Projektant gier komputerowych doczekał się w Polsce kierunku studiów. W październiku tego roku Uniwersytet Łódzki otworzył na kierunku informatycznym nową specjalizację z zakresu projektowania gier i grafiki komputerowej. Są to studia dzienne, bezpłatne i mają trwać trzy lata. Na tym nie koniec. W lutym Europejska Akademia Gier w Krakowie chce otworzyć dwuletnie studia podyplomowe, m.in. na specjalizacji projektowania gier. Te studia będą jednak odpłatne. Przewidywany koszt nauki to 500 zł za semestr, jednak pod warunkiem że uczelnia otrzyma dofinansowanie z resortu edukacji. Program będzie obejmował m.in. naukę pisania scenariuszy gier, podstawy psychologii i socjologii, estetyki, reżyserii i montażu.

Wysyp szkół

Nagły przyrost oferty edukacyjnej to odpowiedź wyższych uczelni na coraz większe zapotrzebowanie na usługi projektowe. Jak szacują eksperci, wart obecnie 600 mln zł rynek gier komputerowych w Polsce będzie rekordowo szybko się rozwijał. Obroty firm produkujących gry mają u nas wzrastać średnio o 10 proc. w ciągu roku. To o 4 proc. więcej, niż przewidują prognozy w stosunku do firm amerykańskich, gdzie rynek gier jest już bardziej rozwinięty.

Obowiązki projektanta

Najważniejszym zadaniem projektantów jest wymyślanie pomysłów na grę i pisanie do nich scenariuszy. Następnie, kiedy cała koncepcja jest już gotowa, projektant przechodzi do drugiego etapu pracy, a mianowicie koordynacji zajęć podległego mu zespołu. Dopilnowuje, aby efekt końcowy pracy odpowiadał pierwotnym założeniom gry. Obowiązki projektanta można więc porównać do pracy reżysera filmowego.

Co ważne, w odróżnieniu od zwykłego programisty czy grafika, twórca gier nie musi posiadać umiejętności programowania. Firmy produkujące gry główną uwagę zwracają na umiejętności projektanta w zakresie pisania scenariuszy i redagowania tekstów. Na projektancie spoczywa bowiem obowiązek stworzenia historii wiodącej, kolejnych poziomów, profilów postaci, opisów do map i dialogów między bohaterami. Dodatkowym atutem są też rozeznanie projektanta na rynku gier oraz jego zdolności menedżerskie.

Ile można zarobić

Początkujący projektant gier może liczyć na około 3 tys. zł brutto miesięcznie. Stawka wynagrodzenia rośnie jednak wraz z doświadczeniem i liczbą projektów zakończonych sukcesem. Specjaliści w tym zakresie osiągają zarobki dużo powyżej 10 tys. zł.

TESTER GIER KOMPUTEROWYCH

Pierwsze kroki przy rozpoczynaniu kariery w zespole tworzącym gry można podjąć, testując gry komputerowe lub wideo. Celem takiego zajęcia jest wykrycie wszelkich błędów w oprogramowaniu gry i elementów pogarszających tzw. grywalność, zanim produkt trafi na rynek. W tym celu bada się m.in. działanie opcji menu, szybkość działania gry, testuje się zgodność tłumaczeń z oryginałem, synchronizację dźwięku z akcją itd. Zarobek testera wynosi od 10 do14 zł brutto za godzinę. Od osoby testującej gry wymagane jest zachowanie poufności na temat testowanego produktu, nawet pod groźbą kary pieniężnej.

3 tys. zł zarabia początkujący projektant gier