Podpisany przez strony układ zbiorowy podlega wpisowi do rejestru, czyli rejestracji. Poza układem nowo zawartym do rejestru wpisuje się protokoły dodatkowe do układów, porozumienia o stosowaniu układów oraz protokoły dodatkowe do tych porozumień. W rejestrze odnotowuje się ponadto przypadki wypowiedzenia lub rozwiązania układu.
Podpisany przez strony układ zbiorowy podlega wpisowi do rejestru, czyli rejestracji. Poza układem nowo zawartym do rejestru wpisuje się protokoły dodatkowe do układów, porozumienia o stosowaniu układów oraz protokoły dodatkowe do tych porozumień. W rejestrze odnotowuje się ponadto przypadki wypowiedzenia lub rozwiązania układu.
Organem rejestrującym dla układów ponadzakładowych jest minister właściwy do spraw pracy, czyli obecnie minister pracy i polityki społecznej. Natomiast rejestrację układów zakładowych powierzono właściwym okręgowym inspektorom pracy (por. art. 24111 par. 1 kodeksu pracy).
Czynność rejestracji służy dwóm celom. Po pierwsze, w toku procedury rejestracyjnej treść układu podaje się uprzedniej kontroli przed jego wejściem w życie, a obecnie także kontroli następczej po wejściu w życie układu. Po wtóre, poprzez wymóg rejestracji dokonuje się zewidencjonowania stanu obowiązującego w dziedzinie prawa układowego oraz zapewnia dostęp do informacji w tym zakresie osobom mającym interes prawny.
Kontroli organów rejestracyjnych podlega zgodność układu z prawem, a więc kontroli układu dokonuje się wyłącznie z punktu widzenia jego legalności. Zgodność układu z prawem należy rozumieć dwojako. Po pierwsze, postanowienia układu muszą być zgodne z przepisami działu jedenastego kodeksu pracy oraz z innymi przepisami prawa. Zgodność z prawem nie wyklucza oczywiście możliwości korzystniejszego ukształtowania postanowień układowych w porównaniu z ustawodawstwem pracy. Po drugie, w toku postępowania rejestracyjnego bada się zgodność z prawem postępowania prowadzącego do zawarcia układu zbiorowego, a więc np. bada się, czy strony, które zawarły układ, posiadały zdolność układową.
Organ rejestrujący obowiązany jest, zbadawszy legalność układu, zarejestrować go w przypadku układu ponadzakładowego w terminie trzech miesięcy, a w przypadku układu zakładowego - w terminie jednego miesiąca od dnia złożenia wniosku o rejestrację przez jedną ze stron (por. art. 24111 par. 2 k.p.). Przekroczenie tych terminów nie pociąga jednak za sobą konsekwencji w postaci wejścia w życie układu niezarejestrowanego.
W razie stwierdzenia niezgodności postanowień układu z prawem organ rejestracyjny może zachować się w dwojaki sposób - albo rejestruje układ z pominięciem postanowień niezgodnych z prawem, albo wzywa strony do dokonania zmian w układzie (por. art. 24111 par. 3 k.p.). Pierwszy sposób postępowania, który wymaga zaakceptowania przez strony, dotyczy sytuacji, gdy nieprawidłowości układu mają zasięg ograniczony i da się je usunąć metodą skreślenia. W drugim przypadku chodzi o naprawienie poważniejszych błędów. Brak zgody stron na pominięcie niektórych postanowień lub na wprowadzenie zmian do tekstu skutkuje odmową rejestracji (por. art. 24111 par. 4 k.p.).
Od decyzji odmawiającej rejestracji przysługuje stronom środek odwoławczy (por. art. 24111 par. 5 k.p.). Ustawodawca powierzył rozstrzyganie odwołań sądom pracy, przy czym do rozpatrywania odwołań od odmowy zarejestrowania układu ponadzakładowego właściwy jest Sąd Pracy i Ubezpieczeń Społecznych w Sądzie Okręgowym w Warszawie, natomiast odwołania od odmownych decyzji inspektorów pracy rozpatrują sądy pracy właściwe dla siedziby pracodawcy. Sądy działają na podstawie przepisów k.p.c. o postępowaniu nieprocesowym.
W wyniku nowelizacji Działu XI kodeksu pracy w 2000 roku wprowadzono możliwość dodatkowego trybu kontroli dotyczącej dochowania przepisów o zawieraniu układów zbiorowych pracy (np. przepisu mówiącego o obowiązku zawiadomienia potencjalnych stron układu o inicjatywie wszczęcia rokowań). Zastrzeżenia w tej kwestii zgłasza osoba mająca interes prawny w dokonaniu kontroli (por. art. 24111 par. 51 k.p.) Różnych aspektów rejestracji dotyczy rozporządzenie ministra pracy i polityki społecznej z 4 kwietnia 2001 r. w sprawie trybu postępowania w sprawie rejestracji układów zbiorowych pracy, prowadzenia rejestru układów i akt rejestrowych oraz wzorów klauzul rejestracyjnych i kart rejestrowych (Dz.U. nr 34, poz. 408).
prof. Jerzy Wratny
Uniwersytet Rzeszowski
Pozostało
86%
treści
Reklama
Reklama