W tym roku zdałem maturę, ale ze względu na słabe wyniki nie mam co liczyć na dostanie się na studia. Chciałbym wstąpić do straży pożarnej. Jakie trzeba spełniać wymogi i jak przebiega rekrutacja – pyta pan Mateusz.
Kandydat do służby w Państwowej Straży Pożarnej (dalej PSP) musi mieć obywatelstwo polskie i nie może być karany za przestępstwo lub przestępstwo skarbowe. Kolejnym wymogiem jest korzystanie z pełni praw publicznych. Powinien także posiadać co najmniej średnie wykształcenie oraz zdolność fizyczną i psychiczną do pełnienia tej służby.
Nabór do służby w PSP rozpoczyna się z chwilą publikacji ogłoszenia o planowanym postępowaniu kwalifikacyjnym. Informację zamieszcza się w formie ogłoszenia w Biuletynie Informacji Publicznej (dalej BIP) danej jednostki organizacyjnej PSP, na jej stronie internetowej lub w siedzibie tej jednostki w miejscu ogólnie dostępnym, a także we właściwym miejscowo powiatowym urzędzie pracy. Termin składania wymaganych dokumentów nie może być krótszy niż 10 dni kalendarzowych od dnia publikacji ogłoszenia o naborze do służby.
Postępowanie kwalifikacyjne ma na celu ustalenie, czy kandydat spełnia warunki przyjęcia do służby w PSP oraz określenie jego kwalifikacji, kompetencji, predyspozycji i przydatności do jej pełnienia. Prowadzi je komisja wybrana przez kierownika jednostki.
Rekrutacja składa się z czterech etapów. Pierwszy polega na ocenie złożonych dokumentów, czyli na sprawdzeniu ich kompletności oraz spełnienia wszystkich wymogów określonych w ogłoszeniu. Złożenie niekompletnych dokumentów lub niespełnienie przez kandydata wymogów określonych w ogłoszeniu jest równoznaczne z uzyskaniem negatywnego wyniku.
Drugi etap to test sprawności fizycznej. Przed przystąpieniem do niego koniczne jest przedstawienie zaświadczenia lekarskiego o braku przeciwwskazań zdrowotnych.
Test sprawności fizycznej składa się z próby wydolnościowej oraz prób sprawnościowych. Wyniki, które uznaje się za pozytywne, są określone w załączniku nr 2 do rozporządzenia ministra spraw wewnętrznych i administracji z 21 grudnia 2015 r. w sprawie postępowania kwalifikacyjnego w stosunku do kandydatów ubiegających się o przyjęcie do służby w Państwowej Straży Pożarnej.
Trzecim etapem jest rozmowa kwalifikacyjna. W jej trakcie komisja ocenia:
umiejętność przekazywania, odbierania i rozumienia informacji w mowie i piśmie oraz jasnego i wyrazistego formułowania wypowiedzi w sposób gwarantujący ich zrozumienie;
motywację podjęcia służby w PSP;
zdolność analitycznego myślenia;
umiejętność planowania i organizowania pracy.
Pozytywny wynik z rozmowy osiąga kandydat, który uzyska co najmniej 26 punktów.
Jeśli nabór jest prowadzony na stanowisko wymagające szczególnych predyspozycji i umiejętności, kierownik jednostki organizacyjnej PSP może zarządzić przeprowadzenie dodatkowych etapów postępowania kwalifikacyjnego. Jest nim test wiedzy, który składa się z 20 pytań i trwa 25 minut. Test obejmuje problematykę związaną z funkcjonowaniem ochrony przeciwpożarowej i PSP oraz zadaniami na stanowisku, którego dotyczy nabór. Pozytywny wynik zapewnia uzyskanie co najmniej 11 punktów.
Dodatkowym etapem może być też test kompetencyjny. Przeprowadza się go w postaci papierowej albo elektronicznej z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego. Twa do 35 minut. Pozytywny wynik osiąga kandydat, który uzyska co najmniej połowę możliwych do otrzymania punktów.
Dodatkowo mogą być przeprowadzone sprawdzian lęku wysokości (akrofobia) oraz sprawdzian z pływania. Pierwszy uznaje się za zaliczony, jeżeli asekurowany kandydat samodzielnie wszedł na wysokość 20 m na drabinę ustawioną pod kątem 75 st. i zszedł z niej. Natomiast drugi jest zaliczony, jeżeli przepłynął 50 m dowolnym stylem w czasie nie dłuższym niż 60 sekund. Postępowanie kwalifikacyjne kończy się zatwierdzeniem przez kierownika jednostki organizacyjnej PSP listy kandydatów do przyjęcia do służby. Informację o wyniku naboru zamieszcza on niezwłocznie na stronie internetowej i w BIP jednostki oraz na tablicy ogłoszeniowej w jej siedzibie.
Uwaga
Zaświadczenie lekarskie o braku przeciwwskazań zdrowotnych musi być wystawione nie wcześniej niż 30 dni przed dniem przystąpienia do testu sprawności fizycznej
Wymagane dokumenty
podanie o przyjęcie do służby w PSP;
życiorys;
kserokopie świadectw pracy lub służby z poprzednich miejsc pracy lub służby, o ile wcześniej kandydat pozostawał w stosunku pracy lub służby;
kopie dokumentów potwierdzających posiadane wykształcenie, wyszkolenie lub posiadane umiejętności;
kopię dokumentu potwierdzającego posiadanie obywatelstwa polskiego;
podpisane oświadczenie o wyrażeniu zgody na przetwarzanie danych osobowych niezbędnych do realizacji procesu postępowania kwalifikacyjnego, zgodnie z przepisami o ochronie danych osobowych;
podpisane oświadczenie o korzystaniu z pełni praw publicznych;
podpisane oświadczenie o niekaralności za przestępstwo lub przestępstwo skarbowe;
zaświadczenie lekarskie o braku przeciwwskazań zdrowotnych do wykonywania ćwiczeń fizycznych.
Podstawa prawna
Art. 28 ustawy z 24 sierpnia 1991 r. o Państwowej Straży Pożarnej (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 1340 ze zm.). Rozporządzenie ministra spraw wewnętrznych i administracji z 21 grudnia 2015 r. w sprawie postępowania kwalifikacyjnego w stosunku do kandydatów ubiegających się o przyjęcie do służby w Państwowej Straży Pożarnej (Dz.U. z 2016 r. poz. 30).