W telewizji za mało jest programów dla dzieci, mają one coraz mniejszy budżet, trwają coraz krócej, zmieniane są dni i godziny emisji - pisze rzecznik praw dziecka Marek Michalak w wystąpieniu do prezesa TVP Juliusza Brauna.

RPD wskazuje, że oferta programowa TVP dla najmłodszych jest coraz uboższa. "Docierają do mnie informacje, że odcinki programów są często powtarzane, nierzadko wielokrotnie, a premiery nowych odcinków odbywają się średnio raz w miesiącu" - pisze Michalak.

Wyraża także zaniepokojenie zmniejszaniem budżetów krajowych produkcji dla dzieci, co - jak zauważa - odbija się na ich jakości. Za niekorzystne uważa również wielokrotne zmienianie godzin nadawania programów dla dzieci. "Znane i lubiane przez dzieci +Domisie+ były emitowane dotychczas w środy, niedziele, a teraz są w czwartki. Podobna sytuacja jest z +Molikami książkowymi+ oraz +Budzikiem+".

Rzecznik zwraca uwagę, że przesuwane są godziny emisji, skracany czas trwania dobranocki, przy jednoczesnym wydłużeniu bloków reklamowych - nierzadko bajka dla dzieci trwa ok. 10 minut, za to nadawane przed nią i po niej reklamy - ponad 15 minut.

"Dzieci, jako szczególny odbiorca, powinny mieć zapewnioną stabilną porę emisji swoich ulubionych programów i mieć pewność, że gdy zasiądą przed telewizorem, zobaczą swoich ulubionych bohaterów w trakcie nowych przygód. Natomiast my dorośli powinniśmy zadbać o to, aby treści przekazywane w programach wspomagały rozwój psychofizyczny i kształtowały właściwe postawy społeczne najmłodszych widzów. Realizacji tych celów z pewnością nie służy zastępowanie tak powszechnie znanych i lubianych programów jak +Teleranek+ czy +5-10-15+, filmami aminowanymi" - podkreśla RPD.

Przypomina, że zwracał się już w tej sprawie do poprzednich prezesów TVP, pierwszy raz w 2009 r. "W toku korespondencji z panem Romualdem Orłem, uzyskałem zapewnienie, że oferta programowa dla dzieci jest stale odnawiana i uzupełniana o nowe pozycje" - pisze Michalak.

Prosi jednocześnie o wyjaśnienia w tej kwestii i informacje o "planowanych działaniach TVP, spełniającej misję publiczną polegającą m.in. na oferowaniu dzieciom i młodzieży programów odmiennych od komercyjnych, które będą odznaczały się wartościami poznawczymi, intelektualnymi i estetycznymi oraz odpowiadały będą standardom jakości i profesjonalizmu".

TVP ma 30 dni, by odpowiedzieć na pismo RPD.