Powód tych działań jest jeden: specjalistów w branży technologicznej zaczyna coraz bardziej brakować. Według badań OBOP już w 2013 roku w naszym przemyśle może zabraknąć ponad 46 tys. inżynierów, a w branży usług kolejnych 22 tysięcy specjalistów. To problem nie tylko polski. W całej UE trwa odwrót od kierunków ścisłych i technicznych, w efekcie – według Komisji Europejskiej – w 2015 roku deficyt wykształconej kadry ICT sięgnie aż 300 tysięcy osób.

Dla 40 proc. licealistek informatyka to ulubiony przedmiot. Ale jako kierunek studiów wybierają ją tylko nieliczne dziewczyny

„Zadbaj o przyszłość. Wybierz kierunki matematycznie, techniczne i przyrodnicze” – takim apelem kończy się animacja stworzona przez Tomasza Bagińskiego o karierze Marii Skłodowskiej-Curie. Pokazuje dziewczynę, która po studiach zaczyna karierę naukową, zdobywa Nagrody Nobla, a jej odkrycia trafiają na tablicę Mendelejewa, a także do dziś ratują życie ludziom. Pod filmikiem na YouTubie, który ledwie kilka osób oznaczyło negatywnie, ktoś skomentował te niepozytywnie oceny „9 osób płacze po politologii”.

Dziewczyny, myśleć

– Trzeba przekonywać całą młodzież, by myśląc o przyszłości, rozsądnie wybierała kierunki studiów. Ale najwięcej do zrobienia jest wśród dziewcząt, które wciąż tradycyjnie decydują się na studia humanistyczne i społeczne, choć gros z nich ma fenomenalne predyspozycje do kariery w branżach technicznych i technologicznych – tłumaczy dr Ewa Wolniewicz-Warska z firmy ISM EuroCente.

Wolniewicz-Warska, sama od lat robiąca karierę w tej branży, właśnie została przewodniczącą nowego komitetu Kobiety i Nowe Technologie działającego przy Polskiej Izbie Informatyki i Telekomunikacji. Komitet ten jest częścią międzynarodowej organizacji European Centre for Women and Technology, która od 2005 roku wspiera kobiety inżynierów i ekspertów od nowych technologii.

– Problem braku kobiet w tych branżach w Polsce zauważono już kilka lat temu. I choćby akcją prowadzoną przez uczelnie wyższe i magazyn „Perspektywy” „Dziewczyny na politechniki” stara się z nim walczyć, ale już teraz widać, że to wciąż za mało – dodaje Wolniewicz-Warska.

Udowadnia to choćby badanie „Gender Research” przeprowadzone przez European Schoolnet (EUN) na zlecenie Cisco Systems. Wzięli w nim udział uczniowie i uczennice oraz rodzice i nauczyciele z pięciu europejskich krajów: Francji, Włoch, Holandii, Polski oraz Wielkiej Brytanii. Okazało się, że mimo iż chłopcy i dziewczęta w wieku licealnym są zainteresowani informatyką, matematyką i telekomunikacją w niemalże równym stopniu (np. w Polsce aż 40 proc. uczennic wskazało, że informatyka to ich ulubiony przedmiot, a co druga stwierdziła, że ją lubi), to i tak nie decydują się na kontynuację nauki na kierunkach informatycznych lub rozpoczęcie kariery zawodowej w tej branży. Średnio aż 48 procent z nich rezygnowało z dalszej nauki informatyki.

– I dlatego chcemy przekonywać do tego jeszcze młodsze dziewczęta, czyli już te z gimnazjów, i to szczególnie tych z Polski powiatowej – dodaje Wolniewicz-Warska.

Monika Daczka, ekspertka Antal International, specjalizująca się w rekrutacji specjalistów i menedżerów IT, potwierdza konieczność zwiększania liczby kobiet na tym rynku. – I to nie tylko ze względu na niedobory pracowników. Równie ważne są tutaj tzw. kompetencje miękkie, czyli łączenie wiedzy technicznej z umiejętnością budowania relacji w zespole, wywierania wpływu na innych, otwartością na zmiany oraz organizacją pracy własnej i zespołu – opowiada Daczka.

Dużo za mało

Na razie jest dużo do zrobienia. Jak wynika z badania EUN, kobiety stanowią w Europie tylko jedną czwartą kierowników ds. systemów informatycznych, a wśród inżynierów zajmujących się sprzętem komputerowym zaledwie jedną dziesiątą. Nawet procent studentek kierunków informatycznych wciąż jest niewielki. Z badań GUS wynika, że na kierunkach IT kobiety to tylko 10 proc.

91 proc. polskich uczennic zainteresowanych jest technologiami ICT. We Włoszech jest to 76 proc., a we Francji 50 proc.

5030 zł brutto średnio zarabia polska kobieta inżynier

10 tys. o tyle w ciągu 3 lat trwania akcji „Dziewczyny na politechniki” wzrosła liczba studentek na uczelniach technicznych

34 proc. studentów polskich uczelni technicznych to kobiety