statystyki

Kiedy pracownik musi odebrać telefon od szefa

autor: ekspert06.08.2015, 10:46; Aktualizacja: 06.08.2015, 16:21
telewizja, internet, telefon

Kiedy pracownik musi odebrać telefon od szefaźródło: ShutterStock

Moi pracownicy dysponują telefonami służbowymi. Często jednak ich nie odbierają i nie mam z nimi kontaktu. Jak wygląda sprawa odbierania telefonu służbowego w czasie pracy, poza godzinami pracy i podczas urlopu? Kiedy mają obowiązek odbierania połączeń? Jakie konsekwencje grożą pracownikom za brak odpowiedzi, czy mogę ukarać ich naganą?

Reklama


Odpowiedzi na tak postawione pytania nie są jednoznaczne. Inaczej sytuacja się przedstawia, gdy pracownik nie odbiera telefonu w czasie pracy, poza godzinami pracy, a inaczej podczas urlopu. Czynnikiem decydującym jest pozostawanie w dyspozycji pracodawcy.

Zasadniczo pracownik ma obowiązek pozostawać w dyspozycji pracodawcy w obowiązującym go czasie pracy, czego wyrazem jest m.in. odbieranie połączeń telefonicznych. Czas pracy to zgodnie z art. 128 par. 1 kodeksu pracy (dalej k.p.) czas, w którym pracownik pozostaje w dyspozycji pracodawcy w zakładzie pracy lub w innym miejscu wyznaczonym do wykonywania pracy. Oczywiście nie oznacza to, że pracownik musi być gotowy do pracy przez 24 godziny na dobę. Pozostawanie do dyspozycji jest bowiem czasem pracy, a ten podlega ograniczeniu w skali doby i tygodnia (co do zasady 8 i 40 godzin). Wskazane jest, aby sposób korzystania z telefonu służbowego został uregulowany albo w regulaminie pracy, albo w umowie o pracę. Istotne jest również to, że postanowienia umowne przewidujące, iż pracownik jest zobowiązany do całodobowej dyspozycji pod telefonem, są nieważne z mocy prawa jako mniej korzystne niż k.p.

Zgoła odmiennie przedstawia się sytuacja nieodbierania telefonu w czasie przebywania przez pracownika na urlopie. Jak wiadomo, celem urlopu wypoczynkowego jest odpoczynek oraz regeneracja sił. Zatem z istoty urlopu wypoczynkowego wynika, że pracownik nie świadczy wówczas pracy. Natomiast telefon służbowy jest środkiem służącym do wykonywania pracy. Z tego też względu nie można zobowiązać pracownika do korzystania z niego podczas trwania urlopu wypoczynkowego. Pracownik ma prawo wyłączyć telefon służbowy, a nawet nie zabrać go ze sobą. Takie zachowanie nie może być podstawą do wyciągania negatywnych konsekwencji wobec pracownika. Pewnym odstępstwem od tej reguły jest przypadek, w którym pracodawca odwołuje podwładnego z urlopu i przydziela mu obowiązki służbowe. Dzieje się tak w momencie, w którym obecność w pracy danego pracownika jest silnie związana z potrzebami pracodawcy i nie można było tego wcześniej przewidzieć. Podczas urlopu pracownik nie pozostaje w dyspozycji pracodawcy, należy więc uznać, że w tym czasie pracownik nie ma obowiązku odbierania telefonu służbowego.


Pozostało jeszcze 72% treści

Czytaj wszystkie artykuły
Miesiąc 97,90 zł
Zamów abonament

Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Zapoznaj się z regulaminem i kup licencję
Więcej na ten temat

Reklama


Artykuły powiązane

Polecane

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Polecane