statystyki

Jak wentylować pomieszczenia dla pracowników

autor: Maciej Ambroziewicz, Anna Borysewicz22.10.2015, 11:18; Aktualizacja: 22.10.2015, 12:27
pracownik, biuro, stres

Przepisy bhp zabraniają umieszczenia urządzeń klimatyzacyjnych w miejscach, w których nawiewany z nich strumień powietrza skierowany jest bezpośrednio na stanowiska pracyźródło: ShutterStock

W jaki sposób powinny być wentylowane pomieszczenia przeznaczone do pracy?

Reklama


● Z początkiem września tego roku podjęłam pracę w nowej firmie na stanowisku księgowej. Wszystko byłoby dobrze, gdyby nie to, że moje biurko zostało ustawione w taki sposób, że bezpośrednio na mnie wieje strumień zimnego powietrza z umieszczonego pod sufitem klimatyzatora. Czy istnieją przepisy, które regulują tego rodzaju kwestie?

Maciej Ambroziewicz

specjalista z zakresu bhp

Przepisy bhp zabraniają umieszczenia urządzeń klimatyzacyjnych w miejscach, w których nawiewany z nich strumień powietrza skierowany jest bezpośrednio na stanowiska pracy. Pracodawca powinien zatem niezwłocznie podjąć działania (techniczne lub organizacyjne) w celu usunięcia tej nieprawidłowości. W myśl art. 213 par. 2 kodeksu pracy obiekt budowlany, w którym znajdują się pomieszczenia pracy, powinien spełniać wymogi dotyczące bhp. Szczegółowe wymagania, jakim pod względem ogrzewania i wentylacji powietrza powinny odpowiadać zarówno pomieszczenia, jak i stanowiska pracy, określa rozdział 3 rozporządzenia w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy. Zgodnie z jego par. 30 w pomieszczeniach pracy należy zapewnić temperaturę odpowiednią do rodzaju wykonywanej pracy (metod pracy i wysiłku fizycznego niezbędnego do jej wykonania), nie niższą niż 14 stopni Celsjusza, chyba że względy technologiczne na to nie pozwalają. W pomieszczeniach, w których jest wykonywana lekka praca fizyczna, oraz biurowych temperatura nie może być niższa niż 18 stopni Celsjusza. Ponadto zarówno pomieszczenia, jak i stanowiska pracy powinny być zabezpieczone przed niekontrolowaną, nadmierną emisją ciepła w drodze promieniowania, przewodzenia i konwekcji oraz napływem chłodnego powietrza z zewnątrz. Z kolei powietrze doprowadzane do pomieszczeń pracy z zewnątrz przy zastosowaniu klimatyzacji lub wentylacji mechanicznej powinno być oczyszczone z pyłów i substancji szkodliwych dla zdrowia. Co ważne, klimatyzacja lub wentylacja nie może powodować przeciągów, wyziębienia lub przegrzewania pomieszczeń pracy (z wyjątkiem wentylacji awaryjnej). Ponadto zgodnie z par. 35 rozporządzenia, strumień powietrza pochodzący z urządzeń wentylacji nawiewnej nie powinien być skierowany bezpośrednio na stanowisko pracy.

Mając na uwadze powyższe, pracodawca powinien niezwłocznie podjąć działania, które usuną nieprawidłowości. Mogą to być działania techniczne, polegające na przeniesieniu klimatyzatora w inne miejsce, lub organizacyjne w postaci zmiany lokalizacji stanowiska pracy (np. przestawienie biurka).


Pozostało jeszcze 56% treści

Czytaj wszystkie artykuły
Miesiąc 97,90 zł
Zamów abonament

Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Zapoznaj się z regulaminem i kup licencję
Więcej na ten temat

Reklama


Artykuły powiązane

Polecane

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Polecane