statystyki

ZUS powinien doliczyć urlop wychowawczy do stażu emerytalnego

autor: Paweł Jakubczak16.11.2011, 08:28; Aktualizacja: 16.11.2011, 08:31

Osoby, którym Zakład Ubezpieczeń Społecznych nie zaliczał do stażu emerytalnego urlopu wychowawczego wykorzystywanego przed 1999 r., mogą ponownie starać się o świadczenie.

reklama


reklama


W takiej sytuacji znalazła się Celina Lisek, która obecnie pracuje jako nauczycielka, ponieważ ZUS odmówił przyznania emerytury w 2007 roku. Jako powód wskazał brak wymaganego 30-letniego stażu nauczycielskiego z powodu niewliczenia do niego urlopu wychowawczego, z którego korzystała przed 1999 rokiem.

– Powinna ona złożyć wniosek do Zakładu o ponowne ustalenie prawa do emerytury – uważa Przemysław Stobiński, radca prawny CMS Cameron McKenna Dariusz Greszta Spółka Komandytowa.

Jeśli ZUS ponownie odmówi jej emerytury, powinna odwołać się do sądu pracy i ubezpieczeń społecznych. Zdaniem Przemysława Stobińskiego uchwała 7 sędziów Sądu Najwyższego z 18 maja 2011 r. (sygn. akt I UZP 1/11) ustanowiła zasadę prawną, zgodnie z którą urlop wychowawczy sprzed 1999 roku powinien być zaliczany do stażu emerytalnego. Ta zasada powinna być uwzględniana zarówno przez ZUS, jak i przez sądy w każdym przypadku, kiedy rozstrzygają w podobnej sprawie.

– Ubezpieczeni mogą się także powoływać na uchwałę występując o ponowne przeliczenie pobieranego świadczenia, jeśli zostało im przyznane bez uwzględnienia okresu urlopu wychowawczego – podkreśla Aleksandra Wiktorow, była prezes ZUS.

ZUS ani sądy nie mają prawa odmówić zaliczenia urlopu do stażu kobietom, które mogą jeszcze przechodzić na wcześniejszą emeryturę pracowniczą na podstawie art. 29 ustawy o emeryturach i rentach, a także wobec tych, które chcą uzyskać takie świadczenie na podstawie art. 184 tej ustawy. Wreszcie nie mogą odmawiać takiego wliczenia także tym osobom, które zamierzają przejść na emeryturę po osiągnięciu ustawowego wielu emerytalnego (60 lat), a przebywały na urlopie wychowawczym przed 1999 r.

Uchwała SN rozwiązuje dotychczasowe problemy z rozbieżnym orzecznictwem dotyczącym urlopów wychowawczych sprzed 1999 roku. Powstały bowiem dwie sprzeczne linie orzecznicze. Pierwsza zalicza urlop do stażu emerytalnego, a druga – nie. Zakład, odmawiając zaliczenia urlopu do stażu, zawsze mógł powoływać się na wyroki sądowe z drugiej linii orzeczniczej. Teraz nie będzie to uzasadnione.

Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Zapoznaj się z regulaminem i kup licencję

reklama


Źródło:Dziennik Gazeta Prawna
czytaj więcej w e-DGPczytaj więcej w e-DGP
  • Lena(2011-11-16 11:07) Odpowiedz 20

    Okres urlopu wychowawczego od 28 stycznia 1972r. do 15 listopada 1991r. jest okresem składkowym i liczony ze współczynnikiem 1,3, natomiast okres od 15.11.1991r. do 1999r. jest liczony ze wsp. 0,7.

    Drogę do tego otwiera uchwała Sądu Najwyższego z 18 maja 2011 r. Sędziowie uznali, że kobieta na wychowawczym podlegała zaopatrzeniu emerytalnemu i jest to okres zatrudnienia. Z przepisów obowiązujących przed 1999 r. wynika bowiem, że uprawnienie do świadczeń z pracowniczego zaopatrzenia emerytalnego przysługiwało pracownikowi, a taki status miała osoba na urlopie wychowawczym.

  • jakrysia(2015-07-23 14:50) Odpowiedz 10

    ZUS przeliczył mi kapitał początkowy, okazało się, że tak liczona emerytura jest niższa od pobieranej obecnie na starych zasadach. W związku z tym nic mi ta ustawa nie dała. Panie, którym naliczono emerytury na starych zasadach nadal mają urlopy wychowawcze ze współczynnikiem 0,7 . Na urlopie wychowawczym byłam 5 lat, wysokość mojej emerytury wynosi 2300 zł netto. Gdzie równość obywateli wobec prawa? Dlaczego te osoby są gorszej (niższej) kategorii?

  • Agnieszka(2015-07-31 09:57) Odpowiedz 10

    Panowie posłowie z PO-PSL "dziękuję" wam bardzo za ustawę doliczającą zasiłek wychowawczy do emerytury,
    a dyskryminujący osoby, które na odpowiedzialnych stanowiskach przepracowały 43 lata bez chorobowego,
    bo terminy, należało przychodzić do pracy z grypą.Moja emerytura w ten sposób jest o 50% niższa od osoby,
    która z zasiłku wychowawczego korzystała mając na dodatek bardzo niskie zarobki.
    Jesteście straszni.Będę pamiętała o was przy najbliższych wyborach

  • ak(2011-11-17 10:28) Odpowiedz 00

    Do Leny . Dzięki za informacje. przeczytałam tą uchwałę i również wystapię o przliczenie. Powodzenia.

  • aga(2011-11-16 18:48) Odpowiedz 00

    Do tej pory ZUS liczył urlop wychowawczy jako nieskładkowy tj,0,7%,
    jeśli zmieniła sie ustawa to zus powinień sam naliczać i wyrównywać do 1,3% z odsetkami.

  • gosc(2011-11-16 09:15) Odpowiedz 00

    Jak należy traktować urlop wychowawczy jako okres składkowy czy nieskładkowy?
    Określenie, że należy zaliczać go do okresu emerytalnego nie wyjaśnia niczego.
    Wprowadzając ustawę emerytalną za czas urlopu wychowawczego nie odprowadzano składek emerytalnych.

  • obserwator(2011-11-16 11:06) Odpowiedz 00

    Urlop wychowawczy jest liczony jako okres nieskładkowy dający podstawę do emerytury wynoszącą 0,7%.

  • janinaH(2015-07-10 14:13) Odpowiedz 00

    Matki które urodziły się z przed 1949 roku według naszego państwa czyli ustawodawcy , powinni już umrzeć , nie obejmuje ich żadna korzystna ustawa , ani korzystanie z zgromadzonego kapitału ani dopłaty za urlopy bezpłatne na wychowanie dzieci .
    To wielka niepraworządność to dyskryminacja rasizm z strony naszego rządu .My jeszcze żyjemy i będziemy pamiętać przy wyborach .

  • HS(2011-11-16 15:34) Odpowiedz 00

    Na urlopie wychowawczym przebywalam w latach 1971-1973 i 1988-1991 i ZUS lata te przeliczyl mi ze wspolczynnikiem 0,7% jako nieskladkowe

  • aga(2011-11-16 15:17) Odpowiedz 00

    Do 30 czerwca 1981r były urlopy bezpłatne, które brały matki na opiekę nad małym dzieckiem. Urlopy wychowawcze wprowadzono od 01.07.1981r.
    Czy urlop bezpłatny też jest okresem składkowym i powinno się liczyć 1,3%?

  • róża(2014-09-29 21:15) Odpowiedz 00

    Fabiola. Niestety mój prawnik nie ma jeszcze uzasadnienia. Jak tylko je otrzyma powiadomię.

  • tesia(2014-02-23 14:50) Odpowiedz 00

    Jestem z "zawieszonych" , rocznik 53 - Petycje wysłałam i moi najbliżsi też. Popieram apel Marii Z. Uważam , że Blog " emeryt to brzmi dumnie" i powstanie Stowarzyszenia to jedyna nasza nadzieja abyśmy odzyskali to co nam sie należy. Koniecznie musimy opracować Petycję dotyczącą urlopów wychowawczych.
    Myśle, podobnie jak Róża, że nie za tego rządu , ktory dba tylko o swoich. Ale wybory już niedługo , dlatego warto już teraz pisać do polityków , którzy będą zabiegać o nasze głosy . Musimy się zjednoczyć i mówić jednym głosem właśnie w tej sprawie .

  • Maria Z(2014-02-17 12:20) Odpowiedz 00

    Różo, masz rację musimy się zjednoczyć i poprzeć powstanie na zlocie "zawieszonych emerytów" w maju 2014 roku STOWARZYSZENIA.
    Zapraszam na blog " zawieszenie emerytury" tam ten temat cały czas przewija się. Wygraliśmy nasze bezprawnie zawieszone emerytury i teraz czas na URLOPY WYCHOWAWCZE I obronę pokrzywdzonych KOBIET Z ROCZNIKA 1953 (i nie tylko).
    Na w/w blogu jest PETYCJA w zakładce "rocznik 1953 6 - przeczytajcie i bardzo proszę o masowe wysyłanie jej DO SENATU.
    PODOBNĄ PETYCJĘ musimy opracować w sprawie urlopów wychowawczych.
    Na tym blogu jest bardzo dużo życzliwych nam osób- dzięki nim wygraliśmy zawieszone emerytury, a kobiety z rocznika 53 walczą z bezprawiem.
    Ten blog z hasłem "emeryt to brzmi dumnie" i STOWARZYSZENIE to nasz jedyny ratunek, bo nikt się nami nie przejmuje (rząd dba tylko o swoich) - ograbiają nas ze wszystkich stron. Skupmy się wszyscy w tym miejscu tj. na blogu - zawieszenie emerytury" i do walki, bo nic samo się nie zrobi.

  • róża(2014-02-23 19:44) Odpowiedz 00

    Mario! Dawno nie zaglądałam na tę stronę, bo przyznam szczerze, zwątpiłam w kobiety Polki. A tu niespodzianka! Jest mi miło Mario, że podobnie myślisz, jak ja. Podałam wcześniej namiary, więc proszę odezwij się. Tesia jest następną osobą, której zależy na tej sprawie. W przyszłość patrzę nareszcie optymistyczniej. Moja sprawa w sądzie ślimaczy się i nie widać końca (LUDZIE! oczekiwanie 1,5 roku na apelację). Stowarzyszenie to jest TO!

  • fabiola(2014-09-06 21:54) Odpowiedz 00

    Do róży;jestem ciekawa jak brzmi uzasadnienie w sprawie apelacyjnej , czy mogłabyś je przytoczyć chociaż w skrócie?
    Dopiero dzisiaj przeczytałam wszystkie wpisy i uważam że musimy zawalczyć.
    Pozdrawiam serdecznie

  • Ada(2011-11-16 21:29) Odpowiedz 00

    jak można stanowić tak "głupie i zmienne" prawo. w jednym okresie urlop wychowawczy traktowany jest jako okres składkowy a kilka lat póżniej jako nieskładkowy by następnie znów kilka lat później jako składkowy (obecnie urlop wychowawczy traktowany jest jako okres składkowy). Ciekawe jak ustawodawca to wyjaśnia

  • róża(2014-09-05 22:04) Odpowiedz 00

    Sprawa apelacyjna przegrana.

  • Eve(2015-02-07 14:23) Odpowiedz 00

    Witam. Chciałabym się dowiedzieć, gdzie mogę sprawdzić, czy urlop macierzyński w latach 198501988 był płatny i na jakich zasadach.

  • Lena(2011-11-17 10:03) Odpowiedz 00

    do ak, wystąpiłam z wnioskiem do ZUS o ponowne przeliczenie, czekam na odpowidź.
    Jak pisałam: "Sędziowie uznali, że kobieta na wychowawczym podlegała zaopatrzeniu emerytalnemu i jest to okres zatrudnienia." - analogicznie jak okres służby wojskowej dla mężczyzn, za który również nie były odprowadzane składki, a zaliczany jest do okresów składkowych.

  • zuza(2011-12-14 17:08) Odpowiedz 00

    do Leny... właśnie dzisiaj otrzymałam odpowiedz z ZUS,że : zus odmawia doliczenia do stażu okresu wychowywania dzieci jako okresu składkowego. Zostaje zaliczony ten okres jako nieskładkowy 0,7% W piśmie powoływałam się na U.Sądu Najwyższego z dnia 18 maja 2011r I UZP1/11 Tak że b. mi przykro ale nie ma takiejmożliwości

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!