statystyki

W jaki sposób należy oskładkować kontrakt menedżera, który prowadzi działalność gospodarczą

autor: Izabela Nowacka16.06.2016, 09:17; Aktualizacja: 16.06.2016, 09:35
ZUS, emerytury, pieniądze, złotówki

Obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym podlegają osoby fizyczne, które na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej są m.in. zleceniobiorcami.źródło: ShutterStock

Prowadzę biuro prawne w ramach działalności gospodarczej. Mam propozycję zawarcia kontraktu menedżerskiego na zarządzanie spółką kapitałową. Poza usługami zarządczymi, które mam wpisane w ewidencji działalności gospodarczej, wykonuję jeszcze inne, tj. w zakresie doradztwa finansowego i personalnego. Czy jeśli podpiszę kontrakt, będę miał prawo wyboru tytułu do obowiązkowych ubezpieczeń społecznych? Czy możliwe jest, by to zleceniodawca opłacał za mnie składki społeczne, a ja tylko składkę zdrowotną z działalności?

Reklama


ODPOWIEDŹ

Tak, przedsiębiorca może wskazać kontrakt menedżerski jako tytuł do obowiązkowych ubezpieczeń emerytalno-rentowych, o ile podstawa wymiaru składek na te ubezpieczenia (przychód osiągnięty w danym miesiącu z kontraktu) będzie nie niższa niż minimalna podstawa wymiaru składek na te ubezpieczenia z tytułu prowadzonej działalności obowiązująca przedsiębiorcę. Jednak należy pamiętać, że nie zawsze wybór kontraktu jako tytułu do ubezpieczeń społecznych może się kalkulować finansowo.

Obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym podlegają osoby fizyczne, które na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej są m.in. zleceniobiorcami. Są nimi osoby wykonujące pracę na podstawie umowy agencyjnej lub umowy-zlecenia albo innej umowy o świadczenie usług, do której zgodnie z kodeksem cywilnym (dalej: k.c.) stosuje się przepisy dotyczące zlecenia. Kontrakt menedżerski nie został więc wprost wymieniony w art. 6 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych jako tytuł do obowiązkowych ubezpieczeń emerytalno-rentowych. Nie znaczy to jednak, że tak jak umowa o dzieło im nie podlega. Istotne w tym zakresie są przepisy k.c. Nie zawiera on uregulowań dotyczących umowy menedżerskiej, ale stanowi, że do umów o świadczenie usług, które nie są uregulowane innymi przepisami, stosuje się odpowiednio przepisy o zleceniu (art. 750 k.c.). A taki rodzaj umowy już jest wymieniony w ustawie systemowej jako tytuł do ubezpieczeń. Kontrakt menedżerski jest umową nienazwaną, czyli taką, której przedmiotem jest czynność prawna o treści nietożsamej w wystarczającym stopniu z żadną umową regulowaną przepisami k.c., jak i przepisami innych aktów prawnych. Stąd w zależności od postanowień i ułożenia wzajemnych relacji między stronami kontrakt menedżerski może być umową o pracę lub umową-zleceniem, przy czym w praktyce zdecydowanie częściej spotykane są kontrakty mające cechy umowy-zlecenia. Menedżer zarządza przedsiębiorstwem w imieniu i na rzecz spo´łki, dokładając należytej staranności przy wykonywaniu działań, co jest domeną umów-zleceń.


Pozostało jeszcze 79% treści

Czytaj wszystkie artykuły
Miesiąc 97,90 zł
Zamów abonament

Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję
Więcej na ten temat

Reklama


Artykuły powiązane

Polecane

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Polecane