Większość z tych szkół to szkoły niepubliczne. W większości z nich też przeprowadzana jest w tym roku szkolnym sesja matury międzynarodowej.

"Jestem tylko trochę zestresowany. Na szczęście dziś jest egzamin z języka angielskiego, bardziej stresują mnie późniejsze egzaminy z przedmiotów ścisłych" - powiedział PAP przed wtorkowym egzaminem Antoni, jeden z tegorocznych międzynarodowych maturzystów z warszawskiego XXXIII Liceum Ogólnokształcącym im. Mikołaja Kopernika.

Jak mówi, zdecydował się na naukę w systemie IB gdyż przez rok mieszkał i uczył się w Stanach Zjednoczonych. "Spodobało mi się to. Chciałbym kontynuować przygodę z nauką za granicą" - przyznał. Chce studiować prawo w Wielkiej Brytanii, a po trzech latach tam przenieść się do Stanów.

Studiować za granicą chcą też inni maturzyści z "Kopernika". Jarosław chciałby studiować w Niemczech na Technische Universitaet Muenchen. "Wychowywałem się w Niemczech. Nadal tam mam znajomych, kolegów, przyjaciół" - powiedział.

Na świecie program IB prowadzony jest przez ponad 2200 szkół w 125 krajach.

Dyplom IB jest honorowany i uznawany za prestiżowy w wielu uczelniach na całym świecie. Jego posiadanie nie zapewnia jednak absolwentowi miejsca bez egzaminu na wielu prestiżowych uczelniach wyższych na świecie. Matura IB jest traktowana, jako równorzędny egzamin z angielskimi A-level (m.in. w Oxfordzie, Cambridge) lub SAT (MIT - Massachusetts Institute of Technology).

Międzynarodowa sesja maturalna rozpoczyna się zawsze w pierwszych dniach maja. Potrwa trzy tygodnie. W tym czasie uczniowie będą zdawać kilkanaście egzaminów z sześciu przedmiotów. Obowiązkowy jest język ojczysty, język obcy i matematyka. Oprócz tego muszą zdawać egzamin z nauk społecznych (do wyboru: geografia, historia lub filozofia), nauk przyrodniczych (biologia, chemia lub fizyka) oraz z przedmiotu wybranego przez ucznia spośród wszystkich oferowanych w szkole. Egzaminy odbywają się w dwóch turach: porannej i popołudniowej.

Program IB realizowany jest w dwóch ostatnich klasach liceum; wszystkie zajęcia prowadzone są w języku angielskim. Każda szkoła sama decyduje, jak przeprowadzić nabór do tych klas.

Materiały na egzamin maturalny przygotowywane są w Wielkiej Brytanii i stamtąd rozsyłane do szkół na całym świecie. Po zakończeniu egzaminu prace są kodowane i wysyłane pocztą kurierską do egzaminatorów w różnych państwach na całym świecie. Wszystkie egzaminy (z wyjątkiem egzaminu z języka ojczystego) uczniowie zdają w języku angielskim.

Każda praca oceniana jest w skali od 1 do 7 punktów. Z sześciu części egzaminu uczeń może uzyskać maksymalnie 42 punkty. Można też uzyskać dodatkowe trzy punkty za esej z teorii wiedzy i pracę badawczą z wybranego przedmiotu - obie prace muszą być napisane po angielsku. Dodatkowo wszyscy uczniowie muszą przepracować 150 godzin na rzecz środowiska społecznego lub przyrodniczego.

Wyniki egzaminu zamieszczone zostaną na stronie internetowej Organizacji IB w lipcu, dyplomy młodzież otrzyma na początku września.

System IB powstał w 1962 r. w Genewie. Celem nauczania i wychowania w szkołach IB jest "całościowa edukacja i wykreowanie człowieka na miarę jednoczącego się świata XXI wieku, (...) promowanie wzajemnego zrozumienia między narodami, a także ułatwienie uczniom geograficznej i kulturowej mobilności bez względu na przynależność narodową czy państwową".

Program IB realizowany jest w Polsce od 1993 r. Jako pierwsze do programu przystąpiły warszawskie XXXIII Liceum Ogólnokształcącym im. Mikołaja Kopernika i gdyńskie LO im. Marynarki Wojennej. "Uczniowie, którzy decydują się na naukę w systemie IB to młodzi ludzie, którzy wiedzą czego chcą. Mają wizję swoje przyszłości i konsekwentnie dążą do realizacji swoich planów" - ocenia wicedyrektor LO im. Kopernika Grażyna Kania.

Dyplom IB odpowiada polskiemu świadectwu dojrzałości i uprawnia do ubiegania się o przyjęcie na studia w polskich uczelniach na takich samych zasadach, jakie daje zdanie polskiej matury.