Specjalne szkolenia dla nauczycieli uczących przedmiotów zawodowych przed planowanymi zmianami w szkolnictwie zawodowym już rozpoczęto; MEN chce pomóc im m.in. poprzez staże w zakładach pracy - poinformował wiceminister edukacji Zbigniew Włodkowski.

W czwartek Włodkowski odpowiadał na pytania internautów podczas czatu, który odbył się na portalu Serwisu Samorządowego PAP. Dotyczył on przygotowywanej reformy szkolnictwa zawodowego oraz zmian w kształceniu dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Jak zaznaczył Włodkowski, szkolenie nauczycieli przedmiotów zawodowych realizowane jest w ramach dwóch projektów konkursowych, na które łącznie przeznaczono 155 mln zł. "Pierwszy skierowany jest do absolwentów uczelni wyższych, a także specjalistów w danym zawodzie, którzy chcieliby nabyć uprawnienia pedagogiczne dające możliwość pracy w szkole. W tym projekcie finansujemy studia podyplomowe. Drugi projekt dedykowany jest nauczycielom aktualnie pracującym w szkołach zawodowych; w ramach tego projektu chcemy podnosić kompetencje zawodowe poprzez staże i praktyki w zakładach pracy, zgodnie z branżami, w których kształcą w szkołach. Eksperci przygotowujący zmiany zaproponowali, aby nauczyciele zawodu cyklicznie i obowiązkowo przechodzili takie szkolenia" - poinformował wiceminister.

Ze środków unijnych realizowanych jest sześć projektów systemowych

Mówił także, że w obszarze szkolnictwa zawodowego ze środków unijnych realizowanych jest sześć projektów systemowych o łącznej wartości ponad 122 mln zł. Dotyczą one m.in. doskonalenia podstaw programowych nauczania, opracowania modelu poradnictwa zawodowego, upowszechnienia kształcenia na odległość, modernizacji egzaminów potwierdzających kwalifikacje zawodowe. Jest też projekt promujący szkoły zawodowe.



Podczas czatu Włodkowski pytany był także o to, dlaczego - zdaniem jednego z internautów - tak mało środków z budżetu przeznaczane jest na szkolnictwo zawodowe, które jest droższe niż ogólnokształcące. Przypomniał, że od 2008 r. tzw. waga w algorytmie podziału subwencji oświatowej na szkolnictwo zawodowe była dwukrotnie podniesiona - najpierw do wskaźnika 0,17, co dało dodatkowe środki wysokości 100 mln zł, a następnie do wskaźnika 0,19, co skutkowało kolejnymi 100 mln zł.

Pytany, czy w przyszłości absolwenci szkół zawodowych powinni kończyć edukację z więcej, niż jednym wyuczonym zawodem zaznaczył, iż po modernizacji systemu kształcenia absolwent szkoły zawodowej będzie ją kończył z jednym konkretnym zawodem. Jednocześnie w przyszłości uczniowie szkół zawodowych w trakcie nauki będą zdobywać poszczególne kwalifikacje zawodowe odpowiadające konkretnemu zawodowi, a na koniec otrzyma dyplom potwierdzający umiejętności zawodowe w pełnym zawodzie.

"Nowe rozwiązanie przewiduje również możliwość przeprowadzania przez szkoły zawodowe kursów zawodowych przygotowujących osoby dorosłe do zdawania egzaminów zawodowych w innych zawodach, niż wcześniej wyuczony. Jest to elastyczny system umożliwiający szybsze wejście na rynek pracy" - zaznaczył Włodkowski.

Jeden z internautów, chciał wiedzieć czy szkołom publicznym można zabronić tworzenia nowych kierunków bez potwierdzonych perspektyw zatrudnienia dla absolwentów. Wiceminister przypomniał, że zgodnie z przepisami o tym, w jakich kierunkach kształci dana szkoła decyduje lokalny samorząd i dyrektor szkoły. "Powinno się to odbyć po analizie potrzeb rynku pracy, po konsultacjach z powiatową radą zatrudnienia, działającą przy Powiatowym Urzędzie Pracy, a także zgodnie z potrzebami danego regionu" - zaznaczył. Podkreślił, że minister edukacji tworzy rozwiązania systemowe, ale w żadnym przypadku nie powinien zabraniać tworzenia nowych kierunków i tym samym ingerować w rozwiązania na poziomie lokalnym.

Pytania zadawane podczas czatu dotyczyły także zmian w kształceniu specjalnym. Odpowiadając na jedno z nich Włodkowski przypomniał, że tak jak nauczyciele przedmiotów zawodowych mają specjalne szkolenia, tak będą też mieli je nauczyciele, którzy w szkołach ogólnodostępnych będą pomagać uczniom o specjalnych potrzebach edukacyjnych. "MEN realizuje aktualnie cykl szkoleń dla liderów zmian, którzy docelowo przygotują do realizacji nowych zadań, co najmniej 35 tys. nauczycieli w szkołach" - poinformował.