Work-Life Balance to równowaga pomiędzy życiem prywatnym a zawodowym. Definicja prosta, ale niełatwo ją wprowadzić w życie. Dlatego, że rosną oczekiwania pracodawców co do wydajności i efektywności pracy. Często pracujemy coraz więcej i to za tę samą pensję. Do domu wracamy późno, często wystarcza nam siły, żeby obejrzeć informacje z dnia w telewizji i pójść spać.

Rano do pracy szczególnie w dużych aglomeracjach dojeżdżamy długo i tracimy na to na przykład w Warszawie nawet dwie godziny dziennie. To może zrujnować nasze życie rodzinne, ale jest także niszczące dla singli. W pewnym momencie musimy zwolnić i przemyśleć nasze życie. Samemu uświadomić sobie, że utrzymanie balansu między życiem prywatnym i zawodowym jest bezwzględnie konieczne.

Równowaga to integralność i wewnętrzny spokój. To takie poczucie, że wiem kim jestem, wiem po co jestem w firmie i co chcę osiągnąć pracując w niej. Jednocześnie żyję na co dzień zgodnie z wartościami, które akceptuję. Kiedy uzyskamy taką równowagę, to wtedy działania firm realizujące work life balance będą współgrały z tym kim jesteśmy. Wtedy naprawdę może mieć work life balance. Nie wystarczy, że postanowimy, iż w pracy będziemy maksymalnie osiem godzin, ale nie będziemy zabierać jej ze sobą do domu.

Bądź aktywny

Przedsiębiorcy wiedzą o tym i dlatego chcą ułatwić pracownikom godzenie pracy w życiem prywatnym. Chcą im umożliwić korzystanie z aktywności, które urozmaicają czas wolny, organizują i dofinansowują część działań. Pracownicy bez względu na płeć powinni identyfikować się z kulturą organizacyjną, która zakłada równe taktowanie każdego, a także zdroworozsądkowe zachowywanie równowagi między pracą a życiem prywatnym.

Nie istnieje jeden idealny, skuteczny w każdej organizacji program równoważenia czasu zawodowego i prywatnego. Optymalne rozwiązanie jest uzależnione od specyficznych potrzeb pracowników w firmie. Od tego co ich stresuje, na czym polega biznes prowadzony przez firmę i ile pieniędzy może ona wydać na działania work life balance nie naruszając równocześnie stabilności jej bieżącej działalności operacyjnej.

Szkolenia

Zatem konkretnie co robią firmy? Prowadzą, na przykład w Netii cykliczne szkolenia, tzw. miękkie dotyczące na przykład siedmiu nawyków skutecznego działania. Jest to właściwie siedem zasad, które mają doprowadzić do harmonijnego życia zawodowego i prywatnego, bez poświęcania własnych wartości. Te zasady to:

- bądź pro aktywny
- zaczynaj z wizją końca
- rób najpierw to, co najważniejsze
- myśl w kategoriach wygrana-przegrana
- staraj się najpierw zrozumieć, potem być zrozumiany
- synergia
- ostrzenie piły

Pierwsze trzy nawyki dotyczą zwycięstwa prywatnego, czyli rozwoju osobistego, kolejne trzy zwycięstwa publicznego, czyli skutecznego współdziałania z innymi ludźmi. Ostatni nawyk, ostrzenie piły przypomina o konieczności odnowy w czterech wymiarach: fizycznym, umysłowym, społecznym i duchowym.

Zrelaksuj się

Pracodawcy organizację wiele imprez integracyjnych dla pracowników i ich rodzin. Spotkania gwiazdkowe dla dzieci wspólnie z rodzicami, konkursy dla dzieci pracowników (fotograficzne, rysunkowe). Wiele prac jest eksponowanych na terenie firmy.

- Dofinansowujemy turnusy wypoczynkowe w których mogą brać udział również rodziny pracowników-mówi Joanna Kaczor z ING Bank.

Oprócz tego popularne są imprezy o charakterze sportowo-rekreacyjnym dla pracowników. Na przykład Netia ma 3 drużyny: koszykarską, siatkarską i piłkarską. Są one sponsorowane przez firmę. To ona płaci za wynajem sal treningowych, opłacenie udziału w zawodach.

- Od kilku lat grupa ponad 100 pracowników sponsorowanych przez firmę uczestniczy w „Biegnij Warszawo", ponadto wsparliśmy także kilka inicjatyw pracowników związanych z ich hobby: regaty żeglarskie, wyprawa na MontBlanc – mówi Małgorzata Babik z Netia S.A.

Absencja w pracy – żaden problem

Niektórzy przedsiębiorcy stosują ruchome godziny rozpoczęcia i zakończenia pracy. Oczywiście głównie jeśli chodzi o stanowiska biurowe. Rozpoczęcie pracy jest o 6:30 lub 9:30 i jej zakończenie o 14:30 lub 17:30. Na produkcji nie jest to możliwe.

Popularnym rozwiązaniem jest także oferowanie pracy zatrudnionym w niepełnym wymiarze czasu. Takie rozwiązanie dotyczy nie tylko osób, które wróciły do firmy po urlopie macierzyńskim lub wychowawczym. Każdego, kto pracuje na przykład na pól etatu.

- U nas ludzie na urlopach macierzyńskich, czy wychowawczych są zastępowane przez osoby zatrudniane na umowy na tzw. zastępstwo. Gwarantuje to im możliwość powrotu do pracy – mówi Agnieszka Bielawska z Henkel.

W niektórych firmach istnieje możliwość wykonywania czynności zawodowych w niektóre dni w domu tzw. home office, o ile pozwala na to charakter wykonywanej pracy i przełożony wyraża na to zgodę.

- Takim osobom zapewniamy laptop i tel. komórkowy- mówi Agnieszka Bielawska.

Działalność społeczna

W Henkel zachęcają i wspierają działalność społeczną pracowników poprzez Program Wolontariatu Pracowniczego MIT (Zmieniaj Przyszłość). Każdy, kto działa społecznie i przedstawi społecznie użyteczny projekt i będzie umiał do niego przekonać, może liczyć na jego dofinansowanie przez spółkę i (lub) na udzielenie dodatkowych dni wolnych, aby pomysł wcielić w życie.

- Dzięki temu, w ubiegłym roku jeden z pracowników urządził np. plac zabaw dla dzieci niepełnosprawnych, a drugi pomógł wyposażyć pracownię multimedialną w szkole ponadpodstawowej. W sumie w ubiegłym roku zrealizowaliśmy 17 projektów-mówi Agnieszka Bielawska.