statystyki

Nie można dowolnie przejść z ZUS do KRUS

autor: Bożena Wiktorowska18.05.2010, 03:00; Aktualizacja: 18.05.2010, 10:30
  • Wyślij
  • Drukuj

Dopiero po trzech latach opłacania składek do KRUS rolnik ma prawo do założenia firmy. Jeśli zrobi to wcześniej, trafi do ZUS.

reklama


reklama


Coraz więcej osób prowadzących własne firmy w ZUS kupuje grunty o powierzchni większej niż 1 hektar przeliczeniowy. Takie osoby chcą podlegać ubezpieczeniu społecznemu płacąc niższe składki do systemu rolniczego. Mogą jednak nic na tym nie zyskać. Sprawę ubezpieczenia rolników prowadzących firmę reguluje art. 5a ustawy z 20 grudnia 1990 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników (t.j. Dz.U. z 2008 r. nr 50, poz. 291 z późn. zm.). Zgodnie z nim w KRUS może być ubezpieczony rolnik prowadzący dodatkowo pozarolniczą działalność gospodarczą, który bezpośrednio przed dniem rozpoczęcia wykonywania takiej działalności przez co najmniej trzy lata był obowiązkowo ubezpieczony w KRUS. Równocześnie taka osoba nie może być pracownikiem, pozostawać w stosunku służbowym oraz mieć prawa do emerytury lub renty. Rolnik, którzy założył firmę, w ciągu 14 dni musi złożyć w KRUS oświadczenie o kontynuowaniu ubezpieczenia rolniczego.

Rolnik ubezpieczony w KRUS, który rozpocznie prowadzenie pozarolniczej działalności przed upływem trzech lat opłacania składek do KRUS, będzie automatycznie podlegać ubezpieczeniu w ZUS. Taka osoba nie ma bowiem uprawnień do podlegania ubezpieczeniu rolników, jeśli prowadzi firmę.

KRUS wyjaśnia też, że przepisy nie dają osobie podlegającej z tytułu prowadzenia działalności ubezpieczeniu społecznemu w ZUS, a posiadającej gospodarstwo rolne, możliwości swobodnego wyboru ubezpieczenia w KRUS. Zgodnie bowiem z art. 7 i 16 ustawy o ubezpieczeniu społecznym rolników ubezpieczeniu podlega obowiązkowo rolnik, którego gospodarstwo obejmuje obszar użytków rolnych powyżej 1 ha przeliczeniowego, jeżeli nie podlega innemu ubezpieczeniu. Osoba prowadząca działalność i podlegająca ubezpieczeniu w ZUS nie ma więc możliwości przejścia do ubezpieczenia społecznego rolników. Taka możliwość jest dopiero po zaprzestaniu prowadzenia działalności gospodarczej.

Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Zapoznaj się z regulaminem i kup licencję

reklama


  • Wyślij
  • Drukuj
Źródło:Dziennik Gazeta Prawna
czytaj więcej w e-DGPczytaj więcej w e-DGP
  • ela(2010-06-08 21:52) Odpowiedz 00

    Ja mam pytanie i prosze o pomoc. Wraz z męzem i dziecmi bylismy w krusie. teraz zaczelam prace i rozliczam si enormalnie Pit z krusu mnie wypisali. Co z dziecmi? moge je jakos "przeniesc" do zus??

  • q(2010-06-01 19:25) Odpowiedz 00

    a gospodarstwo rolne to nie jest firma?
    Krus, rolnik nie ma dochodu - nie płaci podatku od dochodu, nie płaci składki zdrowotnej, nic nie płaci , Kto więc utrzymuje państwo?
    Ludzie pracujący na etacie. Z nich państwo zedrze skórę na siebie i na rolników i na służbę zdrowia. I żaden rząd tego nie ruszy

  • ArnoldUPR(2010-05-18 23:14) Odpowiedz 00

    sami se pozakladali firmy i placa KRUS a innym beda to zabraniac. robia prawo pod siebie, zeby im bylo dobrze a nie zwyklym ludziom. poza tym ZUS i KRUS nalezy zlikwidowac

  • ewa(2010-05-18 22:46) Odpowiedz 00

    do GWW - masz rację, że to łamanie Konstytucji.Jestem w takiej sytuacji. Powinnam być już na emeryturze, lecz do moich ostatnich 20 lat pracy w KRUS nie mogę doliczyć 20 lat pracy w ZUS. Bo taki przepis wymyślili oszuści, żeby ludziom pokraść przejście na emeryturę rolniczą. A gdzie moje składki? Jestem oszukana i pokrzywdzona, a moje dziecko jako mój następca w gospodarstwie musi za mnie opłacać składki KRUS jako domownika. 40 lat opłacanych składek i nie ma możliwości przejścia na emeryturę. A rząd się cieszy, że teraz mniej ludzi przechodzi na emeryturę.

  • Tomasz(2010-06-11 13:35) Odpowiedz 00

    A czy te ustawowe 3 lata płatności skłądek KRUS muszą być płacone nieprzerwanie tuż przed rozpoczęciem działalności pozarolniczej, czy wystarczy że np.: KRUS płaciłem od 1999 do 2003, od 2004 do 2006 umowa o pracę - czyli ZUS, od 2007 do dziś działalność gospodarcza)? Czy w takiej sytuacji mogę przejść na KRUS? Dziękuję za wyjaśnienie

  • HU8B(2011-09-28 18:01) Odpowiedz 00

    POLSKA TO REPUBLIKA BANANOWA .I BURDEL

  • magda(2012-06-10 20:47) Odpowiedz 00

    tak wypłaca

  • olga(2012-04-15 09:58) Odpowiedz 00

    czy krus wypłaca za chorobowe tak jak zus?

  • BRIGIT83(2011-12-14 12:06) Odpowiedz 00

    mam pytanko?? doszły mnie słuchy że osoba ktura prowadzi firmę i ubezpiecza się w ZUS jeśli ma bliską osobe z rodziny ktura jest rolnikiem może taką osobe zarejestrować jako pomocnika na tym polu o ta też osoba moż prowadzić w tedy firme na KRUS ??? WYJAŚNIJCIE MI TO!!! NIE ROZUMIEM!!!??!!

  • Korwin Mikke(2010-05-18 13:32) Odpowiedz 00

    Wystarczy KORWIN MIKKE i ubezpieczenia będą dobrowolne.
    Każdy będzie mógł inwestować pieniądze na emeryturę jak tylko będzie chciał. I żadna chcąca nam dobrze zrobić urzędniczka nie powie, że trzeba poczekać do 65 roku życia.

  • gww(2010-05-18 12:41) Odpowiedz 00

    Pomijając wszystkie za i przeciw KRUS, mam takie zasadnicze pytanie do zwolenników PO: dlaczego nie można doliczyć lat w KRUS do ZUS i odwrotnie??
    Przecież to jest łamanie Konstytucji.

    PS proszę o poważne odpowiedzi, bo jak pisałem wyżej, nie chodzi mi o spór tylko o wyjaśnienie tego fundamentalnego prawa do zabezpieczenia swojej starości. Przypomnęm, że to obecn aekipa skreśliła ten zapis. A uwierzcie mi, że jest sporo rolników, którzy najpierw pracowali ileś tam lat na roli, a teraz podlegają pod ZUS i nie mogą tego połaczyć i na odwrót

  • Z(2014-08-30 00:01) Odpowiedz 00

    Po pierwsze to fajnie zawistni ludzie, ale jak napisał przedsiębiorca zazdrość ludzka nie zna granic i popieram co napisałeś :D jeden normalny tu człowiek...po 2. osoba mająca firmę pisze "płacom" "aranrzacje" i nie używa znaków interpunkcyjnych (nie dziwię się że Ci pada działalność) i kogoś nazywa darmozjadem to Wy też jesteście bo macie ulgi ZUS przez 2 lata...żenujące! poza tym wiesz ile zarabia się na roli? stosunek zarobków do składek krus jest adekwatny jak stosunek zarobków gdy płacisz zus. A w ogóle to wina rolnika o takie zasady? Rolnik zimą nie zarabia, a Ty cały rok. Po 3. do Pani oburzonej, skoro cała rodzina ma KRUS to możliwe, że tak jest, ale to rzadkość, ja mam KRUS nie pracuje a mąż na etatcie, nie mamy rodzinnego, becikowe miałam jak każda matka 1 tys, z żadnych opłat KRUS nie byłam zwolniona mimo, że miałam dwoje dzieci ponizej 5 rż. i z MOPSu też mi się nic nie należy...dziwne nie?...miej pretensje do rządu i ustwodawców, a nie do ludzi, oni tylko korzystają z czegoś co im się należy. Do matek też masz pretensje, że korzystają z macierzyńskiego? Ja mogę mieć pretensje do matek co udają samotne i żyją bez ślubu i korzystają z MOPS, dostają przedszkola z automatu, albo rodziny wielodzietne, że dostają to wszystko plus zniżki z kart rodzinnych, ale oni sobie tego nie wymyślili, tylko korzystają z czegoś co umożliwia państwo! po 4. do "q" człowieku weź się ogarnij czy Ty widziałeś kiedykolwiek wyliczenie KRUS? może dochodowego się nie płaci, ale za to podatek od ziemi się płaci coś Ci mówi? A ja patrząc na swoje wyliczenie widzę skłądkę emerytalno-rentową i składkę ubezpieczeniowo-chorobowo-macierzyńską, Wy sobie myślicie, że to tylko emerytalna!!! więc debilu nie wiesz, nie znasz się, nie widziałeś to nie wypisuj głupot!!! niewiedza ludzka nie zna również granic...najlepiej mieć pretensje do zwykłego Kowalskiego. Ja Wam polecam zarobić 1000zł rocznie! z 1,2ha a krusu zapłcić 1500...ooo a może obwinicie dzieci również za Waszą niedole? bo przecież dzieci korzystają z darmowej opieki zdrowotnej są podciągnięte pod rodziców, a wiadomo ile razy już w 1 roku życia korzystają...i powiedzcie kto w tym kraju nie korzysta i nie kombinuje? Każdy! i każdy udaje **************** Kupcie sobie pole uprawiajcie je i będzieci mogli płacić krus kto Wam broni? Tak łatwo uważacie? To ciekawe dlaczego młodzi uciekają z roli i wolą pracować na etacie w mieście...u kogoś się widzi pod lasem, a u siebie pod nosem nie. Aha i dowiedzcie się jaka emerytura jest po Krusie? bo adekwatna do składek, w tym momencie jest to 740 zł! chcecie taką emeryturke? więc cieszcie się że macie ZUS i wara!

  • Oburzona(2014-04-16 13:25) Odpowiedz 00

    Do przedsiębiorcy:
    to nie zazdrość tylko uczciwość każe patrzeć na "złym okiem" na ludzi zatrudnionych w KRUS.
    Przykład z życia:
    Rodzina ubezpieczona w KRUS. Żona pracuje na czarno, mąż zatrudnia 3/4 ludzi i pracuje na budowie. Dostają dotacje unijne na ziemie, rodzinne na dzieci, zwolnieni z opłat KRUS - bo dziecko do 5 roku życia, każde becikowe to 5tys zł, udają się co miesiąc do MOPS (bo żaden dochód nie udokumentowany) i kwalifikuja się do pomocy

  • Przedsiębiorca(2014-03-22 16:26) Odpowiedz 00

    Proszę, wysoki iloraz inteligencji polaka... co się czepiasz rolników, a co oni sami ustanowili takie prawo?
    Ludzie czy to na KRUS-ie czy ZUS-ie, kombinują jednakowo i próbują przeżyć.
    Głupi Polak!!! Zawistny jeden drugiemu.
    Jeden drugiemu zazdrości, a nie wiem czego!!!
    Zazdrościć powinno się komuś zdrowia, zaradności,
    radzenia sobie w trudzie, chęci pomagania innym ludziom, jedności,
    jasności umysłu i mądrości, a nie pieprzonych rzeczy materialnych.
    - Każda władza ma na celu i dąży do zniewolenia narodu!!!
    - A żeby dobrze zniewolić naród, trzeba go skłócić,
    więc daje się różne narzędzia i rozwiązania aby poróżnić ludzi,
    a skłóceni ludzie to bezbronni ludzie,
    a władza się śmieje i radzi sobie świetnie.Kto im zagrozi?
    Spierające się o wszystko społeczeństwo?
    Gdzie dwóch się bije, tam trzeci korzysta!!!
    Ja płacę ZUS prawie 1050 zł. i szlak mnie trafia bo nie daje rady i mam za to winić Heńka rolnika?! Chyba bym musiał być debilem, żeby być tak krótkowzrocznym

  • krus.czy.zus(2014-09-30 12:01) Odpowiedz 00

    jest rozwiązanie problemu ominięcia problemu karencji 3 letniej zgodny z ustawą. ominięcie problemu dochodu 2,5 tys zł rocznie to też nie jest problem nie do ominięcia,
    zajmuję się pomocą w takich sytuacjach.

    Moje rozwiązanie jest w 100% zgodne z ustawą.
    osoby zainteresowane zachęcam do kontaktu.
    krus.czy.zus@gmail.com
    tel. 795 876 426

  • Vii...(2015-03-27 11:33) Odpowiedz 00

    bzdura - wystarczy założyć sp z o.o. (minimum dwóch wspólników) i problem znika
    członkowie zarządu nie płaca ZUS i mogą być rolnikami.

    Gadanie o 1ha przeliczeniowym to kolejna bzdura - są działy specjalne

    kolejny "ekspert" bez podstawowej wiedzy

  • Oj na wsi ciężko(2010-05-18 12:30) Odpowiedz 00

    Co z tego że składki są niższe jak do nowego ciągnka 200konnego New Holland Unia dofinansowała raptem tylko 150 tys zł, a kombajn zbożowy Class to dofinansowanie zaledwie 200 tys zl. Cały sprzęt zaś kosztowal ponad 1 mln zł
    Sam musze reszte jakoś ogarnąć , a z 90ha pod pszenicę to ciężko.
    W zimę mi sie ckni - bo moje gospodarstwo tylko na zboże nastawione i po jeśiennej orce do wiosny roboty dla mnie nie ma.

  • dziecko rolnika(2010-05-18 12:13) Odpowiedz 00

    Każda praca lepsza od tej na roli, wolę płacic wyższe składki niż urabiać ręce na roli po kosztach bo wiecej z tego nie wyciągnie w dzisiejszych czasach a do tego trzeba płacić składke , a Krusu to nie obchodzi czy ty masz z czego zapłacić czy nie bo nieudało Ci sie sprzedać wyprodukowanych plodów rolnych. Powinni ukrócić pseudo rolnikom którzy pole mają odlogiem albo ktoś dzierżawi nawet nie wiedzą gdzie ono leży. A tym prawdziwym rolnikiem którzy utrzymuja się z samej ziemi jest naprawde cieżko.

  • No i to sie nazywa Równość Konstytucyjna(2010-05-18 06:55) Odpowiedz 00

    sam tytuł mówi wszystko.
    Ty nie będziesz miał nic i będziesz musiał płacić ZUS a Oni mają majątki i są dotowani przez państwo w KRUSie.

  • dany MA(2014-01-29 10:28) Odpowiedz 00

    powinno być tak ze maja hektary sadu niech placom wysze składki a nie co kwartal ja mama firme 1 osobowa ogrodnicza aranrzacje ogrodow i musze miesięcznie placic do zus 1000 zl praca tylko w sezonie to nie sprawiedliwe a darmozjady placom co kwartal dostają dotacje i zatrudniają na czarno nikt ich nie kontroluje i tylko narzekają przez nasz rząd musze zrezygnować z dzialalnosci

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!