Projekty, przedłożone przez MSW, wdrażają do polskiego prawa dyrektywy unijne.

Zgodnie z projektem noweli ustawy o cudzoziemcach, zezwolenie na zamieszkanie na czas oznaczony w Polsce dla osób, które chcą podjąć wysoko kwalifikowaną pracę, będzie wydawane w ramach jednej procedury administracyjnej.

Przewidziano, że termin załatwienia sprawy ma wynosić 90 dni. Wojewoda będzie zobowiązany ustalić m.in., czy: cudzoziemiec posiada odpowiednie kwalifikacje, spełnia kryterium progu wynagrodzenia oraz czy pracodawca może wykorzystać oferty pracy istniejące na lokalnym rynku pracy.

Ustalenia te będą przekazywane wojewodzie przez starostę - ich podstawą będzie analiza rejestru bezrobotnych i poszukujących pracy lub oświadczenie o negatywnym wyniku rekrutacji organizowanej dla pracodawcy. Wydając decyzję na udzielenie zezwolenia na zamieszkanie na czas oznaczony w celu podjęcia w Polsce pracy w zawodzie wymagającym wysokich kwalifikacji wojewoda zbada wysokość wynagrodzenia ustaloną w umowie o pracę.

Decyzja administracyjna dotycząca zezwolenia na zamieszkanie na czas oznaczony ma zawierać również dodatkowe informacje, takie m.in. jak: dane pracodawcy zatrudniającego cudzoziemca, stanowisko, na jakim zostanie on zatrudniony oraz warunki zatrudnienia. Cudzoziemiec, który posiada zezwolenie na zamieszkanie na czas oznaczony w celu podjęcia pracy w zawodzie wymagającym wysokich kwalifikacji będzie mógł pozostać w Polsce również w przypadku czasowego braku zatrudnienia.

Zmienią się także przepisy dotyczące łączenia rodzin oraz przepisy o udzielanie zezwolenia na pobyt rezydenta długoterminowego UE, przewidujące preferencyjne zasady dla pracowników o wysokich kwalifikacjach.

Zmiana przepisów ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy ureguluje sytuację cudzoziemca, który ma zezwolenie na zamieszkanie w celu wykonywania pracy wymagającej wysokich kwalifikacji, aby nie musiał ubiegać się o zezwolenie na pracę.

Do projektu noweli ustawy o cudzoziemcach włączono także przepisy w sprawie wspólnych norm i procedur stosowanych w Unii Europejskiej w kwestii powrotów przebywających nielegalnie obywateli państw trzecich. Zgodnie z dyrektywą, odstępuje się od dotychczasowej praktyki wydaleń, a nacisk jest położony na dobrowolny powrót tych osób do krajów pochodzenia.

Do projektu ustawy dodano nowe przepisy, na podstawie których możliwe będzie: orzekanie w decyzji o wydaleniu lub w decyzji o zobowiązaniu do opuszczenia Polski, o zakazie ponownego wjazdu do Polski lub na terytorium RP i państw obszaru Schengen; wydawanie decyzji o cofnięciu zakazu ponownego wjazdu do Polski lub do wjazdu na terytorium RP i państw obszaru Schengen.

Zakaz ponownego wjazdu będzie uzależniony od przesłanek i okoliczności, na podstawie których zdecydowano o wydaleniu z Polski. Możliwe będzie jednak cofnięcie zakazu wjazdu, jeżeli cudzoziemiec wykaże wykonanie wszystkich postanowień decyzji o wydaleniu, decyzji o zobowiązaniu do opuszczenia Polski lub innej decyzji, w której zawarto zakaz ponownego wjazdu. Dotyczy to również sytuacji, gdy ponowny wjazd do Polski lub na terytorium państw obszaru Schengen nastąpi ze względów humanitarnych.