Na polskim rynku zarejestrowanych jest około 200 firm zajmujących się event marketingiem, czyli organizowaniem akcji promocyjnych i imprez. Dbają one o stronę promocyjną danej marki handlowej, organizują happeningi, konferencje, prezentacje nowych produktów. Prowadzą także akcje integracyjne wśród pracowników i umacniające przywiązanie do pracodawcy: bale karnawałowe, pikniki czy imprezy plenerowe.

Zdecydowany prym w branży wiodą małe kilkuosobowe firmy, jedynie kilka z nich to duże przedsiębiorstwa eventowe zatrudniające powyżej 20 pracowników (np. Jet events, Allegro Agency). Te ostatnie najczęściej poszukują na rynku specjalistów do spraw organizacji imprez (event menedżerów). Obecnie rekrutację na takie stanowisko prowadzi np. stacja telewizyjna TVN.

Liczy się doświadczenie

Na razie nie ma kierunku studiów, który by szkolił od podstaw przyszłych organizatorów imprez. Edukacja w zakresie event marketingu oferowana jest jako studia magisterskie uzupełniające lub podyplomowe, np. na warszawskich uczelniach: w Wyższej Szkole Promocji (koszt: 470 zł miesięcznie przez dwa lata) lub Wyższej Szkole Ekonomiczno-Informatycznej (koszt: 2950 zł za rok).

Najczęściej event menedżerami zostają osoby po kierunkach marketingu, public relations, aktorskim albo dziennikarze. Ważniejsze od kierunkowego wykształcenia jest jednak, by kandydat sprawnie poruszał się w obszarze prawa mediów, reklamy i trendów w branży eventowej. W większości firm przy aplikowaniu trzeba wykazać się kilkuletnim doświadczeniem w pracy.

Obowiązkiem organizatora imprez jest koordynacja imprezy od momentu pozyskania klienta poprzez sporządzenie kosztorysu i realizację zlecenia. Event menedżer odpowiada za scenariusz wydarzenia, jego oprawę scenograficzną, muzyczną i artystyczną. Poszukuje dostawców cateringu oraz konferansjerów - w zależności od oryginalności pomysłu i zapotrzebowania. W cenie jest współpraca z gwiazdami ze świata mediów (piosenkarzami, artystami, aktorami), którzy uświetniają imprezy swoją obecnością.

Atrakcyjne zarobki

W zamian za kreatywność menadżerowie mogą więc liczyć na wysokie wynagrodzenie. Średni zarobek profesjonalnego organizatora imprez waha się od 2 do 5 tys. zł brutto, ale premie uznaniowe sięgają nawet dwukrotności miesięcznego wynagrodzenia.