statystyki

Co zrobić, aby mieć i emeryturę, i etat

autor: Marek Opolski21.01.2011, 03:00; Aktualizacja: 22.01.2011, 11:44

Osoby, które chcą pracować na etacie  i pobierać pełną emeryturę, mają obowiązek rozwiązać stosunek pracy nawiązany przed nabyciem uprawnień emerytalnych. Jeśli im się to uda, a nie ukończyły wieku emerytalnego, muszą później uważać, aby ich przychód nie przekroczył określonych progów zarobkowych.

Reklama


Reklama


Obowiązujące przepisy nie zakazują jednoczesnego pobierania emerytury oraz pozostawania w zatrudnieniu. Wyjątek od tej zasady został wprowadzony od 1 stycznia 2011 r. w stosunku do osób, które po nabyciu uprawnień emerytalnych kontynuują dotychczasowy stosunek pracy. Poza tym osoby, które nie ukończyły jeszcze powszechnego wieku emerytalnego (60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn), jeśli chcą pobierać emeryturę w pełnej wysokości, nie mogą osiągać zbyt wysokiego przychodu z tytułu zatrudnienia.

Zwolnić się na jeden dzień

Osoby, które nabywają uprawnienia emerytalne od 1 stycznia 2011 r. objęte są regulacją art. 103a ustawy z 17 grudnia 1998r. o emeryturach i rentach z FUS. Przepis ten przewiduje zawieszenie prawa do emerytury dla osób, które nie rozwiązały stosunku pracy z pracodawcą, na rzecz którego wykonywały zatrudnienie bezpośrednio przed nabyciem prawa do tego świadczenia. Oznacza to, że w przypadku kontynuowania zatrudnienia nawiązanego przed nabyciem uprawnień emerytalnych ZUS nie podejmie wypłaty przyznanego świadczenia.

Osoba uprawniona będzie mogła pobierać emeryturę dopiero wtedy, gdy dostarczy do ZUS dokument potwierdzający rozwiązanie stosunku pracy. Ze względu na to, że nowe regulacje dotyczą także osób, które nabyły uprawnienia emerytalne przed 1 stycznia 2011r., również ci emeryci będą musieli rozwiązać stosunek pracy. Tyle tylko że mają na to czas do 30 września 2011 r. Jeśli w tym terminie nie dopełnią tego obowiązku, od 1 października br. ZUS wstrzyma wypłatę emerytury, a podejmie ją dopiero w przypadku otrzymania dokumentu potwierdzającego ustanie zatrudnienia. Warunki podjęcia wypłaty emerytury omówiliśmy szczegółowo we wczorajszym numerze „DGP”.

Nowy stosunek pracy

Osoba, która rozwiązała stosunek pracy kontynuowany po przejściu na emeryturę, może zatrudnić się ponownie u tego samego pracodawcy. Co więcej, może to zrobić nawet następnego dnia. Musi jedynie pamiętać, aby ponowne zatrudnienie nastąpiło nie wcześniej niż w dniu, od którego została przyznana emerytura. Tak więc emeryt, który rozwiązał stosunek prac np. 31 marca 2011 r., a następnie nabył uprawnienia emerytalne np. od 5 kwietnia 2011 r., może się ponownie zatrudnić najwcześniej w tym dniu, czyli 5 kwietnia.

PRZYKŁADY

Liczy się data zwolnienia i złożenia do ZUS wniosku

Od 1 stycznia 2011 r. nabyłem prawo do emerytury. Ponieważ pozostaję w tym samym stosunku pracy co przed uzyskaniem uprawnień emerytalnych, ZUS zawiesił mi wypłatę tego świadczenia. Dogadałem się z pracodawcą, że stosunek pracy rozwiążę z dniem 30 marca 2011 r., a od 1 kwietnia 2011 r. zostanę ponownie zatrudniony w tym samym zakładzie pracy. Czy i od kiedy ZUS podejmie wypłatę zawieszonej emerytury?

Podjęcie wypłaty emerytury następuje w przypadku zgłoszenia przez osobę uprawnioną odpowiedniego wniosku wraz z dokumentem potwierdzającym rozwiązanie stosunku pracy. Jeśli wniosek ten zostanie zgłoszony po dniu uprawomocnienia się decyzji o przyznaniu emerytury, data, od której przysługuje wypłata tego świadczenia, uzależniona jest od tego, kiedy został rozwiązany stosunek pracy. Jeśli miało to miejsce w innym dniu niż ostatni dzień miesiąca, ZUS może podjąć wypłatę świadczenia od pierwszego dnia miesiąca, w którym został rozwiązany stosunek pracy. Jeśli natomiast stosunek pracy ustał ostatniego dnia miesiąca, wypłata emerytury przysługuje od pierwszego dnia następnego miesiąca. W obydwu przypadkach emerytura może być jednak wypłacana nie wcześniej niż od miesiąca zgłoszenia wniosku o podjęcie jej wypłaty z dokumentem potwierdzającym ustanie zatrudnienia.

W tym przypadku jeśli ubezpieczony rozwiąże z dniem 30 marca br. stosunek pracy kontynuowany po przejściu na emeryturę i wniosek o podjęcie wypłaty świadczenia (z dokumentem potwierdzającym ustanie zatrudnienia) zgłosi najpóźniej 31 marca 2011 r., ZUS wypłaci emeryturę jeszcze za marzec. Jeśli zgłoszenie wniosku nastąpi w kwietniu, podjęcie wypłaty emerytury nastąpi od 1 kwietnia 2011 r.

Emeryci, którzy mają czas na rozwiązanie stosunku pracy do końca września tego roku, a także osoby, które po nabyciu uprawnień emerytalnych nawiązały ponownie stosunek pracy, mają wyznaczone określone progi zarobkowe. Ich przekroczenie powoduje, że nie mogą pobierać pełnej kwoty emerytury.

W zależności od tego, który z progów zostanie przekroczony, ZUS zawiesza lub zmniejsza wypłacane świadczenie. Ograniczenie to nie dotyczy jedynie emerytów, którzy osiągnęli powszechny wiek emerytalny (60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn). Osoby te mają więc możliwość pobierania pełnej emerytury i wykonywania zatrudnienia na etacie. Istotne jest tylko, aby nie był to stosunek pracy zawarty przed nabyciem uprawnień emerytalnych, gdyż w tym przypadku – podobnie jak pozostałym emerytom kontynuującym zatrudnienie – ZUS zawiesi prawo do przyznanego świadczenia.

Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Zapoznaj się z regulaminem i kup licencję

Reklama


Źródło:Dziennik Gazeta Prawna

Polecane

  • 64latek(2012-11-15 13:04) Odpowiedz 10

    Ciekawe jaka jest interpretacja po zakwestionowaniu Ustawy Emerytalnej przez TK. Czy osoby które uzyskały prawo do świadczenia w datach 1.08.2009 - 31.12.2010 i osiągną powszechny wiek emerytalny (60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn) w najbliższych latach, będą mogły pobierać pełną emerytury bez konieczności zwolnienia się z pracy.
    (Osoby te naj ą zawieszoną emeryturę z racji ograniczenia w kwestii progów zarobkowych). Ktoś wie?

  • ela(2011-06-27 18:10) Odpowiedz 10

    63 emerytka
    Emeryci pracują dla poprawy bytu . Muszą połacić mieszkanie kupić potrzebne
    artykuły spżywcze, wykupić recepty,co można zwojować za 700 zł.
    Większość emerytów to osoby zchorowane .Dobrze się słabym zabiera.
    Urzędnicy prędzej czy póżniej podzielą nasz los .Powodzenia .
    Emeryt powinien mieć prawo do pracy bez okradania jego wypracowanej emerytury

  • Emerytka(2011-02-26 13:52) Odpowiedz 00

    Proszę Państwa,
    Informacja dla wszystkich skrzywdzonych przez ustawodawcę.

    Proszę przeczytać obszerny artykuł Pani Prof. dr hab. Inetty Jędrasiak-Jankowskiej, Katedra Prawa Ubezpieczeń Uniwersytetu Warszawskiego pt.: "Emerytury: kto daje i odbiera", Rzeczpospolita z dnia 25.02.2011 r.
    "To ludowe powiedzenie straszy piekłem kogoś, kto coś komuś dał, a potem odebrał"...

  • A...Schetyna niech wyciągnie z szuflady........(2011-07-26 16:47) Odpowiedz 00

    projekt obywatelski OPZZ=emerytury po 40 l pracy...rodacy!!!

  • A...Schetyna niech wyciągnie z szuflady........(2011-07-26 16:47) Odpowiedz 00

    projekt obywatelski OPZZ=emerytury po 40 l pracy...rodacy!!!

  • oszukany emeryt(2011-05-04 22:44) Odpowiedz 00

    Pan Prezydent kłamie, nie pamięta co obiecywał pracującym emerytom, pan Premier jest tylko łaskawy dla mundurowców, gdyż stwierdził autorytatywnie, że prawo dla nich nie może działać wstecz. Dla innych emerytów prawo może działać wstecz. A pani Fedak niech się wstydzi takich decyzji. Nie mówmy więc o praworządnej Polsce. Hańba!

  • Miranda córka pracującego emeryta(2011-04-20 10:51) Odpowiedz 00

    zgadzam się zabrać emerytowi wypracowane jego świadczenie to nic innego jak złodziejstwo. To są jego pieniądze pochodzące z jego składek które płacił przez wiele lat. Rząd od lat ( nawet tych kiedy rządziła komuna ) uderzał w najsłabsze ogniwo tj. emerytów. Teraz zabiera się nam przyznane prawa. A gdzie zasada ochrony praw nabytych ? Myślę, że autorzy tej "wspaniałej ustawy " nie pytali czy jest zgodna z zasadami prawa. a może trzeba się zastanowić dlaczego część emerytów chce albo musi pracować? Może to ich trudna sytuacja finansowa zmusza ich do tego. Myślę, że komentarze powinni pisać bardziej kulturalne osoby niż 50+. No ale cóż nasze społeczeństwo cierpi na brak dobrego wychowania (oczywiście nie wszyscy).

  • przyszła emerytka(2011-03-29 17:41) Odpowiedz 00

    praca dla ubogiego emeryta jak najbardziej jestem za, ale co z tymi którzy korzystają ze wcześniejszej emerytury, a takich uprzywilejowanych nie brakuje. Najpierw skorzystali z przywilejów, a teraz jeszcze zajmują miejsce młodym bezrobotnym? Uważam, że oni już wybrali, a przeciez mogli dalej pracować.
    Nie oczekujmy , że młodzi bedą sie solidaryzować ze starszym pokoleniem, a kto ze starszych młodego zrozumie. O bezrobotnym najlepiej powiedzieć " robic mu się nie chce". Masz przepracowane 40 lat ciesz się , że taką szanse dostałeś. Dzis 20 lat legalnej pracy to już szczyt marzeń. Nic dziwnego ,że chcą wiek przejścia na emeryturę przesunąć.

    Niestety, ale przyszli emeryci to dopiero cięzko bedą mieć. A jeżeli obecne emerytury są płacone ze składek pracujących to niech dalej emeryci zajmują miejsca młodym , a jeszcze troche i może kasa bedzie pusta.

  • emeryt(2011-02-08 22:45) Odpowiedz 00

    ciągle piszecie,że obowiązek rozwiązania umowy o pracę obowiązuje od stycznia 2011 r.natomiast przechodziłam na emeryturę w 2008 roku i też musiałam z zakładem pracy rozwiązać umowę o pracę.nie wiem o co biega.

  • anka(2011-02-18 13:27) Odpowiedz 00

    do obecnych i przyszłych emerytów! nikt nam nie robi łaski,płacąc nam emerytury, na które przez 40 lat i więcej oszczędzaliśmy z naszych własnych pieniędzy, a w naszym kraju tak jak kiedyś tak i teraz państwo okrada ludzi najpierw "godząc się" na najniżśze w UE pensje a póź niej na tak niiskie emerytury, że emeryt aby godnie żyć musi szukać dodatkowej pracy żeby wykupić sobie leki w aptece, bo nie okłamujcie się przyszli emeryci z wami będzie tak samo.

  • hanys(2011-07-27 11:07) Odpowiedz 00

    z obu etatów musi sie zwolnic

  • Tajger(2011-01-28 11:51) Odpowiedz 00

    A jak się czują emeryci,którzy odchodzili w grudniu 2008 ?Nikt ich nie poinformował,że od 2009r będą obowiązywały inne przepisy.Po rozwiązaniu umowy pracodawca nie chciał słuchać o dalszym zatrudnieniu.Emerycie jeżeli chcesz pracować nikt na siłę na emeryturę cię nie wyśle !

  • XXYYZZ(2011-01-30 11:27) Odpowiedz 00

    Modlitwa młodych i tych przed emeryturą:
    Panie Boże, ja nie chcę takiej dojnej i cielnej krowy jak ma Kowalski ... tylko niech ta Kowalskiego ZDECHNIE!!!

  • LOLA(2011-01-26 12:00) Odpowiedz 00

    lola jakim prawem chorzy recisci pracuja na etatach zajmuja miejsca pracyzdrowym ludziom i ze udajac chorych biora swiadczenia z ZUSU TO JEST DOPIERO KORUPCJA LEKARZY ORZEKAJACYCH RENTY DLA LENI NIROBOW GDZIE JEST TEN ZEKOMY RZAD DAJCIE LUDZIOM PRACE DALEJ TAK NIE MOZEMY ZYC ZAWIEDZENI WYBORCY.

  • alicja(2011-01-25 15:52) Odpowiedz 00

    Tylko ten debilnie panujacy rząd na czele z ułomnym prezydentem mógli na takie coś takiego po tylu latach pracy zafundować. Chcą się odkuć kosztem emerytów. Tylko do jesieni mości panowie.

  • pracuś(2011-01-25 12:00) Odpowiedz 00

    Uważam, że emeryci nie powinni pracować wszak emerytura to zasłużony odpoczynek. A na ten odpoczynek powinni iść tylko wtedy, gdy naprawdę nie dają sobie rady z pracą . Prawo nie powinno pozwalać na pracę emerytom. Wiek emerytalny powinien być wg. własnych możliwości, a przydatność do zawodu sprawdzać komisja. Teraz np, leczą nas staruszki lekarki na emeryturze i nawet w-f uczą dziadkowie 70-letni

  • emeryt(2011-07-26 19:08) Odpowiedz 00

    Jeżeli Osoba Pracuje Na 2 Etatach Na Umowe O Prace I Pobiera Emeryturę To Musi Zwalniac Sie Z Obu Etatów ?Moze Da Zwolnic Z Jednego Etatu Zanieśc Świadectwo Pracy Do ZUS I Dalej Pobierac Emeryture I Zachowac Ten Jeden Etat Bez Rozwiązywania Stosunku Pracy ? Orientuj Sie Ktoś Czy Takie Coś Jest Możliwe

  • Anka(2011-08-02 00:46) Odpowiedz 00

    Do oszukanej i innych. To niesprawiedliwe aby pobierać emeryturę i pracować bez rozwiązywania stosunku pracy. Chamstwem i złodziejstwem jest ten przepis. Kto urodził się 31 grudnia 1953 r. o 23.59 ma emeryturę bez rozwiązywania stosunku pracy a ten kto urodził się 1 stycznia 1954 r o godzinie 00.01 już jej nie ma. Czy to nie debilizm? I gdzie tu sprawiedliwość!

  • zainteresowana(2011-07-28 20:46) Odpowiedz 00

    Do 23: nmd-
    -i nie masz racji; jednak nie wiesz co mówisz, jeśli ktoś się uczył, mieszkał w internacie a pracował w rolnictwie tylko w wakacje,to może mieć doliczone tylko dwa miesiące wakacji kiedy faktycznie pracował, a jeśli mieszkałby z rodzicami i pomagał po południu to jego celem była nauka a nie praca - taką odpowiedź udzielił ZUS na mój wniosek (identyczny przypadek) - a może to zależy od ZUS-u ?

  • emerytka pracujaca(2011-09-15 13:00) Odpowiedz 00

    Niech mi ktoś mądry odpowie jaki cel jest w tym, że na jeden dzien się zwolnię, pracodawca mój mnie przyjmie, bo ja juz mam nowa umowę przygotowaną jakie do daje efekty dla tych co to wymyślili. Bo ja tego nie rozumiem. Ci co mają dobre stosunki w firmir i długoletnimi i cenionymi pracownikami napewno zostaną przyjęci. I co to daje w rezultacie.

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Polecane