statystyki

Wnioski o 500+. Miasta szykują się na nawałnicę

autor: Tomasz Żółciak27.07.2017, 07:57; Aktualizacja: 27.07.2017, 08:22
500 PLUS

Miasta zachęcają, by korzystać także z alternatywnych dróg składania wniosków. Od 1 sierpnia będzie można skorzystać w tym celu z Poczty Polskiej lub strony Empatia.mrpips.gov.pl oraz profilu zaufanego, Platformy Usług Elektronicznych ZUS i e-bankowości.źródło: ShutterStock

Samorządy podejmują decyzje o liczbie punktów obsługi mieszkańców i zatrudniają nowych urzędników. Nabór na kolejny okres wypłat 500 zł na dziecko ruszy 1 sierpnia. PiS, podobnie jak w ubiegłym roku, przykłada ogromną wagę do tego, by nie doszło do żadnych poważnych problemów.

 Wtedy jednak chodziło o sprawne uruchomienie ogromnej machiny, stanowiącej realizację najważniejszej obietnicy wyborczej. Teraz partia – znajdująca się w kryzysie wizerunkowym po politycznej awanturze o polskie sądy – potrzebuje czytelnego sukcesu.

Szansa upatrywana jest właśnie w sprawnym naborze na kolejną edycję 500+. Dlatego rząd stara się maksymalnie zmobilizować władze gmin, bo to na nich spoczywa główny ciężar związany z obsługą obywateli. W liście skierowanym do wszystkich samorządów minister rodziny Elżbieta Rafalska zwróciła się do gmin m.in. „o odpowiednie przygotowanie, organizację, o wzmocnienie komórek organizacyjnych”.

Sprawdziliśmy, jak przebiegają przygotowania do kolejnego naboru. – Planujemy uruchomienie 11 punktów przyjmowania wniosków, z czego jeden to nasz stały punkt obsługi mieszkańców, a 10 to inicjatywy tymczasowe, rozlokowane w różnych dzielnicach Gdańska – mówi Anna Iwanowska z Urzędu Miejskiego w Gdańsku. Dla porównania w ubiegłym roku, 1 kwietnia, miasto uruchomiło ich 18, po pierwszym miesiącu część została wygaszona. Przyczyna była prosta. – Okazało się, że ok. 50 proc. wnioskodawców skorzystało z możliwości złożenia dokumentów w formie elektronicznej, co oczywiście przełożyło się na mniejszą liczbę osób osobiście odwiedzających punkty obsługi – wyjaśnia Iwanowska.

Podobne obserwacje mają urzędnicy z Torunia. – W 2016 r. około 35 proc. uprawnionych do otrzymania świadczenia skorzystało z elektronicznej formy kontaktu, a doświadczenia ostatnich miesięcy wskazują, że w tym roku odsetek może być jeszcze większy – mówi Małgorzata Moryń-Trzęsimiech, naczelnik wydziału polityki społecznej w katowickim magistracie.


Pozostało 65% tekstu

Prenumerata wydania cyfrowego

Dziennika Gazety Prawnej
7,90 zł
cena za dwa dostępy
na pierwszy miesiąc,
kolejny miesiąc tylko 79 zł
Oferta autoodnawialna
KUPUJĘ

Pojedyncze wydanie cyfrowe

Dziennika Gazety Prawnej
4,92 zł
Płać:
KUPUJĘ
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Polecane