zaloguj się do e-DGP

Limit dorabiania wpędza emerytów w szarą strefę

skomentuj

1,4 mln emerytów, którzy nie ukończyli wieku emerytalnego, nie może dorabiać bez ograniczeń. Emeryci zakładają własne firmy, aby móc zarabiać bez groźby utraty świadczenia. Utrzymywanie limitów dorabiania powoduje bierność zawodową i wzrost szarej strefy.

Publikacja: 25 stycznia 2010, 03:00 Aktualizacja: 29 stycznia 2010, 10:36

Cenna praca

– Jakiekolwiek ograniczenia w podejmowaniu pracy są absurdalne, szczególnie w kraju takim jak Polska, gdzie pracuje jedynie około 55 proc. osób w wieku 15–64 lata. Powinniśmy się cieszyć, gdy emeryci pracują, bo w ten sposób przyczyniają się do szybszego wzrostu gospodarki – mówi Wiktor Wojciechowski.

Jego zdaniem, jeśli nie podniesiemy wieku emerytalnego, to właśnie praca emerytów będzie istotnym motorem naszego wzrostu.

Eksperci podkreślają, że łączenie pobierania emerytury z pracą zawodową nie jest niczym złym, pod warunkiem że jest to świadczenie proporcjonalne do wielkości zgromadzonego kapitału na indywidualnym koncie emerytalnym. Dlatego dla osób będących w nowym systemie emerytalnym jakiekolwiek limity uzyskiwania dochodów z pracy są zbędne. Jeżeli jednak ktoś już nabył prawo do wcześniejszej emerytury, to jest to prawo nabyte, którego nie da się cofnąć. Dlatego zdaniem ekspertów lepiej, aby te osoby dalej pracowały, bo to wspiera rozwój naszej gospodarki, zwiększa dochody z podatków.

Jeremi Mordasewicz wskazuje jednak, że umożliwianie dorabiania bez ograniczeń emerytom na wcześniejszych emeryturach zakłóca konkurencję na rynku.

– Ktoś, kto jest na wcześniejszej emeryturze, może oferować swoje usługi za niższą cenę, wiedząc, że oprócz dochodu ze sprzedaży dysponuje także emeryturą – mówi Jeremi Mordasewicz.

Więcej kobiet

Z danych ZUS wynika, że własne firmy prowadzi więcej emerytów kobiet niż mężczyzn. Z tego 37,4 tys. kobiet i 30 tys. mężczyzn jest na wcześniejszych emeryturach. Reszta to osoby, które ukończyły już wiek emerytalny.

Emeryci prowadzący biznes, którzy ukończyli wiek emerytalny, to często osoby, które były menedżerami w swoich firmach. Mogą bardziej optymistycznie patrzeć na szanse przetrwania na rynku, licząc na swoje doświadczenia i kontakty. Dlatego nie boją się rozpoczynać własnego biznesu. Zdaniem Jeremiego Mordasewicza zwykle takie osoby pracują ponad 35 lat, system emerytalny do nich więc nie dopłaca.

Ci, którzy prowadzą biznes, mają emeryturę, ale nie osiągnęli jeszcze wieku emerytalnego, to zdaniem Jeremiego Mordasewicza często górnicy, policjanci, czasami nauczyciele. Na przykład górnicy mogą być na emeryturze już od 45. roku życia.

– Znam górnika, który jest właścicielem kilku kwiaciarni – mówi Jeremi Mordasewicz.

Komentarze: 71

  • 1: Drogi Rządzie a co ja będę miał za Waszą legalną P z IP: 84.234.1.* (2010-01-25 07:11)

    PRACĘ --emerytury nie dostane bo jakiś Donald stwierdzi ,ze znów okradli ZUS więc On okrada Wszystkich i dlatego za nasze obecnie wysokie składki Donald obiecuje coraz to niższą emeryturę,mówiąc tym samym -kto płaci ten frajer ! Ubezpieczenie chorobowe w szpitalu e-- tamm..- Pawlaki moje składki zużyją dla siebie bo sami nie płacą więc bez dodatkowo opłacanego się nie wyleczę! - na chorobowe jak pójdę to mnie pracodawca zwolni a ZUS wypłaci mi zasiłek z najniższej 80% krajowej!!pracodawca złymi warunkami pracy doprowadzi mnie do kalectwa, nie płacąc nawet dodatku za te warunki. ZUS będzie mnie dręczył kontrolami!Renty też nie dostanę o czym świadczą przykłady obecnie zatrudnionych,--jedynie dobrze z tych składek zarabiają orzecznicy i biegli gdyż wielu zatrzymano na łapówkarstwie -więc PO co mi legalnie pracować- po co płacić legalne składki ZUS z których mnie OKRADNIECIE? no niech sam Rząd powie POco -na WAS a mam Was

  • 2: ALDONA z IP: 193.238.180.* (2010-01-25 07:20)

    Wszystkim osobom pobierajacym emerytury ktorzy na nie przeszli przed ustawowym wiekiem emerytalnym 60\k, 65\m, powinno sie umozliwic dorabianie do emerytur bez ograniczen, natomiast jesli chodzi o rencistow progi dorabiania do renty bym zachowala, dodatkowo przeprowadzilabym weryfikacje osob przebywajacych na rentach wszystkich szczegolnie na stalych ze szczegolnym uwzglednieniem osob od 30-tego roku zycia, poniewaz uwazam ze swej obserwacji i doswiadczenia w pracy z rencistami, ze to w pelni zdrowi ludzie czesto zdrowsi od tych rzekomo zdrowych ludzi, 85 procent z tychze osob nie powinno posiadac rent. Czesto tak jest w dzisiejszych czasach, ze osoba przebywajaca na rencie dochodami przewyzsza , dochody osoby nie posiadajacej renty np. renta 700,00 zl. praca w zakladzie pracy chronionej gdzie nie pracuje sie codziennie, a nawet to tylko przez pare godzin czesto ok. 5 godz. dziennie wynagr. ok. tysiaca zl. i praca na umowe o dzielo nastepny tysiac zl. srednio. Tym osobom powinno sie utrzymac progi dochodowe i nalozyc obowiazek na pracodawcow zatrudniajacych osoby niepelnosprawne do powiadamiania zusu o pracy na umowe o dzielo, osoby niepelnosprawne to zdrowi i bardzo przedsiebiorczy ludzie.

  • 3: xxx z IP: 80.53.240.* (2010-01-25 07:59)

    W pełni zgadzam się z ALDONĄ!

  • 4: Maryla z IP: 83.19.158.* (2010-01-25 07:59)

    Jeżeli ludziom na emeryturach irentach ustawowo pozwala się dorabiac to po co te ograniczenia w zarabianiu. Przeciez emeryci i renciści pracujący dalej odprowadzają składki emerytalno-rentowe. Zarabiając bez ograniczeń nie będą zaniżać stawki na danym stanowisku pracy. Myślę że z tego tytułu będa same pozytywy.

  • 5: pracujaca z IP: 93.145.171.* (2010-01-25 08:01)

    OSOBOM POBIERAJACYM EMERYTURY MOZLIWOSC DORABIANIA BEZ OGRANICZEN .
    zweryfikowac renty i tez dac mozliwosc dorabiania bez ograniczen

  • 6: Hera z IP: 83.26.220.* (2010-01-25 08:07)

    Rencista jesli jest chory powinien sie leczyc a nie pracowac,a rzad powinien zapewnic im renty na srednim poziomie ,co do emerytur jesli sa wypracowane i po osiagnieciu wieku, to powinni zarabiac bez ograniczen

  • 7: zgryźliwy z IP: 83.7.83.* (2010-01-25 08:19)

    Zadam w tym wypadku jedno zasadnicze pytanie- skoro Ci emeryci chcą dalej pracować to po co poszli na wcześniejsze emerytury- chyba nikt ich na nie nie "wygonił"!!!Powinniśmy przyjąć zasadę- albo praca albo emerytura- bo takie podejście do sprawy jak obecnie to dopiero "szara strefa".Emeryt i renncista pobiera emeryturkę ii lub rentę i sobie dalej pracuje podczas gdy mamy około 3 milionów bezrobotnych- czy to jest sprawiedliwe Jeden ma dużo a drugi wcale.
    Jeśli ktoś chce pracować niech sobie pracuje ile chce i "zarabia" na wyższą emeryturę- albo emeryturka i zasłużony odpoczynek i miejsce pracy dla innych młodych wykształconych ludzi.
    Niech ktoś zrobi taką analizę- ilu właśnie emerytów pobiera emeryturki i dalej pracuje??-
    Na pewno punkt widzenia zależy od miejsca siedzenia i tej prawdy nic nie zmieni.

  • 8: Zgazdam się ze Zgryźliwym z IP: 84.234.1.* (2010-01-25 08:34)

    Powiem więcej -wszyscy którzy za komuny i zaraz Potem dostali emerytury -powinni je mieć przeliczone wg .wartości pieniądza z tamtych lat ! Zarabiali na miesiąc 30$ i z tej kwoty odprowadzali do ZUS składki do teraz z kwoty takich składek Powinni mieć liczoną emeryturę ! Przecież gdy pracowali były mieszkania za darmo,wczasy i socjal oraz nie było bezrobocia więc obijali sie totalnie . Przeliczyć odbierając to co teraz dostali ! Dlaczego budżet Państwa i ZUS ma na Nich brać teraz pożyczki ?-- Jeszcze bardziej zgryźliwy

  • 9: Wladyslaw z IP: 193.238.180.* (2010-01-25 08:34)

    Tylko emerytom powinno sie zniesc progi dorabiania do emerytury, rencistom zachowac ograniczenia do zarabiania, chory na rencie to chory i chyba nie powinien w ogole pracowac, a jak zdrowy to po co mu renta niech pracuje dalej. Powinno zmniejszyc sie skladke rentowa na korzysc emerytalnej, bo z emerytury korzysta kazdy a z renty to tylko korzystaja zdrowi cwaniacy. Jak tak dalej bedzie to za chwile renty kwotowo beda wyzsze niz emerytury, dlatego uwazam, ze nalezy jak najszbciej przeprowadzic weryfikacje rencistow.

  • 10: maria z IP: 83.31.74.* (2010-01-25 08:37)

    do 7 Zgadzam się .Wcześniejsze emerytury wg, starych zasad powinny nie istnieć. Jeśli pracuje to zabrać emeryturę, bo ciągnie wcześniej kasę z ZUS.
    Co innego wg. nowych zasad to bierze tylko to co uzbierał, a wg. starych pobiera jeszcze częśc socjalną.

Twój komentarz
Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut.

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!
Zapisz się na bezpłatny newsletter Gazety Prawnej

Sonda:

Czy prezydent powinien podpisać ustawy reformujące system emerytalny

Wyszukaj w Encyklopedii

Galerie zdjęć

Twarze Biznesu

Zapisz się na bezpłatny newsletter