statystyki

Inspekcja kwestionuje samozatrudnienie w PLL LOT

autor: Łukasz Guza16.08.2018, 07:52; Aktualizacja: 16.08.2018, 07:56
Inspekcja podkreśliła, że personel pokładowy, czyli piloci, stewardzi i stewardessy, jest zatrudniany na różnych podstawach – umowach o pracę i cywilnoprawnych jako samozatrudnieni – choć wykonuje te same obowiązki.

Inspekcja podkreśliła, że personel pokładowy, czyli piloci, stewardzi i stewardessy, jest zatrudniany na różnych podstawach – umowach o pracę i cywilnoprawnych jako samozatrudnieni – choć wykonuje te same obowiązki.źródło: ShutterStock

PIP wnioskuje do narodowego przewoźnika o zawieranie umów o pracę zamiast cywilnoprawnych. I nakłada kary za bezprawne zwolnienie działaczki związkowej

To efekt kontroli przeprowadzonej w PLL LOT i jego spółce córce LOT Crew. Państwowa Inspekcja Pracy (PIP) sprawdzała czas pracy i podstawy zatrudnienia personelu pokładowego stosowane przez przewoźnika. Zawnioskowała do niego o niezawieranie umów cywilnoprawnych w warunkach charakterystycznych dla stosunków pracy.

Inspekcja podkreśliła, że personel pokładowy, czyli piloci, stewardzi i stewardessy, jest zatrudniany na różnych podstawach – umowach o pracę i cywilnoprawnych jako samozatrudnieni – choć wykonuje te same obowiązki. Pracujący na tych drugich kontraktach otrzymują harmonogramy pracy od zatrudniającego, muszą wcześniej zgłaszać nieobecności, przysługuje im płatny czas wolny w roku (odpowiednik urlopu). Są też podporządkowani – wszyscy członkowie personelu pokładowego w czasie wykonywania czynności służbowych podlegają dowódcy statku powietrznego. Szef pokładu lub starsza stewardessa odpowiadają przed tym ostatnim za przestrzeganie procedur obowiązujących w czasie lotu i jednocześnie nadzorują czynności podległych im członków personelu pokładowego.

PIP przypomniała, że praca wykonywana w czasie i miejscu wskazanym przez pracodawcę i pod jego kierownictwem wymusza zawieranie umów o pracę, a nie cywilnoprawnych (art. 22 kodeksu pracy). W takich warunkach – zgodnie z k.p. – nie można stosować tych drugich.

Wsparcie zatrudnionych


Pozostało 60% tekstu

Prenumerata wydania cyfrowego

Dziennika Gazety Prawnej
9,80 zł
cena za dwa dostępy
na pierwszy miesiąc,
kolejny miesiąc tylko 79 zł
Oferta autoodnawialna
KUPUJĘ

Pojedyncze wydanie cyfrowe

Dziennika Gazety Prawnej
4,92 zł
Płać:
KUPUJĘ
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Komentarze (6)

  • Michał (2018-09-21 12:05) Zgłoś naruszenie 51

    Ciekwae kiedy ryanair sun za to dostanie ? jego pewnie nie rusza

    Odpowiedz
  • Marian(2018-08-20 20:48) Zgłoś naruszenie 17

    Jeżeli zaczną zatrudniać na umowy o pracę to LOT leży

    Pokaż odpowiedzi (1)Odpowiedz
  • Marian(2018-09-20 21:06) Zgłoś naruszenie 05

    Dokładnie tak ale niektórzy tego nie rozumieją

    Odpowiedz
  • King(2018-11-21 20:57) Zgłoś naruszenie 00

    A co na ten temat mówi Prawo Lotnicze? Dyrektywa 2000/79/EU stanowi, że personel latający ma być zatrudniony, Art. 160 ust. 3 Prawa Lotniczego stanowi, że działalność gospodarcza w zakresie przewozu lotniczego lub za pomocą statku powietrznego, dla którego wymagane jest świadectwo zdatności do lotu wymaga certyfikatu - czy któreś ze świadczących usługi B2B posiada jakikolwiek certyfikat? Gdzie jest ULC? Gdzie jest państwo prawa i PIS? Może kolejna komisja sejmowa w sprawie ... ?

    Odpowiedz
  • Lesław (2018-12-12 18:36) Zgłoś naruszenie 00

    Ten sam problem dotyczy osób które pracują na rzecz PKN Orlen S. A. Tak więc trzeba powiadomić służby PIP i skierować sprawę do sądu.

    Odpowiedz

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Polecane