statystyki

Jest sposób, by nie płacić 13 zł od zleceń. Kontrola PIP może być nieskuteczna

autor: KTop24.09.2016, 07:00
pieniądze

Kontrola nie zakończy się na dokonaniu samych ustaleń i ich udokumentowaniu, jeśli w toku postępowania kontrolnego stwierdzone zostaną nieprawidłowości w zakresie wypłacania wynagrodzeniaźródło: ShutterStock

Nowe regulacje dotyczące płacy minimalnej dla zleceniobiorców wejdą w życie 1 stycznia 2017 r. Jednak już dziś firmy dopytują, zawierając nowe i analizując dotychczasowe umowy, czy i kiedy mogą korzystać z wyjątków od obowiązku zapłaty stawki godzinowej. Interesuje je zwłaszcza ten, który pozwala nie stosować nowego, ustawowego minimum, w przypadku gdy miejsce i czas wykonania zlecenia wybiera zleceniobiorca, a zleceniodawca płaci mu tylko prowizję. Wydaje się bowiem, że może on mieć powszechne zastosowanie, zwłaszcza dla przedsiębiorców, którzy zawierają umowy-zlecenia na dłuższy okres. W tym kontekście – choć nie tylko – firmy pytają również, jak dokładnie będą wyglądać kontrole Państwowej Inspekcji Pracy dotyczące wypłaty najniższej płacy dla zleceniobiorców. Czy sprawdzi ona wyłącznie fakt wypłaty, czy również zawarte umowy? Oprócz zakresu kontroli dyskusyjna jest też jej spodziewana skuteczność.

Reklama


Nowe przepisy ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę, które wejdą w życie od 2017 r., mają na celu ochronę pracobiorców przyjmujących zlecenie lub świadczących usługi poprzez wprowadzenie minimalnej stawki godzinowej. [ramka 1] Nowelizacja z 22 lipca 2016 r. wprowadzi też modyfikacje m.in. w ustawie o Państwowej Inspekcji Pracy. Rolą inspektorów PIP będzie odtąd również kontrola wypłacania wynagrodzenia w wysokości wynikającej z minimalnej stawki godzinowej.

ZAKRES KONTROLI

Inspekcja pracy ma jasno określony w ustawie zakres działania. Uregulowany jest on szczegółowo w art. 10 ustawy o PIP. Dotychczasowy katalog zadań zostanie zmodyfikowany przez nowe regulacje ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę. Aby przestrzeganie przepisów o najniższej stawce godzinowej nie było fikcją, do zadań PIP od 1 stycznia 2017 r. będzie należało kontrolowanie wypłacania wynagrodzenia „w wysokości wynikającej z wysokości minimalnej stawki godzinowej”, zgodnie z przepisami o minimalnym wynagrodzeniu za pracę. Kontrolę tę inspekcja będzie mogła przeprowadzać bez uprzedzenia i o każdej porze dnia i nocy.

Dodanie inspektorom PIP tego nowego zadania spowodowało, że niezbędne stało się również uzupełnienie katalogu podmiotów, które mogą być kontrolowane, o przedsiębiorców oraz inne jednostki organizacyjne, na rzecz których w ramach prowadzonej przez nie działalności jest wykonywane zlecenie lub są świadczone usługi.

Posłużenie się w ustawie nowelizującej zwrotem „kontrola wypłacania wynagrodzenia” może budzić wątpliwości co do rzeczywistego zakresu kontroli i uprawnień inspektorów PIP. Powstaje bowiem pytanie – czy inspektor będzie uprawniony tylko do kontroli samego faktu wypłacania wynagrodzenia, czy będzie mógł badać cały proces poprzedzający tę czynność. Z przepisów o minimalnej stawce godzinowej wynika konieczność ewidencjonowania godzin przeznaczonych na realizację pracy w ramach umowy-zlecenia, następnie informację w tym zakresie zleceniobiorca przekazuje zlecającemu – co stanowi podstawę do wypłaty umówionego wynagrodzenia (na poziomie nie niższym niż to, które wynika z minimalnej stawki godzinowej). Powstaje również pytanie, czy PIP będzie organem uprawnionym do kontroli umów, w których strony ustalają określony poziom wynagrodzeń. Wydaje się, że inspektorzy będą mieli prawo wglądu do całości zagadnień składających się na wypłacanie wynagrodzeń wynikających z minimalnej stawki godzinowej. [ramka 2]

SPOSOBY ODDZIAŁYWANIA

Kontrola nie zakończy się na dokonaniu samych ustaleń i ich udokumentowaniu, jeśli w toku postępowania kontrolnego stwierdzone zostaną nieprawidłowości w zakresie wypłacania wynagrodzenia. Jak wynika z nowego art. 11b ustawy o PIP, w takim przypadku, „właściwe organy PIP są uprawnione do skierowania wystąpienia lub wydania polecenia” w sprawie wypłaty wynagrodzenia w minimalnej stawce godzinowej. Regulacja ta może budzić wątpliwości z uwagi na użyty w niej zwrot: „organy PIP są uprawnione”. Uprawnienie jak wiadomo nie jest obowiązkiem – zatem może pojawić się pytanie, czy w sytuacji stwierdzenia nieprawidłowości w zakresie wypłaty wynagrodzenia dla zleceniobiorcy inspektor ma prawo – czy raczej obowiązek – skierować wystąpienie lub polecenie. Wydaje się, że odpowiedź na nie można znaleźć w art. 33 ust 1 pkt 2 ustawy o PIP, który stanowi, że w wyniku ustaleń dokonanych w toku kontroli inspektor pracy „kieruje wystąpienia i wydaje polecenia”. W związku z powyższym można przyjąć, że jeśli kontrola wykaże nieprawidłowości w sprawie wypłaty wynagrodzenia – wówczas inspektor będzie musiał wydać polecenie lub wystąpienie.


Pozostało jeszcze 74% treści

Czytaj wszystkie artykuły
Miesiąc 97,90 zł
Zamów abonament

Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję
Więcej na ten temat

Reklama


Artykuły powiązane

Polecane

Komentarze (2)

  • psps(2016-09-24 18:23) Zgłoś naruszenie 30

    z tych dotychczasowych ustaleń skuteczność żadna. wystąpienie czy polecenie (a co to w ogóle jest) nie są decyzjami i jak przedsiębiorca ich nie wykona to nic mu nie można zrobić. jednym słowem HDiKK.

    Odpowiedz
  • uczeń dorabiający(2016-10-19 16:45) Zgłoś naruszenie 20

    ,,,,powinna być decyzja do natychmistowej wykonalności w określonym terminie,znam firmy w sezonie zatrudniają biedna młodzież do prac w gastronomiach obwożnych po całej Polsce w dni wolne od pracy,prace nocne za 5zl i to do 50 osób w sezonie i gdzie jest inspekcja?to sa imprezy od maja do września,a młody człowiek boi się o tzw kawałek chleba i żali się do osób nie mających na to wpływu,,,,,pora by ten wyzysk zakończyć...

    Odpowiedz

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Polecane