11,8 proc. wyniosła stopa bezrobocia we wrześniu 2011 roku
Urzędnicy będą nawiązywać stałą współpracę z firmą, który po raz pierwszy złoży ofertę w pośredniaku. Spotkają się z jej przedstawicielem w ciągu miesiąca.
Powiatowe urzędy pracy (PUP) będą sprawdzały wiarygodność firmy, która po raz pierwszy złoży u nich swoją ofertę krajową. Jak zapewnia Hanna Świątkiewicz-Zych, dyrektor departamentu rynku pracy Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej, chodzi o to, żeby zabezpieczyć interesy osoby kierowanej do pracodawcy, z którym urząd nie miał wcześniej kontaktów. Udostępni on więc ofertę bezrobotnym i poszukującym pracy, dopiero kiedy uzyska informacje o przedsiębiorcy na przykład z gminy, GUS czy rejestru podmiotów gospodarki narodowej REGON. Taki obowiązek nakłada na urzędników projekt rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie w sprawie standardów i warunków prowadzenia usług rynku pracy. Jest obecnie w konsultacjach społecznych.
Jeśli firma jest legalna, urzędnicy założą jej kartę pracodawcy krajowego. Zawiera ona podstawowe dane dotyczące firmy, ilu zatrudnia ludzi, w jaki sposób i z kim należy się z nią kontaktować i jak często, ile ofert już złożyła, a także jakie działania urząd podjął na jej rzecz. Do informacji zawartych w kartach będą mieć dostęp pracownicy upoważnieni przez dyrektora PUP.
Oprócz założenia karty urzędnicy będą musieli jeszcze wysłać przedsiębiorcy pismo lub zadzwonić do niego z propozycją spotkania w urzędzie w ciągu 30 dni od zgłoszenia przez niego oferty.
– Ma to zachęcić właściciela czy przedstawiciela firmy do nawiązania stałej współpracy z urzędem umożliwiającej zapoznanie pracodawcy z różnymi formami pomocy – mówi Marek Rymsza z Instytutu Spraw Publicznych.
Pośrednik i doradca zawodowy w trakcie spotkania poinformują przedsiębiorcę o przewidzianych dla niego różnych formach pomocy w ustawie o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy. Na jego wniosek pomogą mu wybrać kandydatów do zatrudnienia spośród bezrobotnych i poszukujących pracy, a także wesprą go i jego pracowników w rozwoju zawodowym poprzez udzielanie im indywidualnych porad. Urząd rozpowszechni ofertę pracodawcy także przez przekazanie jej do internetowej bazy, poinformuje o aktualnej sytuacji i przewidywanych zmianach na lokalnym rynku pracy.
– Proponowane rozwiązania są dobre i idą we właściwym kierunku. Należy jednak wprowadzić nowe, korzystne dla firm przepisy, które zobowiązywałyby urzędników do większej pomocy – mówi prof. Elżbieta Kryńska z Uniwersytetu Łódzkiego.
Pozostało
67%
treści
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję
Reklama
Reklama