Niektóre warszawskie przychodnie ograniczają godziny zapisów do lekarzy. Zarejestrować można się tylko w określonych godzinach, pomimo że lecznice pracują od godz. 8 do 18.

"Pacjent ma prawo zapisać się do lekarza od dowolnej porze dnia, w godzinach pracy przychodni. Jeżeli nie ma miejsc, przychodnia musi wskazać miejsce, w którym chorzy otrzymają pomoc medyczną. Po godz. 18 do godz. 7 rano pacjenci mogą korzystać z nocnej pomocy medycznej. Jeżeli czują się na tyle źle, że nie są w stanie sami dotrzeć do lekarza, w tym czasie mogą wezwać nocną lekarską pomoc wyjazdową" - przypomniała Pawłowicz.

Biuro Rzecznika Praw Pacjenta informuje, że napływa coraz więcej zgłoszeń od pacjentów, którzy spotykają się z utrudnieniami w uzyskaniu rejestracji do lekarzy podstawowej opieki zdrowotnej oraz specjalistów. Pacjenci zgłaszają m.in. utrudnienia związane z telefonicznym zapisywaniem się do lekarzy. "Uzyskane terminy wizyt są często bardzo odległe w czasie. W praktyce może zaistnieć sytuacja, że niektórzy świadczeniodawcy będą wyznaczali np. jeden dzień w miesiącu na zapisy, co byłoby niezgodne z prawem" - czytamy w komunikacie RPP.

Rzecznik przypomina, że świadczeniodawcy mają obowiązek zapewnić pacjentom rejestrację na podstawie zgłoszenia: osobistego, telefonicznego lub za pośrednictwem osoby trzeciej. "Na wizytę każdy pacjent ma prawo zapisać się dowolnie wybranego dnia, w godzinach pracy rejestracji" - dodaje RPP.

RPP może nałożyć na świadczeniodawców karę do 500 tys. zł

RPP może nałożyć na świadczeniodawców karę do 500 tys. zł. Kary umowne może nakładać także NFZ. Odziały wojewódzkie Funduszu prowadzą kontrole dot. przestrzegania zapisów zawartych w kontraktach.

Przypadki naruszenia tych zasad można zgłaszać pod numerem bezpłatnej infolinii 800-190-590 czynnej od poniedziałku do piątku w godz. 9-21, pisemnie oraz drogą elektroniczną - sekretariat@bpp.gov.pl.