zaloguj się do e-DGP
statystyki

Rząd: można wyjść z OFE

skomentuj

Resort pracy planuje wprowadzenie rewolucyjnych zmian dla 14,4 mln członków OFE. Mają oni zyskać możliwość wypisania się z II filara i wydania zgromadzonych w nim pieniędzy na dowolny cel.

Publikacja: 11 stycznia 2010, 10:00 Aktualizacja: 11 stycznia 2010, 18:11

Najważniejsze przygotowane przez Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej zmiany przewidują:

● umożliwienie powrotu do ZUS wszystkim osobom oszczędzającym w II filarze,

● wprowadzenie jednorazowej wypłaty wszystkich pieniędzy z OFE,

● zdecydowane obniżenie kosztem ZUS składek trafiających do funduszy.

Pierwsza zmiana ma dotyczyć osób, które ukończą 55 lat (kobiety) i 60 lat (mężczyźni). Zyskają wtedy możliwość przekazania całości lub części zgromadzonych w OFE pieniędzy do ZUS. Jeśli tak zrobią, całość składki emerytalnej z bieżącej pensji (19,52 proc.) trafiać będzie do ZUS. Po przekazaniu całości kapitału emeryturę wypłacać im będzie wyłącznie ZUS. Tylko w tym roku może z tego skorzystać 370 tys. osób – ponad 250 tys. mężczyzn i 100 tys. kobiet.

Druga zmiana dotyczy osób, które ukończą 65 lat. Będą one mogły wypłacić wszystkie środki zgromadzone w OFE i przeznaczyć je na dowolny cel. Taka jednorazowa wypłata będzie możliwa pod jednym warunkiem – uzyskania emerytury w wysokości co najmniej dwóch minimalnych świadczeń (obecnie 1350 zł). Jeśli więc ubezpieczony będzie miał w ZUS zgromadzony kapitał wystarczający na takie świadczenie, z OFE wypłaci całość pieniędzy. Jeśli nie – będzie mógł dopłacić do kapitału zgromadzonego w ZUS część środków z OFE – a pozostały kapitał z II filara przeznaczyć na dowolny cel.

Rząd szacuje, że np. w 2020 r. wpływy do ZUS będą dzięki tej zmianie wyższe o 26,1 mld zł, a wydatki – o 0,3 mld zł.

– Szacujemy, że osoba zarabiająca średnią pensję i pracująca 40 lat będzie mogła wybrać z OFE prawie 40 tys. zł. Ta, która zarabia 250 proc. średniej – prawie 100 tys. zł – mówi DGP Marek Bucior, wiceminister pracy i polityki społecznej. Dodaje też, że jeśli ubezpieczony przekaże te pieniądze na indywidualne konto emerytalne (IKE) i zdecyduje, aby wypłacać je w ratach przez co najmniej 10 lat – nie będzie musiał zapłacić podatku od zysków kapitałowych.

Trzeci pomysł to realizacja zgłaszanej już przez resort pracy i finansów propozycji zmniejszenia składki do OFE – z 7,3 do 3 proc. tzw. podstawy wymiaru. Dzięki temu budżet będzie przekazywać ZUS mniej pieniędzy (tylko w 2011 r. 13,3 mld zł). Ale w przyszłości to Zakład, który jest dotowany przez budżet, będzie odpowiadał za większą część wypłat emerytur.

Rząd szacuje, że np. w 2020 r. wpływy do ZUS będą dzięki tej zmianie wyższe o 26,1 mld zł, a wydatki – o 0,3 mld zł. Ale już w 2060 r. wpływy wzrosną o 152,5 mld zł, a wydatki – o 104,2 mld zł. Zmniejszenie składki do OFE może jednak spowodować, że jednorazowe wypłaty będą jedynie teoretyczną możliwością. Do OFE trafi zdecydowanie mniej pieniędzy, więc takie wypłaty mogą być bardzo niskie.

Założenia do projektu trafiły w piątek do konsultacji zewnętrznych. Resort pracy chce, aby uwagi do niego zgłaszać zaledwie w ciągu dwóch tygodni – do 22 stycznia. Zmiany mają więc być uchwalone szybko i wejść w życie od połowy tego roku.

Komentarze: 35

  • 1: Zlikwidowac OFE! z IP: 91.177.87.* (2010-01-11 10:34)

    Czy w tych konsultacjach na temat OFE nie ukryty jest szantaz spoleczenstwa?
    Uwazam, ze nalezy zlikwidowac OFE, im szybciej tym lepiej.

  • 2: Kiedy reforma emerytalna !!!!!!! z IP: 95.51.18.* (2010-01-11 10:45)

    Muszą znależć pieniądze dla młodych emerytów z 15 , 20 ,25, 30 letnim stażem pracy , i na KRUS dla rolników którzy przechodzą na renty strukturalne po 55 roku życia . Widać zapowiadana reforma emerytalna się nie odbędzie ponieważ sondaże mogą mocno zadołować a to może być końcem tej koalicji .

  • 3: eg z IP: 83.27.73.* (2010-01-11 11:52)

    Brawo! Popieram.
    Szkoda tylko, że nie ma co liczyć na postawienie przed Trybunałem tfurców tej żałosnej reformy.

  • 4: JAK RZĄD TUSKA okradł POdwójnie z IP: 84.234.1.* (2010-01-11 12:15)

    -- zatrudnionych w szczególnych warunkach. ! 10_ lat temu kiedy wchodziło OFE nie wolno im się było zapisywać do OFE aby nie stracić uprawnień!!! teraz dowiedzieli się ,że wcześniejszych emerytur też nie będą już mieć - nie mają środków ani tu ani w OFE!-muszą skarżyć skarb państwa!

  • 5: głębokie Podziękowania od z IP: 84.234.1.* (2010-01-11 12:17)

    ...tysięcy bardzo wczesnych emerytów górniczych po 5- letnich super urlopach górniczych, za uradowanie nam życia , podziękowania dla Jerzego Buzka.
    Dziękujemy mu za urządzenia Nam super-wypoczynku na koszt społeczeństwa .
    --- Były już Górnik w podziękowaniu za uradowanie życia pisze do Niego:
     Kiedy mieli mi dać z kopalni po raz kolejny kopniaka za bumelki i L-4 nastałeś Ty mój Wybawicielu. Dałeś mi 5- letni urlop górniczy ,(razem naliczono mi ze szkołą górniczą 20 lat zatrudnienia w górnictwie choć może zjazdów faktycznej pracy to miałem z 5 lat )- teraz jestem na wysokiej emeryturze górniczej ,gdy Rząd Tuska twierdzi ,że nie ma kasy w ZUSie i musi podnieść wiek emerytalny haha-ha.
    Piję za Wasze zdrówko- !-życie jest piękne -mówi:

  • 6: Zlikwidować ZUS z IP: 89.228.251.* (2010-01-11 12:19)

    Zlikwidować OFE? I z czego pieniądze na emeryturę? Bo chyba nie wierzycie w bajki, że dostaniecie godną emeryturę z ZUS? To ZUS przejada nasze pieniądze w imię sprawiedliwości społecznej. Popatrzcie na jego siedziby i wynagrodzenia kadry kierowniczej. Wierzycie w to, że ZUS wypłaci kiedyś to, co teraz otrzymuje w ramach składek? To są dotacje budżetu wydawane na bieżąco, a nie środki odkładane na nasze emerytury. Zlikwidować podatek ZUS.

  • 7: ALDONA z IP: 193.238.180.* (2010-01-11 12:42)

    Popieram w przypadku, gdyby Pani Minister Fedak wywiazala sie z obietnicy emerytura bez wzgledu na wiek, podstawa wyplaty emerytury uskladany kapital emerytalny na 1998 r. np. ok. 140 tys. zlotych, mam 55 lat zycia 34 lata ogolnego stazu w tym 30 lat skladkowych, a do OEF naleze od samego poczatku powstania, wowczas bardzo chetnie przekazalabym swoj swoj uskladany kapital z OEF do ZUS-u, a tak naprawde to uwazam ze to cale OFE w ogole nie potrzebne, dodatkowych pieniedzy dla ZUS-u szukalabym w KRUS-ie podwyzszajac natychmiast skladki KRUS-owskie, niech placa rolnicy jak ci ktorzy prowadza dzialalnosc gospodarcza, oraz natychmiast dobralabym sie do rencistow, kazdy rencista powinien miec prawo do korzystania z renty nie tylko z powodu niepelnosprawnosci, ale takze podstawa powinien byc uskladany wypracowany kapital rentowy, natychmiast zrobic weryfikacje rent stalych pobieranych przez osoby obecnie i wczesniej ktore je otrzymaly w wieku np. 30-35 lat, zrobic weryfikacje od 1960 r. czyli od powstania i dzialania ZUS-u, a wowczas Zus nie bedzie musial tak sie zadluzac, gdyby sie okazalo, ze brak kapitalu rentowego, to np. obecny emeryt musial by zwrocic kase np. w postaci zmniejszonej co miesiac np. 10 procent emerytury, a ten ktory nie posiada odpowiedniego kapitalu rentowego do roboty niech pracuje, rencisci to ludzie w 80 procentach nie powinni rent w ogole pobierac i sa bardzo z\aradni i przedsiebiorczy wystarczy nalozyc na rencistow i urzedy sklarbowe obowiazek informowani zusu ilu rencistow naprawde duzo pracuje na umowe o dzielo zarabiajac bez ograniczenia nie placa skladek na zus, a kwota renty wyplacona przez zus to tylko dodatek do wynagrodzenia np. 25-30 tys. zlotych, wiem co pisze sama pracuje dodatkowo na umowe o dzielo i 50 procent kadry pracownikow to rencisci i tym to sposobem byc moze znalazlam dodatkowe pieniadze na skladki dla zusu, tylko trzeba by bylo wydac Pani Minister odpowiednia ustawe, natmiast ludziom uczciwie pracujacym placacym skladki emerytalno rentowe, ludziom naprawde spracowanym po np. 35 latach ogolnego stazu pracy nalezaloby dac mozliwosc wyboru praca zawodowa, czy emerytura chociazby ta najnizsza tj. 700 zl. brutto, niech kazdy sam decyduje i to by bylo na tyle.

  • 8: Anna z IP: 193.238.180.* (2010-01-11 13:06)

    do nr 7 Masz racje zgadzam sie z tym co piszesz, ja tez jestem w podobnej sytuacji w tym roku w siepniu koncze 55 lat, naleze do OFE od samego poczatku i tez chcialabym prosic Pania Minister o umozliwienie mnie przejscia na emeryture nawet te najnizsza, bo juz jestem zmeczona, wypalona zawodowo, a w dodatku nekaja mnie przerozne choroby, a renty jak nie KUPISZ to nie masz, gdybym miala taka mozliwosc przejscia na emeryture w tym roku przekazalabym swoje osczednosci emerytalne z OEF do ZUS-u, podpisalam Projekt OPZZ dot. emerytury, moze ten projekt bylby tez szansa na wczesniejsze zakonczenie pracy zawodowej i przejscie na emeryture.

  • 9: 44 z IP: 89.161.76.* (2010-01-11 13:44)

    PO wygrało wybory dzięki ludziom młodym. Majstrując przy OFE chyba im się nie odwdzięcza. 50 lat mam za sobą,należę do OFE i wcale tego nie żałuję. Co roku dostaje informację o stanie konta z OFE i z ZUS. ( z zus ostatnie za 2006r.) Z porównania kwot OFE jest chyba lepsze ( mniejsze wpłaty a ostateczny wynik podobny) no i możliwość dziedziczenia ( o ile nie dożyję 65 lat). Przekonuje mnie również rozłożenie ryzyka między ZUs a OFE. Zmiany w OFE nie byłyby w mojej ocenie dobre, szczególnie, że poprawiają one wyniki i opłaty są niższe.Natomiast potrzebna jest głęboka reforma znosząca przywileje emerytalne. Są niesprawiedliwe.I niech się rząd nie zasłania, tym, że nie można odebrać praw nabytych. Prawa się nie nabywa z pierwszym dniem pracy lecz po przepracowaniu określonego stażu itp.( w nawiązaniu do wypowiedzi, że emerytury mundurowych mogą dotyczyć tych co jeszcze nie podjęli pracy). Jest mi przykro, że rząd mnie i innych ma za durni. Niech lepiej weźmie się do rzetelnej pracy i jeden projekt zrealizuje do końca zamiast co chwila wyskakiwać jak Filip z konopi z nowymi pomysłami.To nie piaskownica.

  • 10: Nie potrzebne nam tematy zastępcze z IP: 80.55.246.* (2010-01-11 14:46)

    Ciągle jakieś idiotyczne pomysły - aby uniknąć odpowiedzialności przed osobami, którym mimo i tak bardzo długiego stażu pracy - dołożono jeszcze 5 lat. Kiedy ten bubel zostanie naprawiony??? KObiety po 35 latach pracy skłądkowej i mężczyżni po 40 latach pracy - powinni iść na godną i w końcu zasłużoną emeryturę- taką jaką sobie wypracowali. NA to czekamy i niech rząd nie udaje, że nie wie jak bardzo zostało złamane prawo wobec tych ludzi.

Twój komentarz
Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut.

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!
Zapisz się na bezpłatny newsletter Gazety Prawnej

Wywiady i Komentarze

Wyszukaj w Panoramie Firm

Sonda:

Na jaką partię oddałbyś/oddałabyś głos, gdyby wybory odbywały się dzisiaj?

Wyszukaj w Encyklopedii

Galerie zdjęć

Twarze Biznesu

Zapisz się na bezpłatny newsletter