Pieniądze trafią do samorządów za pośrednictwem ministra zdrowia w ramach tzw. planu B, który powstał po tym, jak w listopadzie ub. roku prezydent Lech Kaczyński zawetował trzy z sześciu ustaw zdrowotnych, m.in. ustawę zakładającą obligatoryjne przekształcenie zakładów opieki zdrowotnej w spółki prawa handlowego.

Powiat starachowicki otrzyma nieco ponad milion zł, Zamość - ponad 8 mln zł, a Kielce - ponad 2,7 mln zł - na takie kwoty oszacowano przejęte przez nie zobowiązania publicznoprawne. Powiat starachowicki i Zamość przeznaczą swoją część dotacji na wykup obligacji komunalnych wyemitowanych na pokrycie zobowiązań przejętych po zlikwidowanym zakładzie opieki zdrowotnej. Kielce ze swojej puli spłacą zobowiązania cywilnoprawne przejęte po likwidacji zespołu opieki zdrowotnej i zobowiązania publicznoprawne przejęte po likwidacji Szpitala Miejskiego Św. Aleksandra w Kielcach.

Program "Ratujemy polskie szpitale" ma obowiązywać do 2011 r.

Program "Ratujemy polskie szpitale" ma obowiązywać do 2011 r. Jego podstawą jest przyjęta przez rząd 27 kwietnia br. uchwała w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pod nazwą "Wsparcie jednostek samorządu terytorialnego w działaniach stabilizujących system ochrony zdrowia".

Program zakłada, że każda jednostka samorządu terytorialnego, która zdecyduje się wziąć udział w programie przekształceń i spełni wymagane warunki, m.in. sporządzi plan restrukturyzacji, uzyska rządowe wsparcie.

Samorządy, które zdecydowały się na uczestnictwo w programie, muszą przygotować plany naprawcze lecznic. Narodowy Fundusz Zdrowia dokonuje ich audytu medycznego i oceny możliwych do wypracowania przychodów, natomiast Bank Gospodarstwa Krajowego - oceny ekonomicznej i finansowej. Akceptacji pozytywnie ocenionych planów restrukturyzacyjnych dokonuje wojewoda.

Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.