Sprzedaż Gazety Prawnej w roku 2007 wzrosła do 74,7 tys. egzemplarzy - wynika z danych sprzedaży ogółem Związku Kontroli Dystrybucji Prasy. W grudniu sprzedaż GP była wyższa niż rok wcześniej aż o 18,3 proc. i wyniosła 76,8 tys. egz. GP jest jednym z czterech dzienników, które zakończyły rok ze wzrostem sprzedaży.

Oprócz GP, w ubiegłym roku o 3,5 proc. do 443,3 tys. egzemplarzy podniosła sprzedaż Gazeta Wyborcza, Parkiet zwiększył sprzedaż o 20,9 proc. do 11,5 tys. egz., a o 0,2 proc. do 514,5 tys. egz. poprawił wynik Fakt, który wciąż pozostaje liderem rynku sprzedaży prasy.

Z gorszym wynikiem zakończyła ubiegły rok Rzeczpospolita, której sprzedaż wyniosła 146 tys. egzemplarzy i była niższa niż rok wcześniej o 3 proc. Ten wynik mógłby być gorszy, ale Rzeczpospolita zmniejszyła pod koniec roku format, dzięki czemu w ostatnich miesiącach poprawiała wyniki - w grudniu jej sprzedaż była o 6,3 proc. wyższa niż rok wcześniej i wyniosła 144,9 tys. egz. O 0,7 proc. do 20,1 tys. egz. pogorszył się wynik Pulsu Biznesu, o 0,9 proc. do 197,4 tys. egz. SuperExpressu, a o 6,6 proc. do 67,6 tys. egz. pogorszyła się sprzedaż Przeglądu Sportowego. Dziennik, który ukazuje się od kwietnia 2006, zakończył ubiegły rok ze średnią sprzedażą w wysokości 183,4 tys. egz., ale w samym grudniu sprzedaż gazety spadła aż o 22,8 proc. do 163,3 tys. egz.

Według Jakuba Bierzyńskiego, szefa domu mediowego OmnicomMediaGroup w Polsce, wyniki wielu tytułów mogłyby być gorsze, gdyby nie wybory, większa liczba gadżetów oraz coraz większe wydatki wydawców na marketing.

- To oznacza, że wzrosty niektórych tytułów nie są trwałe. Rynek jest raczej stabilny, ale po pojawieniu się kolejnego nowego dziennika, jeszcze bardziej wzrosła konkurencja i liczba chętnych do podziału tortu reklamowego. Ktoś w końcu musi z tego wyścigu odpaść, ale myślę, że nie stanie się to jeszcze w tym roku - mówi GP Jakub Bierzyński.

Jego zdaniem, wydawcy mogą w tym roku liczyć na realny 3-proc. wzrost wydatków na reklamę, co oznacza, że firmy mogą wydać na promocję w prasie około 2,18 mld zł.

MICHAŁ FURA

michal.fura@infor.pl