statystyki

Kierowcy ciężarówek będą mieli więcej czasu na wypoczynek

13.02.2007, 16:18; Aktualizacja: 28.02.2008, 15:17
  • Wyślij
  • Drukuj
Za dwa miesiące zaczną obowiązywać nowe przepisy dotyczące rozliczania czasu pracy kierowców. Kierowca nie będzie mogł prowadziać ciężarówki dłużej niż 56 godzin tygodniowo.




Komisja Europejska znowelizowała przepisy dotyczące warunków zatrudnienia w transporcie drogowym. Uregulowania wynikające z rozporządzenia w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego, ogłoszone już w ubiegłym roku (wejdą w życie 11 kwietnia), dotyczą rozliczania czasu pracy kierowców. Zwiększono wymagania co do przerw w prowadzeniu pojazdów ciężarowych. Zmienią się przedziały czasowe obowiązkowych przerw dla kierowców. Pomimo, że pozostawiono ciągły 4,5-godzinny czas jazdy, to potem kierowca będzie musiał przerwać prowadzenie pojazdu na 45 minut. W tym czasie jedna przerwa w prowadzeniu pojazdu będzie musiała trwać dłużej – nieprzerwanie co najmniej 30 minut, a druga 15 minut. Również czas przewidziany w ciągu doby ulegnie zmianie. Nie będzie juz można uznać ośmiogodzinnej przerwy w prowadzeniu pojazdu jako dobowego odpoczynku, tak jak jest obecnie. Nowe przepisy jasno definiują, że za odpoczynek dobowy będzie uznany ten, który będzie wynosił co najmniej 11 godzin, z tym że istnieje możliwość rozbicia go na dwie części. Pierwsza z nich nie może być krótsza niż 3 godziny, a druga niż 9 godzin (czyli wydłuża się wtedy czas odpoczynku do 12 godzin). Do tego kierowca w razie konieczności będzie mógł skorzystać z tzw. skróconego okresu wypoczynku, który nie może być mniejszy niż 9 godzin i nie większy niż 11 godzin. Ale jest jeden warunek tego sposobu rozliczania – będzie można to zrobić tylko trzy razy w tygodniu. Dotyczy to załóg jednoosobowych. W przypadku zaś dwuosobowej obsady pojazdu (czyli wtedy, kiedy kierowcy mogą się zmieniać), kierowca będzie musiał skorzystać z co najmniej 9-godzinnego wypoczynku w ciągu 30 godzin od zakończenia poprzedniego dziennego lub tygodniowego okresu wypoczynku (obecnie jest 8-godzinna przerwa).
Nowe przepisy jasno definiują, że za odpoczynek dobowy będzie uznany ten, który będzie wynosił co najmniej 11 godzin
W sumie kierowca nie będzie mogł prowadziać ciężarówki dłużej niż 56 godzin tygodniowo. Licząc okres dwutygodniowy pozostaje taki sam przedział czasowy jak jest obecnie, czyli będzie można prowadzić nie dłużej niż przez 90 godzin.



  • Wyślij
  • Drukuj
Źródło:GP
czytaj więcej w e-DGPczytaj więcej w e-DGP

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut.

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Komentarze: 8

  • 1: gosc144556 z IP: 87.96.39.* (2008-07-27 22:19)

    halo...mamy lipiec!!! od lutedo moglo sie duzo jeszcze pozmieniac... moze ktos cos dodal albo odjal? moze warto cocnieco cos tu zaktualizowac?

  • 2: gosc 79 z IP: 83.31.7.* (2008-08-16 09:26)

    czy ktos mogłby konkretnie napisac o czasie prowadzenia pojazdu i o tygodniowym odpoczynku

  • 3: gość77 z IP: 83.19.144.* (2009-11-22 13:08)

    hej mam pytanko jaki jest czas pracy kierowcy? wiem że jazdy to 4,30 :45 : 4,30: 45: i dwa razy w tygodniu 1 :

  • 4: Desant z IP: 217.153.42.* (2010-03-24 16:58)

    1. Jazda dzienna 9 godzin (2 razy w tygodniu możesz zrobić 10 gpdz.)

    2. Jazda ciągła (bez przerwy) maksymalnie 4 godz. 30 min.

    3. Przerwa:
    - minimum 45 minut po 4 godz. 30 min. lub
    - przerwa dzielona w częsciach po minimum 15 min. w trakcie 4 godz. 30 min.
    np: 15+15+15 lub 15+30 lub inna kombinacja. lecz część przerwy musi
    wynosić zawsze conajmniej 15 minut.
    Rada praktyczna: na każde 5 godzin i 15 minut zapisu na tarczce tachografu
    musi być zawsze minimum 45 przerwy.
    4. Odpoczynek:

    - 11 godzin (norma podstawowa)
    - 9 godzin (skrócenie o 2 godz.) można zrobić 3 razy w tygodniu, lecz ten
    skrócony odpoczynek należy wyrównać w najbliższym tygodniu
    - odpoczynek dzielony (12 godzinny) w kombinacji:
    8+4 lub 8+2+2 lub 8+3+1 lub inna kombinacja z czego:
    - jedna część musi mieć zawsze 8 godz. a pozostałe (nie więcej niż 2 części)
    muszą mieć razem conajmniej 4 godz. tak aby było razem 12 godz. Kolejność
    tych części jest dowolna. Z reguły "8" roki się jako ostatnią a te mniejsze
    w trakcie dnia (odpoczynek to minimum 1 godz.)

    5. W tygodniu można prowadzić pojazd przez maksymalnie 6 okresów jazdy
    dziennej lub przez maksymalnie 6 dni. Czym to się różni:
    - okres jazdy dziennej jest to okres pomiędzy dwoma prawidłowyni
    odpoczynkami
    - dzień (24 godzinna doba)
    Przykład: kierowca zaczyna jazde o godz. 6.00. Prowadzi pojazd przez 4 godz.
    następnie robi przerwe 50 minut (jest godz. 10.50), i prowadzi przez następne
    4 godz. (jest godz. 14.50), dojechał do celu. Wykonuje 11 godzinny
    odpoczynek (jest godz. 1.50). Wykonał prawidłowy odpoczynek i może zacząć
    nowy okre jazdy dziennej.
    Doba dla kierowcy zaczyna się momentu rozpoczęcia jazdy - czyli w powyższym
    przypadku od godz. 6.00.
    Przekładając to na język bardziej normalny, od momentu jazdy - w 24 godz. należy wykonać jazdę przepisową (nie przekroczyć norm) i w tych 24 godzinach musi się zmieścić wymagany odpoczynek. Jeżeli zrobimy to wcześniej to możemy zacząc jechać na "nowo"

    6. Czas jazdy w dwóch tygodniach 90 godzin (jeżeli w pierwszym tygodniu będzie
    kierowca prowadził pojazd maksymalnie czyli 2x10 godz, + 4x9 godz. co daje
    56 godzin to w następnym do 90 czyli 34 godz.

    7. Odpoczynek tygodniowy najpóźniej po sześciu okresach jazdy dziennej (jeżeli
    wykożystał czas wskazany powyżej) lub najpóżniej po sześciu dniach (dobach)
    nawet jeżeli prowadził mniej godzin.
    wymiar odpoczynku tygodniowego:
    - 45 godzin
    - 36 godzin (skrócenie z oddaniem najpóźniej w trzecim nastepnym tygopdniu)
    Obydwa te odpoczynki w miejscu zamieszkania lub miejscu postoju pojazdu
    - 24 godziny (w trasie - wyrównanie jak wyżej)

    Dla załogi dwuosobowej doba wynosi 30 godzin a odpoczynek obydwu kierowców jednocześnie conajmniej 8 godzin.

  • 5: darodragon z IP: 109.95.149.* (2010-04-18 14:27)

    kolego, desant, nie wiem skąd Ty wziąłeś te przerwy 3razy po 15 min, taka kombinacja już dawno nie istnieje.

  • 6: Zbyszek z IP: 89.229.110.* (2010-07-12 16:26)

    W podwójnej obsadzie odpoczynek 8 godzinny to prehistoria ,przekonałem się o tym podczas kontroli bag jest 9 godzin i po zmianie kierowcy , każdy po 4.30 minut jazdy obowiązkowo 45 minut pauzy .

  • 7: pinki2908 z IP: 83.4.135.* (2010-12-27 13:30)

    pomylkowo jechalem 8 godz zamiast 9 godz jak to opisac?

  • 8: jaa z IP: 178.37.151.* (2011-05-13 11:14)

    dokładnie.te nowe przepisy właśnie tu wnoszą zmiany: 45 minut przerwy dzielone na 30 min i 15 min.
    Nie myl ludzi człowieku.

Dowiedz się więcej

Poradniki

Galerie