statystyki

Outsourcing kadrowo-płacowy - zalety i wady

autor: Marcin Frąckowiak14.01.2016, 10:28; Aktualizacja: 15.01.2016, 10:12
Każdy przedsiębiorca zatrudniający pracowników musi się liczyć z koniecznością przygotowywania dokumentów związanych z zatrudnieniem (umów, regulaminów, porozumień), prowadzenia akt osobowych, dokonywania obliczeń należnych wynagrodzeń oraz odprowadzania składek ubezpieczeniowych i zaliczek na podatek dochodowy.

Każdy przedsiębiorca zatrudniający pracowników musi się liczyć z koniecznością przygotowywania dokumentów związanych z zatrudnieniem (umów, regulaminów, porozumień), prowadzenia akt osobowych, dokonywania obliczeń należnych wynagrodzeń oraz odprowadzania składek ubezpieczeniowych i zaliczek na podatek dochodowy.źródło: ShutterStock

Zlecenie zadań w zakresie dokumentacji pracowniczej lub księgowości może być korzystne ze względu na oszczędność kosztów i czasu. Firmy powinny jednak pamiętać, że wiąże się z tym również ryzyko

reklama


reklama


Każdy przedsiębiorca zatrudniający pracowników musi się liczyć z koniecznością przygotowywania dokumentów związanych z zatrudnieniem (umów, regulaminów, porozumień), prowadzenia akt osobowych, dokonywania obliczeń należnych wynagrodzeń oraz odprowadzania składek ubezpieczeniowych i zaliczek na podatek dochodowy. Oznacza to konieczność dokonania wyboru, czy powyższe czynności będą realizowane samodzielnie przez zatrudnionych w firmie pracowników zajmujących się obsługą kadrowo-płacową, czy też część lub całość tych zadań zostanie przekazana zewnętrznemu podmiotowi.

Zlecenie na zewnątrz

Outsourcing oznacza sposób prowadzenia działalności, którego istotą jest wykorzystanie zasobów zewnętrznych (osób, firm) do wykonywania czynności (zadań, funkcji), które wcześniej były realizowane przez samo przedsiębiorstwo lub które mogły być wykonywane w ramach jego struktury. Innymi słowy metoda ta polega na przekazywaniu zadań, funkcji, czynności, projektów czy procesów do realizacji podmiotowi zewnętrznemu (zob.: „Zbiorowe prawo pracy. Komentarz”, red. Jerzy Wratny, dr Krzysztof Walczak 2009 r., C.H. Beck).

Outsourcing kadrowo-płacowy wiąże się z przekazaniem zewnętrznej firmie zadań powtarzalnych, które jednak wymagają stałego dostępu do aktualnej wiedzy, gdyż przepisy regulujące kwestie pracownicze ulegają ciągłym zmianom.

Nie sposób wskazać zamkniętego katalogu czynności zlecanych w ramach outsourcingu. Można natomiast wskazać na kilka z nich, które najczęściej pojawiają się w ofertach firm zewnętrznych. Są to m.in.:


Pozostało jeszcze 85% treści
Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub wykup dostęp
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Zapoznaj się z regulaminem i kup licencję

Polecane

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Polecane