Przedsiębiorca uzyska świadczenie, gdy wcześniej dobrowolnie zgłosił się do ubezpieczenia chorobowego i podlegał mu przez co najmniej 90 dni.
Osoby prowadzące pozarolniczą działalność (oraz osoby z nimi współpracujące) mogą dokonać zgłoszenia do ubezpieczenia chorobowego, o ile mają obowiązek ubezpieczenia emerytalno-rentowego. Objęcie ubezpieczeniem chorobowym przedsiębiorcy ma charakter dobrowolny i następuje wyłącznie na wniosek samego zainteresowanego. Za wniosek o przystąpienie do ubezpieczenia chorobowego uznaje się złożenie prawidłowo wypełnionego dokumentu ZUS ZUA.
Płatnik decydujący się na przystąpienie do dobrowolnego ubezpieczenia chorobowego musi jednak pamiętać, że podleganie mu jest ściśle powiązane z terminowością zgłoszenia i przede wszystkim z terminowością opłacania składek na to ubezpieczenie. Jeżeli opłacający składki na własne ubezpieczenia spóźni się choćby o jeden dzień z uregulowaniem składki lub opłaci ją w niepełnej wysokości, z mocy ustawy zostanie wyłączony z dobrowolnego ubezpieczenia chorobowego od pierwszego dnia miesiąca, za który składka została opłacona nieterminowo. Ponieważ wyłączenie to następuje z mocy prawa, ZUS nie informuje o nim ubezpieczonego i nie ma takiego obowiązku.
O tym, że podleganie ubezpieczeniu chorobowemu zostało w jakimś okresie przerwane, przedsiębiorca dowiaduje się z reguły, występując o wypłatę zasiłku. Spotyka się wtedy z odmową wypłaty świadczenia ze strony ZUS. Płatnik, na którego koncie nie widnieje zadłużenie, ma jednak możliwość złożenia wniosku o przywrócenie terminu płatności składki na ubezpieczenie chorobowe. Jeżeli ZUS wyrazi zgodę na takie rozwiązanie, ciągłość ubezpieczenia chorobowego zostanie przywrócona, a przedsiębiorca będzie mógł uzyskać prawo do zasiłku chorobowego, którego – wskutek opóźnień w płatnościach – wcześniej nie mógł otrzymać.
Ubiegając się o przywrócenie terminu płatności składki na ubezpieczenie chorobowe, trzeba pamiętać, że:
● warunkiem przywrócenie ciągłości ubezpieczenia jest złożenie w tej sprawie wniosku pisemnego – ZUS nie przywróci żadnego terminu bez jasno wyrażonej woli osoby zainteresowanej,
● wniosek zawsze składa osoba ubezpieczona – o przywrócenie terminu płatności na własne ubezpieczenie występuje zatem przedsiębiorca, który jest płatnikiem składek na własne ubezpieczenia. Jeżeli wniosek dotyczy składek osoby współpracującej, musi ona sama skierować go do ZUS,
● jeżeli w imieniu ubezpieczonego z wnioskiem występuje jego pełnomocnik, do wniosku trzeba dołączyć pisemne upoważnienie wystawione przez ubezpieczonego.
Na rozpatrzenie sprawy (o ile nie wiąże się ono z prowadzeniem skomplikowanego postępowania wyjaśniającego) ZUS ma miesiąc od dnia wpływu kompletnego wniosku o przywrócenie terminu płatności składek.
Podstawa prawna
Ustawa z 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (t.j. Dz.U. z 2010 r. nr 77, poz. 512 z późn.zm.).
Pozostało
82%
treści
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję
Reklama
Reklama