statystyki

Maszyniści mogą pracować bez przerwy. Pozwalają im na to niedoskonałe przepisy

autor: Justyna Stencel-Walter10.03.2016, 09:33; Aktualizacja: 10.03.2016, 10:27
maszynista na kolei

Konieczność przyjęcia odrębnej ustawy dotyczącej czasu pracy maszynistów bywa uzasadniana zwiększeniem bezpieczeństwa w transporcie kolejowymźródło: ShutterStock

Osoby wykonujące ten zawód mogą być zatrudnione u kilku przewoźników kolejowych jednocześnie. Prawo nie przewiduje jednak zliczania ich godzin pracy ani łącznego okresu odpoczynku u wszystkich.

Reklama


Reklama


Czas pracy maszynistów nie jest uregulowany w przepisach szczególnych, tak jak to ma miejsce np. w przypadku kierowców w transporcie drogowym. Zastosowanie do nich mają głównie przepisy kodeksu pracy. [ramka 1]

Jednak dostosowanie ogólnych norm prawa pracy do specyfiki pracy maszynisty powoduje wiele trudności, a w niektórych przypadkach jest wręcz niemożliwe. Prawidłowe stosowanie przepisów kodeksu pracy w odniesieniu do tej grupy pracowników stanowi spore wyzwanie (trudność stanowi m.in. utrzymanie stałych grafików pracy). Tym bardziej że czas pracy maszynistów stale monitorują Urząd Transportu Kolejowego (UTK) oraz Państwowa Inspekcja Pracy. Kontrole te potwierdzają wysoki wskaźnik naruszeń prawa pracy w tym zakresie. Na problemy ze stosowaniem przepisów zwracają też uwagę przewoźnicy kolejowi. Poniżej omówione zostały najważniejsze z nich.

Bez ograniczeń dla wielu etatów

Brak szczegółowych regulacji czasu pracy maszynistów ma negatywny wpływ na bezpieczeństwo w ruchu kolejowym. Wynika to m.in. z możliwości podwójnego zatrudniania maszynistów. Pracownicy ci w rzeczywistości mogą bowiem prowadzić pojazd dłużej, niż pozwalają na to obowiązujące normy czasu pracy i bez zachowania odpoczynku dobowego i tygodniowego.

Kodeks pracy nie zabrania im pozostawania w dwóch i więcej niż dwóch stosunkach pracy z różnymi pracodawcami. Ponadto ustanowione w jego przepisach dopuszczalne limity godzin pracy nie podlegają sumowaniu w przypadku gdy pracownik jest zatrudniony u więcej niż jednego pracodawcy. Podobnie również okresy odpoczynku dobowego i tygodniowego uwzględniane są odrębnie dla każdego stosunku pracy. W praktyce może to prowadzić do sytuacji, że pracując dla kilku podmiotów, maszynista nie ma zapewnionego należytego odpoczynku.


Pozostało jeszcze 84% treści

PROMOCJA
Czytaj wszystkie artykuły
Miesiąc już od 33,00 złZamów abonament

Przeczytaj artykuł
Koszt SMS-a 2,46 złZapłać sms-emMasz już kod?
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Zapoznaj się z regulaminem i kup licencję

Polecane

  • Niepotrzebne(2016-03-12 10:49) Odpowiedz 34

    Nie ma takiej potrzeby, ponieważ pojazdy kolejowe nie są narażone na negatywne efekty w przypadku zaśnięcia maszynisty. Maszynista sam jest w stanie ocenić swoją zdatność do pracy i wszelkie regulacje są tu zbędn. Poza tym, gdyby wynagrodzenie było odpowiednie to nie trzeba by było dorabiać.

  • Pracownik(2016-03-10 13:25) Odpowiedz 20

    A tacy jak ty to pasożyty społeczne, nic nie wnoszące do dochodu narodowego

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Polecane