statystyki

"Emerytura musi wynosić 40 proc. ostatniej pensji"

14.05.2010, 03:00; Aktualizacja: 15.05.2010, 16:18
  • Wyślij
  • Drukuj

IRENA WÓYCICKA o systemie emerytalnym - Polska nie może wprowadzić dobrowolności w ubezpieczeniach społecznych. Pracownicy i rolnicy obowiązkowo muszą płacić składki.

reklama



reklama


BOŻENA WIKTOROWSKA: Coraz częściej pojawiają się propozycje ograniczenia obowiązku ubezpieczeń emerytalnych. Dotyczą one nie tylko zniesienia przymusowego oszczędzania w OFE, ale także ubezpieczenia rolników. Czy jest to możliwe?

IRENA WÓYCICKA*: Nie. Podstawowym dokumentami, które wiążą Polskę w zakresie świadczeń z systemu ubezpieczeń społecznych, są Konwencja nr 102 Międzynarodowej Organizacji Pracy oraz Europejska Karta Społeczna. Dokumenty te zobowiązują nasze państwo do zapewnienia obywatelom obowiązkowych ubezpieczeń, w tym także emerytalnych. Nie możemy więc jako kraj zrezygnować z obowiązkowych ubezpieczeń dla wszystkich, choć teoretycznie możemy ograniczyć ich zasięg, na przykład wykluczając z nich pewne grupy zawodowe. Jednocześnie ratyfikując te dokumenty, zobowiązaliśmy się do utrzymywania systemu ubezpieczeń społecznych na odpowiednim poziomie.

Co to oznacza?

Nasze państwo zgodziło się na to, że stopa zastąpienia emerytury, czyli relacja emerytury w stosunku do ostatnich zarobków po 30 latach pracy nie może być mniejsza niż 40 proc. Tym samym propozycja resortu pracy i polityki społecznej, żeby zmniejszyć wysokość przyszłych emerytur przez likwidację II filaru jest niezgodna z konwencją MOP.

Przeciwnicy oszczędzania w OFE twierdzą, że lepiej oszczędzać w banku. Czy mają rację?

Nie. Często zapomina się o tym, że ubezpieczenia społeczne gwarantują to, że będziemy mieli zapewnione dochody do końca życia. Może to zabrzmi banalnie, ale nikt z nas nie wie, ile lat będzie żyć. Trudno więc zaplanować, jak podzielić prywatne oszczędności w taki sposób, aby starczyło do końca życia. I właśnie system obowiązkowych ubezpieczeń daje mam gwarancje wypłaty emerytury dożywotniej także w przypadku naszej długowieczności. Takich gwarancji nie ma w przypadku oszczędzania w banku.

Ale emerytury kosztują budżet coraz więcej?

Ale to właśnie obowiązkowe ubezpieczenia społeczne chronią budżet przed wydatkami na zasiłki z pomocy społecznej dla tych, którzy zaniechali oszczędzania i nie mają z czego żyć. Oprócz ubezpieczeń społecznych mamy też w Polsce pomoc społeczną, która gwarantuje zasiłki osobom starszym bez środków do życia. Każdy pomysł likwidacji ubezpieczeń obowiązkowych powinien więc uwzględniać wydatki na zasiłki z pomocy społecznej dla osób starszych bez emerytury. Z tego też powodu ubezpieczenia dobrowolne powinny uzupełniać, lecz nie zastępować systemu obowiązkowego. Zniesienie obowiązku ubezpieczeniowego jest nie tylko pomysłem szkodliwym społecznie, ale też kosztownym, bez względu na to, czy dotyczy rolników czy pracowników.

*Ireny Wóycickiej

ekspert ubezpieczeniowy z Instytutu Badań nad Gospodarką Rynkową

Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Zapoznaj się z regulaminem i kup licencję


reklama


  • Wyślij
  • Drukuj
Źródło:Dziennik Gazeta Prawna
czytaj więcej w e-DGPczytaj więcej w e-DGP

reklama

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut.

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Komentarze: 59

  • 1: julka z IP: 31.183.50.* (2015-05-23 18:42)

    40% ostatniej pensji to chore mam przepracowane 40 lat ostatnia pensja to ok.3000 zł brutto z tego 40%to 1200 zł i od tego podatek 18% to na reke 984 zl ,paranoja

  • 2: Jola z IP: 83.6.245.* (2010-05-22 20:43)

    Popieram post55 -Ada
    Rządzący opanujcie się, zacznijcie wszystkich ludzi traktować RÓWNO tak jak to stanowi konstytucja. Bo miarka się juz przebrała

  • 3: Do 55 - Ada z IP: 80.55.246.* (2010-05-21 08:18)

    Dokładnie tak jest. Wciskają ludziom ciemnotę, że nie ma pieniędzy w ZUS-ie - jakoś dla młodych mundurowych i cwaniaków należących do KRUS - pieniądze są. Nie ma tylko dla tych którym najbardziej się należy. Jak można poniewierać ludżmi, którzy przepracowali ponad 35 lat w tym Kraju???
    Twórca takich ustaw powinien stać dziś przed TK. Decydenci tych rozwiązań winni być pociągnięci do odpowiedzialności karnej. Jest to działanie godzące w zasadę równości wszystkich wobec prawa oraz niekonstytucyjych działań wobec ludzi z roczników 1954 k. i 1949 m.

  • 4: Halina 1955 z IP: 83.7.1.* (2010-05-20 17:42)

    Do Pani Ady (post 55)

    Zgadzam się z Panią i popieram Pani komentarz!!

  • 5: Ada z IP: 77.255.55.* (2010-05-20 16:14)

    Przestańcie piep...ć, że nie ma na emerytury dla ludzi z 35-40 letnim stażem pracy skoro są pieniądze dla mundurowych (33-34 letnich) z 15 letnim stażem oraz dla rolników, którzy płacą składki w wys. ok 60 zł/m-c (nie płącą również na leczenie). Społeczeństwo - cywile maja dość okradanie ich na rzecz mundurowych i rolników. Nawet gdybyśmy pracowali do 70 to też będzie za mało. Jak WSZYSCY będziemy przechodzić na emerytury w wieku 60-65 lat (mundurowi też) oraz wszyscy będziemy płacić składki i wszyscy będziemy mieli obliczane emerytury wg takich samych zasad (mundurowi wskażnik 2,6 za każdy rok pracy, cywile 1,) w tedy na pewno będą pieniądze na emerytury dla tych co przepracowali 35-40 lat. Społeczeństwo ma dość ich okradania czy ta prawda dotrze do rzadzących dopiero wtedy gdy poleje się krew???

  • 6: tez obywatel z IP: 93.145.184.* (2010-05-20 13:46)

    jezeli osoby ze stazem 40 45 maja pracowac do 60 roku kobiety i 65 roku mezczyzni to dlaczego stosuje sie swiadczenie emerytalne stale az do wieku emerytalnego dlaczego tych spraw sie nie kontroluje i nie przywraca sie tych osob do pracy. NIEKIEDY TE OSOBY POBIERAJA SWIADCZENIA PRZEDEMERYTALNE a jednoczesnie pracuja na pelnym etacie. w szarej strefie wykazuja tylko niewielkie zarobki .PRZYKLAD :MEZCZYZNA 1950 rocznik -45 LATA PRACY PRACA DO 65 LAT CZYLI 50 LAT NASTEPNY MEZCZYZNA1950 zwolniony z pracy po 40 latach pracy czyli 10 lat bedzie przebywal na swiadczeniu dlaczego TEMU PIERWSZEMU NIE NALEZY SIE EMERYTURA ZA WYSOKI STAZ PRACY KTORY UMOZLIWILBY PRZEJSCIE NA EMERYTURE PRZED 65 ROKIEM ZYCIA. CHYBA ZGROMADZONY KAPITAL MOWI SAM ZA SIEBIE .

  • 7: dc z IP: 212.51.205.* (2010-05-20 11:59)

    Zauważyłem ,że jedynym celem mądrali z tego rządu jest NIEDOPUSZCZENIE do emerytury osób z lat 50-tych ! Pan Waldemar P. ( piszę tak ,ponieważ nie wyjaśnił do końca sprawy zwolnienia z obowiązku odprowadzenia 0,5 mld podatku przez jedną z firm ) chciałby dać każdemu po 1200 zł emerytury po opłacaniu co miesiąc 120 zł składki.Tyle ,że jak wynika z symulacji ,te 1200 każdy może dostać dopiero po ukończeniu 80 lat ! Pan Góra , twórca "nowej " Ustawy emerytalnej z 1998 r. , widząc klapę swej pseudoustawy proponuje dziś aby panie i panowie odchodzili na emeryturę po ukończeniu 70 lat. Kpiarzy i szyderców z PO , naśmiewających się z ludzi z 35-40 letnim stażem - nie brakuje. Najgorsze ,że nikt z tych ludzi nie ponosi konsekwencji za swe utopijne pomysły.

  • 8: Ziutek z IP: 195.90.127.* (2010-05-20 11:19)

    Do Pani Halinki 1955 ( post 51 i post 41 ) .
    Dlaczego różnicuje Pani uprawnienia do emerytury ze wzgledu na płeć ??? Tak naprawdę nie widzę żadnego powodu na różnicowanie uprawnień do emerytury ze względu na płeć.A moja poprzednia wypowiedź to tylko zwykła reakcja na niesprawiedliwości i bzdury które Pani uznaje i głosi jako uzasadnione i oczywiste.

  • 9: Halina 1955 z IP: 83.7.34.* (2010-05-19 18:28)

    Do pana Ziutka (post 49). Akurat o tym nie wiedziałam,ale jeśli mógłby mi pan to wyjaśnić, to bardzo proszę.

    Sprostuję tylko post 41 -

    Bez względu na wiek wysłużona emerytura należy się dla kobiet po 35 latach pracy i mężczyzn po 40 latach pracy.

    Pozdrawiam

  • 10: Karol z IP: 82.177.26.* (2010-05-19 10:17)

    Dopuki nie przestaniemy płacić skladki na służby mundurowe z których są wypłacane emerytury dla służb mundurowych. Ponieważ emerytury mundurowe są płacone z budżetu a budżet to przecież pieniądze podatników
    i ich składki Służby mundurowe odchodzą w wieku 40 lat przez ile lat płacone tym emerytom są emerytuty Ja po 45 latach pracy skladkowej mam 1530 zł a kolega mundurowy po 16 latach ma 1900 zł emerytury z tym że on ma 40 lat życia a ja 65skończone czy żądzący uważają to za sprawiedliwe oile tak (ponieważ nic z tym nie robią) to taką sprawiedliwość i takie prawo ja mam w głębokim poważaniu , i niech mi ktoś nie wciska głupot że brakuje na emerytury pieniędzy bo ile wpłaciłem składek a ile wplacili mundurowi tylko niech rządzący biorą się za konkretną pracę a nie za darmową kasę bo najłatwiej się rządzi czyjąś kasą

Dowiedz się więcej

Prawo na co dzień

Galerie

reklama