Eksperci nie ma mają wątpliwości, że pracownicy zatrudnieni w zespołach mieszanych są bardziej efektywni niż ci, którzy realizują swoje obowiązki w grupach jednorodnych pod względem wieku.

– Dzięki pracy w zespole mieszanym osoby z dużym stażem zawodowym mogą przekazywać swoje doświadczenie rozpoczynającym karierę zawodową – zauważa Joanna Staręga-Piasek, wicedyrektor Instytutu Rozwoju Służb Publicznych. – Jednocześnie zbliżający się do wieku przedemerytalnego pracownicy muszą przez cały czas dbać o to, by rozwój technologii nie był przyczyną ich wykluczenia z rynku pracy. Prawda jest bowiem taka, że osoba, która nie umie korzystać z telefonów dotykowych, tabletów czy komputerów, nie jest atrakcyjnym pracownikiem – dodaje.
Tymczasem okazuje się, że starsi Europejczycy nie zawsze są zainteresowani zdobywaniem nowych umiejętności. Nie dla wszystkich osób w wieku 50+ życiowym dążeniem jest kontynuacja pracy zarobkowej. Część z nich szuka bowiem sposobu przejścia na wcześniejszą emeryturę. W efekcie eksperci, którzy przygotowali raport „Rozwiązanie sprzyjające aktywnemu starzeniu się w wybranych krajach UE”, mówią wprost, że seniorzy nie będą zainteresowani jak najdłuższym kontynuowaniem pracy oraz poszerzaniem swojej wiedzy, umiejętności i kwalifikacji, jeśli nie zostaną do tego odpowiednio zmotywowani.
Z kolei zdaniem prof. Elżbiety Kowalskiej-Dubas z Uniwersytetu Łódzkiego sukces edukacyjny w postaci podejmowania przez człowieka wysiłku kształcenia się przez całe życie jest możliwy, jeśli nauka nie będzie się ograniczała tylko do życia zawodowego. Co więcej firmy szkolące starszych pracowników muszą uwzględniać to, że seniorzy łatwiej przyswajają sobie wiedzę, która jest im przekazywana w ramach aktywnych form nauczania – analizy przypadków lub wręcz praktycznego działania.
Eksperci wskazują, że przygotowując ofertę szkoleń w miejscu zatrudnienia, często niezbędne jest zmniejszenie negatywnych uprzedzeń wobec takich kursów. Konieczne jest podkreślanie dobrowolności kształcenia się, wartości dotychczasowych umiejętności i doświadczeń, a także stworzenie dobrej atmosfery. Firma musi także pomyśleć o zbudowaniu systemu, który będzie motywował do poszerzania wiedzy. Konieczne jest także zaprojektowanie odpowiednich narzędzi dydaktycznych.
Ważne
Sposób prezentowania nowego materiału podczas szkolenia powinien być dostosowany do wieku odbiorców i ich wykształcenia
Polscy seniorzy nie chcą być aktywizowani. Wolą opiekować się wnukami GazetaPrawna.pl