Wykonując pracę, pracownik używa narzędzi pracodawcy, jego materiałów, kupuje materiały do produkcji, przewozi pieniądze do kasy banku lub firmy. Czasem mienie pracodawcy, za które pracownik ponosi odpowiedzialność i z którego musi się wyliczyć, ulega zniszczeniu, uszkodzeniu bądź jest przedmiotem kradzieży. Prawo określa, kiedy pracownik musi pokryć straty w powierzonym mu majątku pracodawcy. Mimo to w sądach są liczne sprawy dotyczące zakresu tzw. odpowiedzialności materialnej pracownika.

Nie potrzeba niedoboru, by zwolnić pracownikaZawinione zachowania obciążają pracownikaNowy pracodawca podpisuje umowę, gdy stary od niej odstąpiłPracownik odpowiada, gdy nie stosuje zabezpieczeńPieniądze trzeba chronić nawet w czasie zmiany kołaPobranie pieniędzy za towar to wtórne powierzenie mieniaNierzetelny szef wpływa na warunki zabezpieczenia mienia