zaloguj się do e-DGP
statystyki

Gosiewski: zadłużone szpitale będą sprzedawane jak "ciepłe bułeczki"

skomentuj

Prawo i Sprawiedliwość popiera wniosek prezydenta o przeprowadzenie referendum w sprawie prywatyzacji służby zdrowia. Zdaniem szefa klubu PiS Przemysława Gosiewskiego, w referendum Polacy muszą się jasno wypowiedzieć, czy są za prywatyzacją szpitali, czy przeciw.

Publikacja: 17 października 2008, 16:02 Aktualizacja: 17 października 2008, 16:27

Dziś wpłynął do Senatu wniosek prezydenta Lecha Kaczyńskiego zawierający projekt postanowienia o zarządzeniu referendum w sprawie prywatyzacji służby zdrowia.

Prezydent chce, by Polacy odpowiedzieli, czy wyrażają zgodę "na komercjalizację placówek służby zdrowia, która umożliwi prywatyzację szpitali". Według L. Kaczyńskiego referendum dotyczące kierunku reformy ochrony zdrowia powinno się odbyć w dniach 10-11 stycznia 2009 roku.

"Jestem przeciwny propozycjom PO, które są przedmiotem obrad w komisji zdrowia, a których skutkiem będzie prywatyzacja szpitali" - mówił dziennikarzom Gosiewski, odnosząc się do pakietu ustaw zdrowotnych.

Jego zdaniem, PO odrzuca wszelkie poprawki dotyczące zapisów, że w spółkach miałaby być przewaga mienia samorządowego.

"Jeżeli takiego zapisu nie będzie, a nie ma go obecnie, to wiadomo, że zadłużone szpitale będą sprzedawane jak "ciepłe bułeczki", tym którzy będą chcieli to kupić za niewielką cenę. A my nie chcemy dopuścić do grabieży majątku i do dzielenia chorych na lepszych i gorszych, w zależności od grubości portfela" - mówił Gosiewski.

"Pojawi się problem z dostępnością do służby zdrowia"

Wicemarszałek Sejmu Krzysztof Putra na stwierdzenie, że wniosek o przeprowadzenie referendum w sprawie zdrowia jest skazany na porażkę odparł, że nie jest tego taki pewien. "Senat jest izbą refleksji i nie wiem, czy senatorowie PO dadzą się tak łatwo podporządkować dyscyplinie" - zaznaczył.

Jego zdaniem, dlatego "że sprawa służby zdrowia dotyczy wszystkich obywateli i komercjalizacja szpitali jest olbrzymim zagrożeniem, jeśli chodzi o dostępność do służby zdrowia zwłaszcza ludzi biednych".

"Komercjalizacja stwarza istotne zagrożenie, że podmioty jakimi będą spółki prawa handlowego - szpitale, będą poddane rygorom rynkowym, a w rygorach rynkowych zgodnie z kodeksem handlowym trzeba będzie ogłaszać upadłość, jeśli nie będzie płynności finansowej. A to będzie oznaczało, że szpitale będą mogły upadać i pojawi się problem z dostępnością do służby zdrowia" - podkreślił.

"Na zdrowiu nie powinno się zarabiać"

Jak zaznaczył, "nie można zdrowia Polaków stawiać na równej szali np. z fabryką samochodów". "Na zdrowiu nie powinno się zarabiać" - dodał Putra.

"Arytmetyka to jedno, a zdrowy rozsądek i roztropność to drugie, bo nie mówimy tutaj o arytmetyce, tylko o czymś co jest niezwykle ważne" - podkreślił wicemarszałek.

"Zdrowie człowieka nie może być poddawane ekonomii, matematyce i wierzę, że cześć senatorów PO podejmie decyzję zgodną z tym, co będzie proponował pan prezydent, czyli z zapytaniem Polaków w drodze referendum, jakiej służby zdrowia chcą" - powiedział Putra.

Komentarze: 14

  • 1: magda z IP: 83.8.231.* (2008-10-17 17:56)

    No i bardzo dobrze.A niby czemu obywatele mają spłacać długi szpitali źle zarządzanych?Właściciel będzie dbał o swoją kasę o NFZ i tak musi dać pieniądze.O co chodzi temu...ładnemu?

  • 2: popieram referendum z IP: 83.23.43.* (2008-10-17 20:27)

    "Jego zdaniem, PO odrzuca wszelkie poprawki dotyczące zapisów, że w spółkach miałaby być przewaga mienia samorządowego".

    Ich plan juz ujawnila Sawicka "krecenia lodow" im wcale nie chodzi o dobro pacjenta, tylko o komercalizacje otwierajaca droge do prywatyzacji...

    Popieram referendum! bo gastka cwnaikow nie moze decydowac o majatku narodowym...
    Prywatne szpitale beda mogly ograniczac wykonywanie uslug niedochodowych i przyjec do szpitala..komu to ma sluzyc??

  • 3: schorowana z IP: 89.78.92.* (2008-10-17 21:26)

    A ja panie Gosiewski nie mogę się doczekać kiedy wreszcie wszystkie szpitale będą sprywatyzowane, kiedy pana kumple przestaną mieszać w sprawach na których się nie znają. Dzisiaj mam lekarza pierwszego kontaktu w prywatnej przychodni.Nigdy nie byłam tak solidnie, dokładnie i rzetelnie leczona!

  • 4: pacjent z IP: 89.78.92.* (2008-10-17 21:31)

    A propos panie popierający referendum - to dzisiaj tak jest, że do szpitala trafiają wyłącznie prywatni pacjenci panów ordynatorów, żeby pójść do szpitala nie wystarczy skierowanie, trzeba przejść przez prywatną wizytę u ordynatora, który na skierowaniu po kosztownej wizycie składa swój podpis i dopiero w kolejkę.

  • 5: do 5 z IP: 83.23.43.* (2008-10-17 21:55)

    Nie mam nadzieji, ze cos sie zmieni na lepsze po komercjalizacji czyt,prywatyzacji...
    Jak beda skomercjalizowane szpitale, to nie tylko , ze nie przejdziesz przez prywatna wizyte, ale mozesz calkiem byc nieprzyjety i gdzie wowczas pojdziesz? Jak ilosc szpitali jest ograniczana? do drugiego wojewodztwa.? Dzisiaj NFZ MUSI podpisac kontrakt z publicznym szpitalem, jak bedzie prywatny nie bedzie musial, a wowczas bedziesz bulil nie tylko prywtna wizyte, ale i leczenie..
    Bedziesz buli za dodatkowa polise zdrowotna, za doplate do leczenia luz zaplate za leczenie (koszyk), bedziesz bulil skladke podwyzszana zdrowyna. Ile razy bedziesz bulil? 3 razy za to samo!
    Po co tworzyc dodatkowe wg.projektu PO 6 NFZ? dal biuroktatow? Jaki w tym interes jest pacjenta? Zaden!! Kasa pojdzie na place a nie leczenie...
    ten kto nie bedzie mail kasy, bedzie zdychal w domu, a ten co bedzie mial, bedzie zawsze pierwszy w kolejce. Naiwne sadzenie, ze nie trzeba bedzie palcic za leczenie, to po co chca prywtyzowac?

  • 6: Tym z IP: 89.77.154.* (2008-10-17 22:04)

    "mozesz calkiem byc nieprzyjety" - niby czemu? Przecież szpital zarabia na przyjmowanych pacjentach, a nie na nieprzyjmowanych. Jakieś czarne wizje snujesz - tylko ciekawe na jakiej podstawie? Szklanej kuli? Jak NFZ podpisał umowę teraz, to podpisze i po prywatyzacji. Już teraz jest MNÓSTWO prywatnych placówek (tzw. NSZOZ), które leczą "za darmo" - czyli na podstawie umowy z NFZ. Z punktu widzenia ubezpieczalni nie ma ŻADNEGO ZNACZENIA kto jest właścicielem placówki.

  • 7: filologini z IP: 83.11.184.* (2008-10-17 22:43)

    Prywatny szpital? O.K. Ale zakupiony po cenie rynkowej + spłacone rzeczywiste zadłużenie. Co do grosza i bez żadnych 95% bonifikat - tak jak to się szkoły sprzedaje. I to ma być uczciwe? Szpitale i ich wyposażenie stanowią majątek całego narodu. Jeśli były źle zarządzane, to dlaczego ich zarządcy zarabiali i zarabiają duże pieniądze?
    Zarówno PO jak i PIS to dla mnie ugrupowania spalone. A PO jest pospolitym oszustem, którego należałoby postawić przed sądem. Nie tak brzmiały przedwyborcze hasła. Zapamiętamy to.

  • 8: olek z IP: 217.153.161.* (2008-10-18 11:20)

    Własność szpitali nie ma nic wspólnego z leczeniem chorych,dlatgo uważam że prezydenta braciszek wprowadza w błąd.Nic się nie stanie jak grupa kompetentnych fachowców będzie leczyć chorych w wynajętych lokalach.

  • 9: Klemens z IP: 193.19.165.* (2008-10-18 12:17)

    Jeśli ktokolwiek /prywatny właściciel, czy grupowy-samorząd/ przejmie szpital ,zechce na nim zarabiać albo conajmniej nie stracić.Z punktu widzenia pacjenta własność placówki leczącej niema znaczenia.Człowiek ma być wyleczony ze schorzenia,to główne zadanie szpitala.Straszenie ludzi prywatną własnością to grożny pokaz ignorancji.Przecież w rozwiniętych krajach tak to już funkcjonuje.Narzekają wszędzie.Ale nie słyszymy, by tam ludzie umierali z powodu nieprzyjęcia do szpitala.A u nas takie zjawiska obserwujemy.Mimo państwowej własności szpitali.Niechby juz ci "mędrcy" PiS-owskiego i LSD-owskiego lewactwa zamilkli.Najlepiej na wieki.

  • 10: DANUTA z IP: 80.50.235.* (2008-10-18 20:02)

    Własnie Prezydent bardzo dobrze chce dla ludzi.
    Wszystko co jest teraz w szpitalu co zostalo zakupione przejmą przez "1 zł"
    a będzie tak parter dla biedoty - slams,ą piętra dla bogaczy.Tak będzie zobaczycie.
    PO partia dla ludzi zamoznych.
    Jak głosowałam na PO mówili mi liberalowie partia ludzi bogatych nie wierzyłam.Teraz wiem ,że to prawda.

Twój komentarz
Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut.

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!
Zapisz się na bezpłatny newsletter Gazety Prawnej

Sonda:

Czy prezydent powinien podpisać ustawy reformujące system emerytalny

Wyszukaj w Encyklopedii

Galerie zdjęć

Twarze Biznesu

Zapisz się na bezpłatny newsletter