statystyki

Zasady zmiany profilu bezrobotnego powinny być przejrzyste

autor: Michalina Topolewska11.02.2015, 08:08; Aktualizacja: 11.02.2015, 08:49
Urzędy pracy kwalifikują bezrobotnego do jednego z trzech profilów pomocy

Urzędy pracy kwalifikują bezrobotnego do jednego z trzech profilów pomocyźródło: ShutterStock

Urzędy pracy niejednolicie podchodzą do przepisów umożliwiających przeniesienie bezrobotnego z jednej grupy do drugiej. Część z nich często zmienia osobom zarejestrowanym profile, inne robią to tylko w wyjątkowych sytuacjach. Tak wynika z danych zebranych przez Fundację Panoptykon.

Reklama


Sprawdziła ona, jak powiatowe urzędy pracy (PUP) realizują procedurę pomagania bezrobotnym, którą wprowadziła w zeszłym roku nowelizacja ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 149). Polega ona na kwalifikowaniu do jednego z trzech profilów pomocy (I – aktywnie poszukujący zatrudnienia, II – wymagający wsparcia, III – oddaleni od rynku pracy). Odbywa się to za pomocą specjalnego kwestionariusza pytań, a przydzielenie osoby bez pracy do danej grupy jest związane z kierowaniem do niej konkretnych form aktywizacji zawodowej.

Panoptykon poprosił pośredniaki o podanie informacji m.in. o liczbie przypadków, gdy dochodziło do zmiany profilu bezrobotnego. Najwięcej – 803 – było ich w Warszawie. 635 przypadków przeniesienia do innej grupy odnotowano w Gdańsku, a 551 w Szczecinie. Z kolei w Łodzi zmieniony profil pomocy uzyskało 20 bezrobotnych, a w Katowicach tylko jeden na odpowiednio 14,7 tys. oraz 5 tys. zarejestrowanych osób. Różnice widać zwłaszcza w przypadku miast, które mają podobną liczbę mieszkańców bez zatrudnienia. Na przykład w Bydgoszczy i we Wrocławiu jest ich po 11 tys., a w pierwszym z tych miast profil zmieniono dla 9 osób, podczas gdy w drugim dla 288.

1,91 mln osób było zarejestrowanych w urzędach pracy jako bezrobotni w styczniu 2015 r.


Pozostało jeszcze 56% treści

Czytaj wszystkie artykuły
Miesiąc 97,90 zł
Zamów abonament

Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję
Więcej na ten temat

Reklama


Artykuły powiązane

Polecane

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Polecane