zaloguj się do e-DGP
statystyki

Boni o konieczności reformowania OFE

skomentuj

MICHAŁ BONI mówi o konieczności zmian w systemie emerytalnym, niechęci do przekazania składek z OFE do ZUS, roli Jana Krzysztofa Bieleckiego w rządzie i stanie polskiej gospodarki.

Publikacja: 29 marca 2010, 09:46 Aktualizacja: 29 marca 2010, 11:30

GRZEGORZ OSIECKI: Czy projekt zmian w OFE autorstwa minister pracy ma szansę na przyjęcie w rządzie?

MICHAŁ BONI:

Zawsze głos ostateczny ma premier. Ale patrząc na długofalowe korzyści, nie uważam, żeby istniały warunki do podjęcia działań, które w zasadzie rozbrajałyby drugi filar i likwidowały sens istnienia w Polsce tej części rynku kapitałowego – emerytur kapitałowych. Uważam, że tracimy czas, skupiając energię na sporze, który moim zdaniem jest bezzasadny. Przez niego zapominamy, że po dziesięciu latach funkcjonowania OFE należy wprowadzić nowe rozwiązania wymuszające efektywność. Bo obecne mechanizmy są po prostu mało efektywne.

Nie wystarczy presja wynikająca z wprowadzenia zasady dobrowolności ubezpieczenia w OFE?

Tyle że wtedy gubimy sens reformy. Jej istotą są dwa filary. Jeden – kapitałowy, bardziej odporny na wyzwania demograficzne, bo zależy od koniunktury gospodarczej i indywidualnych oszczędności, a nie od liczby pracujących. I drugi element, czyli pierwszy filar – bardziej odporny na skutki ewentualnych kryzysów finansowych, bo ma gwarancje państwa. I właściwie tylko zbiera pieniądze, waloryzując zgromadzone kwoty. I dopiero oba razem dają odporność na dwa zagrożenia: zbyt małą populację czy perturbacje na rynkach finansowych. Klucz tego modelu emerytalnego polega na powszechności rozwiązań (czyli że wszyscy są uczestnikami) opartych na indywidualnych oszczędnościach – inwestowane w drugim filarze i waloryzowane w pierwszym.

Ale dziś presja na efektywność OFE praktycznie nie istnieje.

O tym właśnie mówię od kilku miesięcy. Tracimy czas na spory, zamiast powołać grupę zadaniową, która powie kadrze funduszy: potrzebny jest wam zewnętrzny punkt odniesienia dla mierzenia waszych wyników. Bo w wyobrażeniu przyszłych emerytów istnieje mgławica – fundusze emerytalne. Ludzie nie mówią: „Wiesz, ten fundusz jest fantastyczny, zobacz, ile zarobiłem na swoją przyszłość”. Nie ma rywalizacji, więc nie ma konkurencji o zapisy do funduszy. Ludziom jest wszystko jedno.

Może tę presję stworzyłaby możliwość jednorazowej wypłaty całej sumy z OFE?

Od tego powinniśmy mieć trzeci filar. W perspektywie 20 – 30 lat jest bardzo istotne, byśmy faktycznie uruchomili i spopularyzowali ten sposób gromadzenia indywidualnych oszczędności emerytalnych. Sama wypłata – i to dla bogatych, jak jest w propozycji Ministerstwa Pracy, nie ma sensu, bo zniechęca do dłuższej aktywności. Rodzi też poczucie niesprawiedliwości i niszczy istotę rozwiązania – powszechność połączoną z indywidualizmem.

Tylko jak zachęcić? Przez ulgi?

W którymś momencie trzeba sobie zadać to pytanie. Dziś jest to trudne. Ale w perspektywie 10 lat? Dlaczego nie rozważyć wprowadzenia stosownej ulgi? Tak, by działała np. w ostatnim okresie przed przejściem na emeryturę? Tu wszystko jest do rozważenia. Bo po co są fundusze emerytalne na świecie? Ponieważ z jednej strony zwiększają szanse na wyższe emerytury, a z drugiej – tworzą pulę pieniędzy do inwestowania.

To dlatego część składki z OFE nie powinna wrócić do ZUS?

Nie oszukujmy się – pieniądze w ZUS nie są kapitałem do inwestowania, bo są na bieżąco wydawane. Jeśli chcemy, by na bieżąco mieć na wydatki więcej pieniędzy w ZUS, by oszczędzić budżet, to patrzmy krótkowzrocznie – nie rozwijamy rynku kapitałowego, ale też w długim horyzoncie nie budujemy szans na wyższe emerytury ludzi. Co zbudowało rynek kapitałowy w Polsce? Fundusze emerytalne, które kupując różne podmioty, inwestowały w rozwój gospodarczy. Moim zdaniem spełnienie oczekiwań ministra Jacka Rostowskiego powinno polegać na tym, że zachęcimy ludzi do oszczędzania. Tylko na oszczędnościach można budować mniejsze zagrożenia długiem i środki na rozwój i inwestycje. To podstawa zdrowego myślenia ekonomicznego.

Komentarze: 20

  • 11: real 1953 z IP: 188.147.177.* (2010-03-29 19:44)

    Do Doradcy emerytalnego ( a właściwie do Doradczyni emerytalnej ). Doszukuje się "doradca emerytalny" inwektyw tam gdzie ich nie ma , a nie zauważa ich tam gdzie w rzeczywistości się znajdują.
    Proszę przyjąć do wiadomości , że tylko w dwóch krajach UE istnieje żróżnicowanie wieku nabywania uprawnień emerytalnych ze względu na płeć. Z Pana ( a raczej Pani ) uwag można wnioskować że nie ma tam ludzi dorównujących inteligencją Panu ( a raczej Pani ).
    Pozdrawiam

  • 12: ala 1954 z IP: 89.228.78.* (2010-03-29 19:48)

    Do Doradca emerytalny
    Popieram pańską myśl
    właśnie tak myślący ludzie ,powinni wykazywać swój pogląd co do innych
    a nie przypisywać komuś nie racjonalny pogląd w wypowiedziach...
    bo ja wszystko wiem najlepiej?


    pozdrawiam życzę wesołych świąt

  • 13: ala 1954 z IP: 89.228.78.* (2010-03-29 19:52)

    do real 1953
    za dużo złości ,może by tak doszukać się u siebie inwektyw???

  • 14: FRANEK z IP: 188.147.179.* (2010-03-29 20:11)

    Kobitki spokojnie , złość i zawiść pozbawia Was zdolności do logicznego myślenia. Zrównanie wieku emerytalnego dla kobiet i mężczyzn nie do uniknienia. Parlament europejski uchwalił rezolucję wzywającą wszystkich członków UE do wprowadzenia tej regulacji.

  • 15: NIUNIA z IP: 188.147.168.* (2010-03-29 20:23)

    Poglądy Doradcy emerytalnego i emerytki 2014 do bani. Popieram myśli prezentowane przez Jana i reala 1953.

  • 16: xxxxxxxx z IP: 77.222.240.* (2010-03-29 20:47)

    mężczyźni powinni pracować długo, bo ich praca przy zyciu trzyma.

  • 17: tez obywatelka z IP: 93.145.133.* (2010-03-30 08:22)

    do doradca emerytalny- kiepski z ciebie doradca Pojecie"rodzenie dzieci "czy kobieta wykonuje drugi etat w domu" nie powinno miec miejsca przy ustalaniu prawa do emerytury. Emerytura nalezy sie za aktywnosc zawodowa i odpowiednio zgromadzony kapital. Tym bardziej jezeli mowimy o "EMERYTURZE BEZ WZGLEDU NA WIEK" to ta aktywnosc zawodowa musi byc wyjatkowo dluga. i wlasnie za aktywnosc zawodowa w naszym kraju brak mozliwosci przejsca na zasluzona emeryture. W WIEKSZOSCI panstw UE PRZECHODZI SIE NA EMERYTURE PO 40 LATACH PRACY BEZ WZGLEDU NA WIEK. WYDLUZA SIE WIEK EMERYTALNY, ZROWNUJE SIE STOPNIOWO WIEK EMERYTALNY KOBIET I MEZCZYZN
    JAK DLUGO TRZEBA PRACOWAC w POLSCE, SKORO NA DZIEN DZISIEJSZY KOBIETY ZE STAZEM 40 LAT I MEZCZYZNI ZE STAZEM 45 LAT NIE MOGA OTRZYMAC EMERYTUR

  • 18: michał z IP: 79.189.81.* (2010-03-30 09:31)

    A ja się pytam , komu są potrzebne w pracy stare , rozkapryszone i złośliwe babska. Na samą myśl dostaję dreszczy , trzeba je jak najszybciej wysyłać na emerytury aby uzdrowic atmosferę w pracy.
    I rozumiem , że to może być główną przyczyną ich wcześniejszego nabywania uprawnien emerytalnych.

  • 19: Wk...ny Polak z IP: 194.126.221.* (2010-03-30 12:08)

    Bicie piany i wzajemne najeżdżanie na siebie jest powszechne jak tylko pojawia się temat emerytur. Mało kto zastanawia się jaki to ma sens. Pragnę przypomnieć, że reformę emerytalną (opartą na doświadczeniach chilijskich) wprowadzono za rządów AWS i UW, niby z wyboru społeczeństwa ludzi światłych, mądrych i tp. Co wyszło wszyscy widzimy. Większość ludzi w wieku 50+ (też do niego należę) patrzy tylko na swoje przyszłe emerytury, to niby zrozumiałe, jednak ... Stereotypy poglądów niezmiennych od 20 - 30 lat pozostały (kobiety rodzą, wychowują, piorą, sprzątają itd., a mężczyźni tylko stoją pod budkami z piwem i szukają taniego bełta itd.) Frustracje wynikające z własnego, może nieudanego życia i pożycia, niespełnione marzenia zawodowe i osobiste wylewają się z maili, ale co to da, rządzący i tak zrobią według własnego widzimisie.

  • 20: 1955 rocznik. z IP: 149.156.233.* (2010-04-06 08:13)

    A ja mam 40 lat pracy i 55 lat życia .Odłozyłam tez kase w oFE i jak mi Bóg miły nie oddam z tych pieniedzy nic ZUsowi Niech skończą sprawe z FOZ em tam sa moje składki z 40 lat .W tenczas sie zastanowie

Twój komentarz
Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut.

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!
Zapisz się na bezpłatny newsletter Gazety Prawnej

Sonda:

Czy prezydent powinien podpisać ustawy reformujące system emerytalny

Wyszukaj w Encyklopedii

Galerie zdjęć

Twarze Biznesu

Zapisz się na bezpłatny newsletter