Od dziś we wszystkich szkołach dodatkowe zajęcia mogą organizować szefowie placówek, o ile nauką tego przedmiotu będą zainteresowani uczniowie. Takie m.in. zmiany przewiduje rozporządzenie ministra edukacji narodowej z 29 grudnia 2014 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (Dz.U. poz. 1993).

Zgodnie ze wspomnianym aktem wykonawczym organ prowadzący szkołę (najczęściej jest to gmina) na wniosek dyrektora placówki może w danym roku szkolnym przyznać na dodatkowe zajęcia z języka migowego nie więcej niż 3 godziny tygodniowo dla każdego oddziału.
Migowego będą mogli się także uczyć młodociani przebywający w zakładach poprawczych i schroniskach dla nieletnich.
Do tej pory szefowie placówek oświatowych mogli wnioskować o zwiększenie liczby godzin lekcyjnych z wybranych obowiązkowych – prowadzonych przez szkołę – przedmiotów, a także wprowadzenie dodatkowych zajęć edukacyjnych rozwijających zainteresowania i uzdolnienia uczniów.
Wprowadzenie do szkolnego planu dodatkowych zajęć edukacyjnych następuje po zasięgnięciu opinii rad pedagogicznej i rodziców. Jeśli takie lekcje znajdą się w planie, udział w nich jest dla uczniów obowiązkowy.
W ocenie resortu edukacji uczniowie uczęszczający na lekcje migowego zyskają większą świadomość na temat porozumiewania się ze światem osób niesłyszących. O wprowadzenie takiej możliwości apelowali członkowie Polskiego Związku Głuchych, a także rzecznik praw obywatelskich.
W nowelizacji doprecyzowano też, że obowiązkowa nauka jednego języka obcego nowożytnego (a nie dwóch) dotyczy wszystkich uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim, niezależnie od rodzaju szkoły lub oddziału, do którego uczęszczają. ©?
Etap legislacyjny
Wchodzi w życie 1 września 2015 r.