statystyki

Poradnia ubezpieczeniowa: Dlaczego pracownik pracujący za granicą nadal może podlegać polskim ubezpieczeniom

18.02.2016, 08:52; Aktualizacja: 18.02.2016, 08:58
rekrutacja, praca, pracownik

Pracownik zawarł umowę o pracę ze spółką akcyjną z siedzibą w Warszawie, która większą część działalności prowadzi na terenie Polski.źródło: ShutterStock

 Dlaczego pracownik wykonujący pracę za granicą nadal może podlegać polskim ubezpieczeniom.

reklama


reklama


Pracownik zawarł umowę o pracę ze spółką akcyjną z siedzibą w Warszawie, która większą część działalności prowadzi na terenie Polski. Po sześciu miesiącach wykonywania pracy w Polsce pracodawca podjął decyzję o delegowaniu zatrudnionego do realizacji kontraktu w Belgii na cały rok. Przez ten czas pracownik pozostanie zatrudniony w polskiej spółce, która go delegowała, i to ona będzie wypłacać mu wynagrodzenie. Nie jest też delegowany w miejsce innej, wcześniej oddelegowanej osoby. Czy pracownik może podlegać polskiemu systemowi ubezpieczeń społecznych?

W opisywanym przypadku pracownik powinien podlegać polskiemu ustawodawstwu w zakresie zabezpieczenia społecznego. Zostały bowiem spełnione wymagane do tego warunki przewidziane w rozporządzeniu nr 883/2004. Zatrudniony przed oddelegowaniem pozostawał bowiem w polskim systemie ubezpieczenia społecznego. W trakcie realizacji zadań za granicą utrzymany został stosunek podporządkowania pracownika polskiemu pracodawcy, o czym świadczy m.in. wypłacanie mu przez niego wynagrodzenia. Przesłanki oddelegowania zostały spełnione również przez zatrudniającą spółkę, która na terenie Polski prowadzi przeważającą część swojej działalności.

Pracodawca powinien zatem wystąpić do ZUS (do oddziału właściwego ze względu na swoją siedzibę) i złożyć wniosek o wydanie dla pracownika formularza A1 na okres pracy w Belgii. Formularz będzie zaświadczał, że zatrudniony podlega polskiemu ustawodawstwu w zakresie zabezpieczenia społecznego – a co za tym idzie, składki na ubezpieczenie społeczne i ubezpieczenie zdrowotne w trakcie pracy za granicą powinny być płacone w Polsce.

Podstawa prawna

Art. 12 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 883/2004 z 29 kwietnia 2004 r. w sprawie koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego (Dz.Urz. UE z 2004 r. L 166, s. 1).


Pozostało jeszcze 87% treści

PROMOCJA
Czytaj wszystkie artykuły
Miesiąc już od 33,00 złZamów abonament

Przeczytaj artykuł
Koszt SMS-a 2,46 złZapłać sms-emMasz już kod?
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Zapoznaj się z regulaminem i kup licencję

Polecane

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Polecane