statystyki

PFRON: Sprzeczne stanowiska w sprawie sankcji za brak informacji o uldze

autor: Michalina Topolewska15.11.2016, 07:30; Aktualizacja: 15.11.2016, 08:17
Pytanie do PFRON w sprawie obowiązku przesyłania przez przedsiębiorców formularza INF-U dla wszystkich klientów wystosowała Ogólnopolska Baza Pracodawców Osób Niepełnosprawnych (OBPON).

Pytanie do PFRON w sprawie obowiązku przesyłania przez przedsiębiorców formularza INF-U dla wszystkich klientów wystosowała Ogólnopolska Baza Pracodawców Osób Niepełnosprawnych (OBPON).źródło: ShutterStock

Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON) wskazuje, że nieprzekazanie każdemu kontrahentowi druku INF-U określającego wysokość obniżenia we wpłacie na fundusz grozi karą finansową. Pracodawcy są zdezorientowani, bo wcześniej Biuro Pełnomocnika Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych (BON) twierdziło, że niewystawienie tej informacji nie jest sankcjonowane.

Reklama


Pytanie do PFRON w sprawie obowiązku przesyłania przez przedsiębiorców formularza INF-U dla wszystkich klientów wystosowała Ogólnopolska Baza Pracodawców Osób Niepełnosprawnych (OBPON). – Zdarza się, że z usług lub produkcji firm, które mają prawo do udzielania ulg, korzystają nie tylko zakłady pracy zobowiązane do wpłat na rzecz PFRON, ale też osoby fizyczne, a te w ogóle nie płacą należności na fundusz. Dla nich dokument o wysokości ulgi jest nieprzydatny i pracodawcy nie widzą sensu, aby tym podmiotom wystawiać druki INF-U – mówi Edyta Sieradzka, wiceprezes OBPON.

Dodaje, że taka sytuacja dotyczy np. firm z branży ochrony, które oprócz zakładów pracy zapewniają też monitoring prywatnym domom czy mieszkaniom.

Z odpowiedzi udzielonej przez PFRON wynika, że pracodawca ma obowiązek wystawienia informacji INF-U każdemu nabywcy, który w wskazanym na fakturze terminie zapłacił za zakup. O takim obowiązku przesądza brzmienie art. 22 ust. 1 ustawy z 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (t.j. Dz.U. z 2011 r. poz. 721 ze zm.). Przepis ten nie pozwala bowiem na wybieranie, który kontrahent otrzyma formularz o uldze, a który nie. Co więcej, PFRON zwraca uwagę, że w sytuacji, gdy klient we wskazanym czasie zapłaci za produkt lub usługę, a mimo to niezwłocznie lub do ostatniego dnia następnego miesiąca nie otrzyma druku INF-U, zostanie to potraktowane jako nieterminowe wystawienie informacji o obniżeniu. To zaś będzie oznaczać, że na firmę zostanie nałożona sankcja sprowadzająca się do tego, że będzie musiała wpłacić do PFRON 10 proc. kwoty ulgi, która powinna być wykazana na formularzu (chyba że taka należność nie przekroczy pięciokrotności kosztów upomnienia w postępowaniu egzekucyjnym, to wtedy fundusz odstąpi od nałożenia kary).


Pozostało jeszcze 23% treści

Czytaj wszystkie artykuły
Miesiąc 97,90 zł
Zamów abonament

Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Zapoznaj się z regulaminem i kup licencję
Więcej na ten temat

Reklama


Artykuły powiązane

Polecane

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Polecane