Coraz więcej polskich firm uczy się korzystać z narzędzi zarządzania wiedzą w organizacji oraz poszukuje specjalistów, którzy potrafiliby wdrożyć te rozwiązania.

– Każda firma zarządza wiedzą. Ale nie każda ma świadomość, że gromadzenie, porządkowanie i wykorzystywanie wiedzy w przedsiębiorstwie można wykonać efektywniej za pomocą odpowiednich programów – uważa Bożena Skibicka, prezes Stowarzyszenia Praktyków Zarządzania Wiedzą.

Z badań przeprowadzonych przez firmę KPMG na 121 największych firmach działających w Polsce wynika, że straty z powodu nieefektywnego wykorzystania wiedzy wynoszą ponad 45 tys. zł na jednego pracownika rocznie.

– Zarządzanie wiedzą największe zyski przynosi w dużych organizacjach, tutaj oszczędności po wprowadzeniu tych procesów są najwyższe – mówi Mariusz Strojny, menedżer ds. zarządzania wiedza w firmie KPMG.

Zdaniem Bożeny Skibickiej w Polsce potrzebne są działania usprawniające zarządzanie wiedzą w małych i średnich przedsiębiorstwach, ponieważ to one decydują o poziomie gospodarczym, bo stanowią ponad 90 proc. firm.

– To w tych firmach tkwią ogromne, niewykorzystane pokłady produktywności, które uwolnione mogłyby podnieść naszą gospodarkę na znacznie wyższy poziom – mówi Bożena Skibicka. Z analizy sektora małych i średnich przedsiębiorstw wynika, że nie tylko w Polsce, ale również w Stanach Zjednoczonych, Hiszpanii i Portugalii poziom wykorzystania narzędzi informatycznych do zarządzania jest znacznie niższy niż w większych korporacjach.

– Potrzebne są zmiany sposobu zarządzania przez automatyzację przynajmniej podstawowych procesów biznesowych – dodaje.

Zarządzanie wiedzą w firmie obniża koszty organizacji, dzięki ciągłej weryfikacji wiedzy przedsiębiorstwa, wymianie wiedzy nie tylko w obrębie firmy, ale również z klientami, dostawcami i partnerami. Umożliwia szybsze dostosowywanie się do zmian oraz poszukiwanie okazji, które niesie rynek.



– Dzięki tym procesom wiedza nie ginie, nie odchodzi wraz z odchodzącymi pracownikami, jest możliwa do wykorzystania przez innych pracowników, jest tańsza, bo może być wykorzystana wiele razy – wylicza Mariusz Strojny. Korzyści zależą od celów, jakie stawia sobie firma. Na przykład, jeden z klientów KPMG, duża firma produkcyjna, ponosiła ogromne straty w skutek nieplanowanych przestojów taśmy produkcyjnej. Cel, jaki postawiła przed projektem zarządzania wiedzą, polegał na takim zarządzaniu dokumentacją, informacją w postaci elektronicznej oraz wiedzą pracowników, aby skutecznie ograniczyć przestoje, a jeśli już do nich dojdzie szybko i skutecznie je rozwiązywać oraz wyciągać wnioski. Najważniejszym celem, jaki firmy powinny stawiać przed zarządzaniem wiedzą jest poprawa wyniku finansowego.

– Efektywniejsze wykorzystanie zasobów wiedzy firmy, do zdobywania dodatkowych dochodów przez usprawnienie funkcjonowania organizacji, redukuje koszty prowadzenia biznesu – mówi Mariusz Strojny. Skuteczne zarządzanie wiedzą wymaga znacznych nakładów finansowych.

– Najkosztowniejszy jest zakup licencji oprogramowania do tworzenia i zarządzania hurtowniami danych i automatycznych analiz, który dla dużych firm wynosi 500 - 700 tys. zł – podaje prof. Ludosław Drelichowski prezes Polskiego Stowarzyszenia Zarządzania Wiedzą.
Jest to przeszkoda, ponieważ samo zakupienie odpowiednich narzędzi jeszcze nie gwarantuje sukcesu. Potrzebni są także specjaliści, którzy będą potrafili wykorzystywać te narzędzia i selekcjonować materiał uzyskiwany przez zastosowanie systemów automatycznej analizy. Na polskim rynku brakuje ekspertów, którzy potrafią wprowadzać tego typu rozwiązania.
– Nadal największym problemem we wdrożeniu zarządzania wiedzą jest brak ludzi, którzy umieliby taki projekt w firmie zaplanować i z sukcesem przeprowadzić, dotyczy to zwłaszcza rozwiązań dystrybucji wiedzy pozyskiwanej z systemu i kierowanej do kadry kierowniczej podejmującej decyzje w przedsiębiorstwach – mówi prof. Ludosław Drelichowski.

Obecnie działa kilka uczelni, które prowadzą studia z zarządzania wiedza. Szkoła Główna Handlowa w Warszawie oferuje dwusemestralne studia podyplomowe. Kosztują one 6 tys. zł. Są one adresowane przede wszystkim do kadry kierowniczej. Uczestnicy poznają praktyczne aspekty projektowania i wdrażania systemów zarządzania wiedzą.

Menedżerów ds. zarządzania wiedzą poszukują banki, firmy informatyczne, doradcze, telefonie komórkowe oraz przemysł. Wynagrodzenie eksperta ds. zarządzania wiedzą w firmie zaczyna się od 6 tys. zł miesięcznie.