statystyki

Startuje niebieska linia dla mobbingowanych. Dobry pomysł może zaszkodzić pracodawcom

autor: Karolina Topolska06.08.2015, 10:46; Aktualizacja: 06.08.2015, 10:57
telefon, sekretarka, biuro

Zdaniem ekspertów outsourcing obsługi zgłoszeń o nieprawidłowościach w zakładzie pracy może być skutecznym sposobem przeciwdziałania mobbingowiźródło: ShutterStock

Aby zachęcić do ujawniania nieprawidłowości, firmy mogą skorzystać z usługi „telefonu zaufania” dla pracowników. Eksperci mają do niej jednak zastrzeżenia i radzą ulepszać własną politykę antymobbingową.

Reklama


Zarzut mobbingu w firmie to dla pracodawcy twardy orzech do zgryzienia. Nie dość, że wyjaśnienie takiej sprawy z reguły jest trudne, to dodatkowo niekorzystnie wpływa na wizerunek firmy. Z kolei zatrudnieni zazwyczaj obawiają się zgłaszania przypadków mobbingu w obawie przed negatywnymi konsekwencjami, które w wyniku takiego „donosu” mogłyby ich spotkać.

Pracodawcy, którym zależy na oczyszczeniu środowiska pracy z niepożądanych zachowań, mają do wyboru wiele możliwości. A że sprawy mobbingowe są wyjątkowo delikatne – coraz częściej decydują się na pomoc z zewnątrz. W postępowaniach wyjaśniających świadczą ją z reguły prawnicy i psychologowie. Co więcej, na rodzimym rynku pojawiają się oferty profesjonalnych usług wsparcia w wyjaśnianiu takich spraw. Nowością jest usługa, w ramach której firma zewnętrzna pełni rolę „telefonu zaufania” dla pracowników, którzy mogą anonimowo zgłaszać jej wszelkie nieprawidłowości u swojego pracodawcy. Oczywiście odbywa się to na podstawie umowy między pracodawcą a podmiotem zewnętrznym, a więc bazuje na zasadzie dobrowolności po stronie zatrudniającego. Taką usługę świadczy obecnie jedna firma w Polsce, niewykluczone jednak, że w obliczu zagrożeń i wyzwań związanych z występowaniem coraz to nowych zjawisk mobbingu (wystarczy wspomnieć głośną ostatnio sprawę o mobbing ze względu na leczenie niepłodności metodą in vitro dotyczącą pracownicy Polskich Sieci Energetycznych), staną się one powszechniejsze.

Swoboda sygnalisty

W jaki sposób działa zewnętrzny „telefon zaufania” dla pracowników, przedstawia ramka obok. [ramka 1] Jak poinformował nas prezes spółki świadczącej taką usługę w Polsce, ponad 60 proc. zgłoszeń dotyczy – subiektywnie ocenianego przez pracowników – mobbingu. Przyznaje też, że jego firma nie jest w stanie do końca sprawdzić, czy wiadomość rzeczywiście pochodzi od osoby zatrudnionej u danego pracodawcy objętego umową, jednak jego zdaniem takie sytuacje należą do mniejszości. Zaznacza przy tym, że tylko osoba doskonale znająca zakład pracy, jaką jest pracownik, jest w stanie podać wszystkie niezbędne informacje w ramach zawiadomienia.


Pozostało jeszcze 81% treści

Czytaj wszystkie artykuły
Miesiąc 97,90 zł
Zamów abonament

Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję
Więcej na ten temat

Reklama


Artykuły powiązane

Polecane

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Polecane