIP i skierować sprawę do sądu.

    Odpowiedz

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Polecane