Po latach dominacji w firmach młodych menedżerów pracodawcy coraz częściej chcą zatrudniać pracowników starszych. Ich atutem jest doświadczenie zawodowe.

– Pracownicy w wieku 45 plus, jeżeli są bardzo dobrze wykształceni i są specjalistami w swojej dziedzinie, nie mają problemów ze znalezieniem pracy. Ich mocną stroną może być tzw. mentoring, czyli przekazywanie wiedzy młodszym osobom – mówi Dominika Staniewicz, ekspert Business Center Club.

Coraz częstsza obecność starszych pracowników w polskich firmach to skutek dokonujących się zmian demograficznych oraz otwarcia dla Polaków europejskich rynków pracy. Szacuje się, że tylko do pracy w Niemczech może wyjechać nawet 200 tys. młodych osób.

Zarządzania zespołem starszych pracowników chce uczyć pracodawców Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP). W kwietniu agencja rozpocznie realizację projektu Z wiekiem na plus. Z części szkoleń może w projekcie skorzystać kadra zarządzająca firm i osoby zatrudnione w działach personalnych. Będą się uczyć, jak tworzyć i wdrażać w firmie strategię zarządzania wiekiem. Do udziału w szkoleniach i doradztwie firmy oddelegują też wybranych pracowników w wieku powyżej 45 lat oraz poniżej 30 lat.

– Starsi pracownicy będą uczeni, jak dzielić się swoją wiedzą zawodową z młodszymi kolegami, a osoby w wieku poniżej 30 lat będą doskonalić umiejętności starszych pracowników z zakresu technologii IT – mówi Sławomir Powierża z firmy WYG International, która jest realizatorem szkoleń.

Projekt będzie realizowany do marca 2013 r. na terenie wszystkich województw. Usługi w nim przewidziane są objęte pomocą de minimis. Oznacza to, że oferta jest dla przedsiębiorców bezpłatna, pod warunkiem że nie wykorzystali oni w ciągu 3 lat limitu tej pomocy, który wynosi 200 tys. euro. Szczegółowe informacje o projekcie znajdują się na stronie www.45naplus.pl.