Firmy należące do międzynarodowych grup kapitałowych nierzadko są zobowiązane przez korporację do wprowadzenia u siebie kodeksów etycznych lub kodeksów postępowania wspólnych dla całej korporacji. Warto wiedzieć, co należy zrobić, aby skutecznie implementować takie reguły do polskiego zakładu pracy?

Pracodawca zatrudniający powyżej 20 pracowników ma obowiązek wprowadzenia w zakładzie regulaminu wynagradzania oraz regulaminu pracy. W sytuacji gdy u pracodawcy obowiązuje układ zbiorowy pracy, nie ma konieczności wprowadzania powyższych regulaminów. Jednak tylko wtedy, gdy układ zawiera wszystkie postanowienia wymagane przez kodeks pracy dla regulaminu pracy i wynagradzania.
Pracodawcy, w szczególności będący członkami międzynarodowych grup kapitałowych, nierzadko są zobowiązani przez korporację do wprowadzenia jednolitych zasad obowiązujących w całej grupie kapitałowej. W szczególności dotyczy to reguł obowiązujących w dziedzinie prawa pracy. Dość powszechną praktyką w korporacjach międzynarodowych jest wprowadzanie kodeksów etycznych lub kodeksów postępowania (tzw. Code of Conduct). W praktyce takie regulaminy zawierają postanowienia dotyczące zachowania się pracowników w pracy, dyskryminacji, mobbingu, zasad zachowania poufności, procedurę dyscyplinarną lub skargową pracowników oraz zasady korzystania z urządzeń elektronicznych.
Aby skutecznie implementować takie reguły do polskiego zakładu pracy, należy przede wszystkim pamiętać, iż muszą one być sporządzone lub przetłumaczone na język polski. Zgodnie z ustawą o języku polskim z 7 października 1999 r. przy wykonywaniu przepisów z zakresu prawa pracy stosuje się język polski. W przeciwnym wypadku regulaminy nie będą miały mocy wiążącej.
Warto zwrócić uwagę, iż kodeksy etyczne nie mają swojego oparcia w przepisach ustawy. Kodeks pracy nie przewiduje istnienia takich regulacji w zakładzie pracy. Dlatego też, aby móc skutecznie się powoływać na zawarte w nich postanowienia, regulaminy te powinny zostać wprowadzone do stosunku pracy.
Można tego dokonać w dwojaki sposób. Poprzez wprowadzenie go jako części regulaminu pracy, np. w formie załącznika lub poprzez odniesienie się. Drugim sposobem jest opracowanie regulaminów jako oddzielnych dokumentów obowiązujących w spółce i zobowiązanie pracowników w umowie o pracę do ich przestrzegania. Warto też wręczyć każdemu pracownikowi jeden egzemplarz regulaminu i przyjąć od niego oświadczenie na piśmie o zapoznaniu się z jego treścią.
KATARZYNA DULEWICZ
radca prawny i partner CMS Cameron McKenna
Katarzyna Dulewicz, radca prawny i partner CMS Cameron McKenna / DGP